۱۳۹۰ دی ۵, دوشنبه

در کابل

چند وقتی است در کابل ام، بیش از یکسال می شد که گاهی شانه راست و گاهی شانه چپ ام درد می کرد، بطوریکه نه تنها بشکه آب بلکه یک کتاب را نمی توانستم جابجا کنم، درمان های زیادی در بامیان انجام دادم و نتیجه نگرفتم، کابل آمدم
و سرگردان بین متخصصین ارتوپدی، فیزیوتراپی، X-Ray" MRI" CT-Scan هستم، برخی می گویند آرتروز گردن دارم، برخی دیگر نظر داده اند شانه ام مشکل دارد و ... اما تاکنون بهبود کامل نیافته ام،
روزهای کوتاه، ترافیک و شلوغی شهر، سردی هوا و قطع برق فرصتی نمی گذاشت که به کافی نت رفته و از دنیای اینترنت و اخبار بامیان مطلع گردم، امروز فرصتی پیش آمد و خواستم دلیل غیابت خود را به خوانندگانم بازگویم و عذر خواهی کنم از اینکه دوستان در این مدت آمدند اما با دست خالی برگشتند.

۱۳۹۰ آذر ۲۲, سه‌شنبه

خشونت و حقوق بشر

در کنفرانس خبری دیروز حقوق بشر، یک خبرنگار درباره افزایش شمار خشونت علیه زنان  پرسید: برخی مردم عقیده دارند فعالیت نهادهای حامی حقوق بشر و حقوق زنان باعث افزایش خشونت بر زنان شده، زیرا آنها فکر می کنند اینک پشتیبان و حامی دارند و جنگ و جدال بیشتر شده است!!

البته در طول چند سال فعالیت های حقوق بشری بارها با این نوع سئوالات روبرو شده ام، البته ما همواره جواب هایی داشته و ارایه کرده ایم؛ می خواهم بدانم شما چه فکر می کنید؟

آگاه کردن زنان و مردان از حقوق بشری شان، حمایت از قربانیان خشونت، ایجاد خانه امن، نظارت از عملکرد پلیس، سارنوال و محکمه در تطبیق درست قانون و تأمین حقوق شهروندان و آموزش آنها درباره موازین حقوق بشر و چگونه رعایت آن، بازدید منظم از زندان ها که مباد آن متهم یا محکوم بی چاره بیش از آنچه قانون برایش حکم کرده جزاء نبیند یا اعمالی مغایر کرامت انسانی بر وی اعمال نشود و حمایت از حقوق اقشار آسیب پذیری چون زنان، اطفال و اشخاص دارای معلولیت که صدای شان را کسی نمی شنود،
آیا به خشونت می انجامد؟

۱۳۹۰ آذر ۲۱, دوشنبه

وضعیت حقوق بشر

امروز دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان گفت که خشونت علیه زنان امسال در این زون نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
خشونت علیه زنان سال گذشته 44 مورد ثبت شده بود و امسال فقط در هشت ماه ( الی ختم ماه عقرب ) به 46 مورد رسیده است.
لت و کوب22 مورد، قتل سه مورد، بد دادن دو مورد، ازدواج اجباری و تجاوز هر کدام یک مورد از جمله این خشونت ها می باشد.
هم چنین از مجموع 92 شکایت دریافتی تاکنون 20 مورد آن نقض حقوق بشر تشخیص داده شده است.
این کمیسیون مواردی را به عنوان نقض تثبیت می کند که قضیه ای اتفاق افتاده باشد و آن قضیه توسط ارگانهای مسئول دولتی مورد بازخواست و رسیدگی قرار نگرفته باشد.
زون بامیان شامل ولایت بامیان و ولسوالی های شیخ علی، لولنج پروان؛ ولسوالیهای دایمرداد، بهسود 1 و 2 میدان وردک؛ جاغوری، ناهور و مالستان غزنی می باشد.
این نهاد دخالت متنفذین در قضایا، عدم باورمندی عده ای مسئولین نهادهای عدلی و قضایی به موازین و قوانین حمایتی حقوق بشری، نبود پرسونل مسلکی زن در نهادهای عدلی- قضایی؛ خلاد قانون، نبود محکمه فامیلی را از جمله عوامل تداوم خشونت علیه زنان می داند.

۱۳۹۰ آذر ۱۹, شنبه

روز جهانی حقوق بشر، روز ملی قربانیان

امروز روز جهانی حقوق بشر و روز ملی قربانیان است، از این روز در بامیان از سوی کمیته دادخواهی قربانیان که شامل 11 نهاد ملی و بین المللی است تجلیل گردید.

