۱۳۸۸ خرداد ۹, شنبه

قانون زور

چند روزی است رادیوی محلی بامیان پیامی تبلیغاتی را که از سوی حکومت مرکزی تهیه شده نشر می کند که از هزاره ها و کوچی ها خواسته می شود که با همدیگر درگیر نشوند و راه همدیگر را کمین نزنند، پلیس، اردوی ملی حافظ منافع آنها است، دست بردن به اسحله جنایت است و ...

از قرار معلوم، کوچی ها در ابتدای مرز هزاره جات زمین گیر شده و مجبور به بازگشت شده اند، این پیام هم نتیجه این مقاومت مردمی می باشد، بیاد این مثل تکراری می افتم که تا زور نباشد...،

هرچند که با این منطق مخالفم اما رواج معمول همین است.


۱۳۸۸ خرداد ۳, یکشنبه

شکایت از جنایتکاران جنگی

دیروز دوستی به دفتر کمیسیون شکایات انتخاباتی رفت و شکایت نامه ای را علیه مارشال فهیم به عنوان آمر درجه دو عملیات افشار ثبت کرد.

در عملیات افشار فهیم به نقل از گزارش "پروژه عدالت" afghanistanjusticeproject.org/dariversion.doc( منتشره در کتاب جنایات دیروز دادخواهی امروز ) مسئول استخبارات و عملیات ویژه بوده است، عملیاتی که در آن صدها غیر نظامی کشته شده و به دهها زن تجاوز صورت گرفت.

به نقل از همین منبع آمرین درجه یک این عملیات احمد شاه مسعود و سیاف بوده است، البته با همکاری انوری و ...

اگر چه این دوست می دانست که این شکایت هیچ تأثیری در حذف نام فهیم به عنوان معاون اول ندارد، اما خواست برای تاریخ ثبت شود که هزاره ها عاملین جنایت افشار را نخواهند بخشید.

روز معلم

امروز روز معلم است، نمی دانم به چه مناسبتی این روز بنام معلم نامیده شده است.

دخترک همسایه ما در لیسه دخترانه درس می خواند، شاگردان تصمیم گرفتند که این روز را در مکتب شان میله کنند هر کدام به قید قرعه باید یک مواد خوراکی با خود بیاورند و سهم دخترک همسایه ما ده عدد کیله (موز) افتاده است، با هزار مشکل ده کیله خریداری گردید، برادر کوچک اش طی یک اقدام شجاعانه یکی از کیله ها را نوش جان می کند، صبح که دخترک از این وضعیت آگاه می شود، جار و جنجال به پا می کند و آخر الامر مادر بی چاره حسابی از دست پدر کتک می خورد.

این هم پاسداشت روز معلم.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

بهسود و کوچی ها

به قرار گزارشات تلفنی از بهسود، تعدادی از خیل های کوچی ها در مرز هزاره جات (دشت گلوله، سر کجاب) رسیده اند و روز گذشته با مردم ده نشین درگیر شده اند، تلفات و خسارات این در گیری هنوز گزارش نشده است.

بسیاری از باشندگان بهسود فکر می کردند، امسال کوچی ها بنا به توافق رهبر صاحب ها با رئیس جمهور و انتخابات نخواهند آمد، اما این تصور فعلا" غلط از آب در آمده است.

رأفت قضایی

قاضی محکمه ابتداییه یکاولنگ متهم به تجاوز جنسی بر دخترک 12 ساله را که مادر و برادرش مجبور به پاره کردن شکم دخترک با تیغ ریش شدند، به دو سال حبس محکوم کرده است، این حکم در محمکه مرافعه به 15 سال افزایش یافت و محکمه سوم هنوز رأی خود را صادر نکرده است.

قاضی محکمه اول گفته است از "رأفت قضایی" استفاده کرده است!
چندی پیش محکمه ابتداییه دایکندی نیز شخصی را محکوم به اعدام کرده و محکمه مرافعه یا دوم وی را بی گناه شناخته و آزاد کرد!

دعا کنید که هیچگاه کارتان به دستگاه قضایی افغانستان گیر نکند.




حق شکایت

طبق تقویم انتخاباتی امسال، در ابتدای این هفته لیست مقدماتی کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی اعلام گردید، مردم تا پایان هفته مهلت دارند اگر شکایت و اعتراضی نسبت به لیست اعلام شده دارند به کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی مراجعه نمایند، این کمیسیون پس از دو هفته بررسی لیست، نام های نهایی کاندیدان را منتشر خواهد کرد.

در ماده 62 و 85 قانون اساسی یکی از شرایط نامزدان را عدم محکومیت به جرایم ضد بشری از سوی محکمه اعلام کرده است، خوشبختانه یا بدبختانه این محکمه در مورد متهمین افغانی تاکنون تشکیل نگردیده است، با این حساب عده زیادی از متهمین به این جرم، نام های خود را با بی شرمی تمام به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری یا معاونین آنها یا شورای ولایتی درج کرده اند.

جرایم ضد بشری مطابق تعریف محمکه جزایی بین المللی (ICC) اعمال زیر را گویند که در چهار چوب یک حمله سازمان یافته بر ضد یک جمعیت غیر نظامی صورت گرفته باشد.

قتل، قلع و قمع، بردگی گرفتن، تبعید یا کوچ اجباری، حبس کردن، شکنجه کردن، برده گی جنسی، تجاوز جنسی، فحشای اجباری، حاملگی اجباری، عقیم کردن اجباری، خشونت جنسی، تعقیب یا آزار، ناپدید سازی و سایر اعمال غیر انسانی.

حال که هیچ محکمه ای آقایان متهم را متهم نکرده اند و کمیسیون سمع شکایات هم نمی توانند این شرط قانون اساسی را لحاظ کنند، بر رأی دهندگان است که با شناخت مصادیق این جرم و تطبیق آن بر متهمین در روز انتخابات به آنها رأی ندهند.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۰, یکشنبه

نقش کمرنگ زنان

به قرار گزارشات رسیده از دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات، حدود 100 نفر برای شورای ولایتی ثبت نام کرده اند که 6 نفر آنان را زنان تشکیل می دهند.
از این 6 نفر سه نفرشان اعضای فعلی شورای ولایتی هستند که کرسی شورای ولایتی را نمی خواهند رها کنند.

با توجه به قانون انتخابات در شورای ولایتی بامیان که 9 عضو دارد، دو کرسی برای زنان اختصاص داده شده است در این صورت شانس انتخاب شدن این زنان بالا است و به همین نسبت حق انتخاب هم محدود شده است.

با توجه به زمینه و بستر موجود چرا زنان بیشتری کاندید نشده اند؟
این سئوالی است که هنوز برای آن پاسخ قانع کننده ای نیافته ام.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

روز جهانی صلیب سرخ


رضا کاران (داوطبین) هلال احمر بامیان

8 می روز جهانی صلیب سرخ است که امروز توسط دفتر صلیب سرخ و هلال احمر افغانی- بامیان گرامی داشته شد.
به گفته مسئولین هلال احمر این نهاد در بامیان بیش از 140 عضو افتخاری و حدود یکصد رضا کار دارد، اعضای افتخاری حق رأی دهی و رأی گیری مسئولین این نهاد را دارا هستند، آنان بایست ماهانه 10 افغانی حق عضویت پرداخت کنند.

کمک به مردم نیازمند در هنگام بحران اصلی ترین وظیفه هلال احمر است که بایست افراد دارا این نهاد را یاری رسانند تا آنها قادر باشد در چنین مواقع به مدد نیازمندان بشتابد، اما مردم ما همیشه عادت کرده اند کمک بگیرند، حتی پولدارترین آنها!

کمک به غیر نظامیان و نظامیان آسیب دیده در حالات جنگی، بدون تعصب و جانبداری از وظایف عمده صلیب سرخ است، صلیب سرخ بامیان در سال گذشته توانسته است برای بیش از 12000 نفر دسترسی به آب صحی را فراهم کند و نیز زمینه بازتوانی معلولین و آسیب دیدگان سوختگی و ... را فراهم کند.

اصول اساسی هلال احمر و صلیب سرخ را بشر دوستی، عدم جانبداری، بی طرفی، مستقل بودن، خدمات رضاکارانه، وحدت و جهانشمولیت تشکیل می دهد.

جای بسی خوشوقتی است کسانی که در گذشته پیش قراول سنگر خشونت و جنگ (حق یا ناحق) بوده اند، امروزه در نهادهایی کار و فعالیت می کنند که بشر دوستی و عدم تبعیض شعار آنهاست.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

درخواستی

دوستی تلفن کرد و گفت: شما که کاندیداتوری محراب زوار را نوشته کردی چرا از اجتماعی که دیروز به حمایت کرزی در مسجد رهبر شهید برگزار شده بود، نوشته نکردی؟ در این محفل 400-500 نفر اشتراک داشتند و از طرف حزب انسجام ملی برگزار شده بود.

جوابی برای این دوست نداشتم.
ولله وبلاگ ما شده خبرگزاری بامیان پرس! و ما خبر نداشتیم.
این هم به درخواست دوست عزیز.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

کاندید ریاست جمهوری از بامیان


محراب زوار بامیانی امروز در جمع مردم بامیان کاندیداتوری خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد.
وی در سخنان خویش انگیزه، هدف و نیز سیاست های خارجی و داخلی خویش را اعلام کرد.