در ختم محفل به یاد قربانیان، یک اکلیل (دسته) گل پای منار قربانیان اهداء گردید. این منار سال گذشته برای شهدای سه دهه اخیر به ویژه شهدای گمنام دایکندی و غور که مظلومانه در این محل بصورت دسته جمعی دفن شده اند ساخته شد.
کمیته دادخواهی قربانیان شامل کمیسیون مستقل حقوق بشر، یوناما، شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر و انجمن اجتماعی توازن و چند انجمن اجتماعی دیگر شامل می باشد.

هم چنین شرکت کنندگان این محفل به شمول خانواده قربانیان بود با صدور قطعنامه ای 5 ماده ای خواهان لغو یا تعدیل قانون منشور مصالحه ملی، تطبیق عدالت انتقالی، حاکمیت قانون، صلح با در نظر داشت حقوق بشر و حقوق زنان و نیز محکومیت کشتار عاشورای کابل گردیدند.
سهم گیری نهادهای مدنی در برگزاری این محفل از نکات برجسته این محفل بود.

۱۳۹۰ آذر ۱۶, چهارشنبه

عاشورا

دیروز در منبر محله ما، برعکس آنچه انتظار نداشتم، سخنان خوبی شنیدم؛ حاج شیخ صادق علی یار که به تازگی از کنفرانس علمای جهان اسلام  و صلح در افغانستان از استانبول برگشته بود صحبت کرد و گفت عاشورا معیار است برای زندگی در شرافت و عزت زیستن؛ روزی است برای دفاع از آزادی و کرامت انسانی و عاشورا این ظرفیت را دارد که این روز به عنوان روز جهانی "آزادی" تجلیل شود و در ادامه افزود که عاشورا متعلق همه انسانهاست و به ویژه متعلق به همه مسلمانان است و از برخی حرکات در چند سال اخیر در افغانستان که منجر به خودنمایی یا انحصار عاشورا به شیعیان می شود هشدار داد او گفت در افغانستان بین شیعه و سنی در این زمینه وفاق و همدلی وجود دارد.

این جملات درست در ساعاتی بیان می شد که مرادخانی و زیارت ابوالفضل کابل خود به صحنه عاشورا تبدیل شده بود، بعد از شنیدن حادثه دیروز کابل و سخنان آن خطیب، در ذهنم خطور کرد که این کار، کار افغان ها نیست و حدس می زدم که کار طالب ها هم نیست و فکر می کنم که برخی ها مثل وزیر صاحب داخله و داکتر عبدالله کمی عجله کرده و این کار را به طالبان نسبت دادند در حالیکه طالبان هم این کار را محکوم کرده بودند و بعدش هم شنیده شد که سپاه صحابه یا لشکر جنگوی مسئولیت آنرا بر عهده گرفته اند.
به هر حال با توجه به سابقه وفاق بین شیعه و سنی افغانستان باید بیشتر مراقب بود تا بهانه به دست منافقین نداد و همچنان این پیوند محکمتر باقی بماند.

و هم چنین شنیدم که عده زیادی از دوستان فرهنگی و فعالین مدنی، به شمول چند خانم، عاشورا را در بانک خون شفاخانه با اهدای خون شان گرامی داشتند، این حضور بی سابقه بوده و سبب شد که مسئولین بانک خون خیلی ها را در لیست انتظار برای روز نیاز قرار دهند.

۱۳۹۰ آذر ۱۴, دوشنبه

اهدای خون

 بانک خون شفاخانه ولایتی بامیان فردا عاشورا از ساعت 10 صبح  آماده اخذ خون از جوانان و عزاداری حسینی می باشد.

این طرح به ابتکار فعالین مدنی راه اندازی شده است.

۱۳۹۰ آذر ۱۳, یکشنبه

در ادامه پست قبلی

خبر تازه راجع به قضیه روز پنج شنبه، طرفین دعوای شان را دیروز با میانجیگری حل کرده اند و شاکی نیز شکایت اش را پس گرفته است، بدون رضایت شاکی، نهاد مدافع حقوق بشر نیز نمی تواند پیگیری کند.

فکر می کنم، قضیه به خوبی مدیریت شده و فرجام خوبی داشت، این قضیه درس های زیادی به خیلی ها داد.

۱۳۹۰ آذر ۱۲, شنبه

حساسیت مدنی

روز پنج شنبه بعد الظهر قضیه ای اتفاق افتاده بود که می توانید شرح اش را اینجا بخوانید.
دوستان زیادی با من تماس گرفتند و گفتند یک کاری باید کرد، دیروز هم اجتماعی از طرف فعالین مدنی به این مناسبت سازماندهی شده بود.

این قضیه از طرف نهادی که در آن کار می کنم با جدیت تعقیب می شود و من نمی خواهم قبل از نتایج این بررسی ها صحبت نمایم، اما حساسیت نهادهای مدنی و انسان های پاک ضمیر که همدردی نشان دادند ستونی و زیباست و باید این فرهنگ نهادینه و همه گیر شود.