کاهگل کردن تمام سرک های عمومی کشور از مهمترین برنامه ای بود که وی برای ساخت زیربنا و حل مشکل بی کاری عنوان کرد که مورد تشویق مردم قرار گرفت.

وی فقر، بی چارگی و عدم توجه دولت به بامیان را عاملی دانست که وی را مجبور کرده است به این عمل مبادرت ورزد.
او به علت مشکلات مالی نتوانسته است در د فتر کمیسیون مستقل انتخابات در کابل رفته و ثبت نام کند، بدینوسیله اعلام کاندیداتوری نمود.

هم چنین در همین روز دفتر حزب وحدت ملت افغانستان مربوط به آقای قربانعلی عرفانی یکاولنگی در بامیان افتتاح گردید.

حق زندگی

دو سه روز پیش کارگاه آموزشی دایر شده بود در ارتباط با انتخابات و نقش رسانه ها، من هم شرکت کرده بودم.
این کارگاه را هموطنانی تاجیک که در موسسه IFES یا بنیاد بین المللی نظام های انتخاباتی کار می کردند، دایر نموده بودند.

یکی از آنها که نامش آثار حکیمی بود در هنگام خداحافظی حرف جالبی زد، او گفت من برای اولین بار است که به بامیان آمده ام، دیدن وضعیت فقر، رنج و مشقت مردم بامیان او را حیرت زده کرده بود او گفت: این مردم "حق زندگی" دارند، "این نوع زندگی شایسته آنها نیست."
نظر این دوست برایم قابل تأمل بود، برای ما که چند سال است این وضعیت را می بینیم عادی شده است.

سیل در دایکندی

دیروز دوستی خبر خسارات انسانی و مالی سیل را در ولسوالی سنگ تخت دایکندی گزارش داد.
به گفته این منبع در این واقعه چند نفر کشته شده، چند نفر را آب برده و ....

برای تأیید این خبر وب سایت های مربوط به دوستان دایکندی از جمله رادیو دایکندی و انجمن جوانان دایکندی که در دایکندی به روز رسانی می شود سری زدم اما با تأسف دیدم که مدتهاست به روز رسانی نشده است و خبر زندانی شدن رکسانا صابری هست اما از سیل و مشکلات مردم دایکندی خبری نیست!


۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

معرفی نامزد

به قرار برخی گزارشات، متنفذین برخی ولسوالی ها برای اینکه رأی شان در انتخابات شورای ولایتی پراکنده نشوند یک نفر را معرفی کرده اند و قرآن و قسم کرده اند که همگی به او رأی دهند و دیگران را هم تهدید کرده اند که از نامزدی شان دست بردارند.

آنان فیصله کرده اند اگر کسی از این فیصله قومی خودداری کند از قوم و قریه بیرون رانده خواهد شد.
علمای کهمرد و متنفذین شهیدان این فیصله را انجام داده اند و در سایر ولسوالی ها هم چنین نشست هایی ادامه دارد.

با توجه به آنکه سه روز دیگر به مهلت ثبت نام برای کاندید شدن در شورای ولایتی نمانده، صغری عطایی مسئول ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان گفته است که تاکنون هیچ زنی به حیث کاندید ثبت نام نکرده است.
به نقل از همین منبع در تجدید ثبت نام رأی دهندگان در ولایت بامیان امسال 65000 نفر ثبت نام شده اند که 38 فی صد آنرا زنان تشکیل می دهند، با توجه به میزان بالای اشتراک زنان بامیانی در دوره قبل، این فی صدی کاهش حضور زنان را در عرصه انتخابات نشان می دهد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۳, یکشنبه

چاپ سرنوشت

دو هفته نامه ای بنام "سرنوشت" به مدیر مسئولی نجیب الله اخلاقی در بامیان منتشر شد.
سرنوشت مدعی است که واقعیت ها، دردها را می گوید، عدم بازسازی و توجه به بازسازی بامیان و بی کفایتی عده ای از مسئولین محلی واقعیتی است که این نشریه در شماره اول خود آنرا منعکس کرده است.

هیئت تحریه این نشریه را عده ای از جوانان بامیان و اعضای انجمن نویسندگان بامیان تشکیل می دهد.
بامیان فاقد نشریه محلی است که بطور منظم چاپ و منتشر شود، آخرین نشریه مستقلی که هنوز نفسکی می کشد "اندیشه" نام دارد و "سیمای بامیان" نشریه ریاست اطلاعات و فرهنگ هم گهگاهی ابراز وجود می کند.

نشر سرنوشت را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی به فال نیک گرفته و امید است که این نشریه با در نظرداشت "انصاف"، "بی طرفی"، "توازن" و "دقت" در این برهه حساس خوب بدرخشد و پایدار بماند.