۱۳۹۰ فروردین ۲۳, سه‌شنبه

سمینار سیر حرکت مدنی در بامیان-2

سمینار با استقبال خوب فعالین مدنی، والی صاحب، برخی مسئولین دولتی برگزار شد.
والی صاحب گفت فعالین مدنی بامیان اگر می خواهند در حرکت مدنی (نمادین و سمبولیک شان) موفق باشند نکات زیر را باید رعایت کنند:
  1. قانونمندی و نظم پذیری، (قانون وجه مشترک فعالیت حکومت و جامعه مدنی)؛
  2. احترام به هنجارها و ارزش های فرهنگی؛ 
  3. در نظر گیری منافع علیای کشور،
  4. انعطاف پذیری یا اهل تساهل و تسامح در عملکرد.
  5. واقعیت گرایی، داشتن بدیل برای مشکل طرح شده.
  6. عمل گرایی، شعار طرح شده باید عملی باشد.
  7. موقعیت شناسی در حرکت شان.
  8. راهگشا بودن برای مسئولین.
موسی شفق قوم یاری، استاد دانشگاه و یکی از مسئولین حرکت مدنی بامیان درباره جایگزینی فرهنگ نقد به جای نفی  صحبت کرد و  اهداف حرکت مدنی را چنین برشمرد: اول، بومی سازی ارزش های عام انسانی که برای مردم ده و قریه قابل فهم باشد و دوم بازتاب و انعکاس مظلومیت، محرومیت و رنج مردم بامیان.
او افزود که کانکریتی شدن تعمیر ریاست های دولتی را نباید به حساب کراچی وان بی چاره بامیانی گذاشت، این بازسازی چه درکی از رنج او دارد؟ و چه تغییری در زندگی او وارد کرده است؟

صادق علی یار دیگر عضو این نهاد درباره توازن، بی عدالتی و نابرابری که از گذشته دور تا حال در حق مردم هزاره و بامیان صورت گرفته صحبت کرد و گفت ریشه ناامنی های فعلی نابرابری و بی عدالتی است برای حل مشکل امنیت باید به عدالت توجه کرد.

آدینه، رئیس دانشگاه به عنوان میزبان محل جلسه، به جای صحبت درباره حرکت مدنی از مشکلات لیلیه دانشجویان ناله و فغان سر داد و گفت بیش از 800 دانشجو امسال جدید آمده که ما فقط برای 200 تای آنها امکانات لیلیه داریم از مردم سخاوتمند و خیر بامیان تقاضا داریم که در حل این مشکل با ما همکاری کنند.
مسئول بخش سیاسی یوناما هم از فعالیت های بخش مربوطه اش صحبت کرد، عزیز شفق عضو شورای ولایتی هم گفت حرکت مدنی وقتی ایجاد می شود که فشار بالای کس یا مردم باشد.
سید سکندر بلاغی یکی از فعالین اجتماعی هم خطبه ای از نهج البلاغه درباره حقوق متقابل دولت و ملت را توضیح داد.
و حقیر هم برخی نکات قوت و ضعف حرکت های نمادین و سمبولیک مدنی که از دو سال پیش با کاهگل کردن سرک شروع شد و در ادامه به کاندیداتوری محراب زوار به ریاست جمهوری، راهپیمایی با هریکن و سوزاندن غوزبه (نوعی بوته کوهی) در اعتراض به بی برقی، اهدای تقدیر نامه به جناب مرکب زاده و ... نمایشگاه کاریکاتور انجامیده صحبت کردم.

طرح مشکلات به روش های نمادین، سمبولیک و در عین حال بی نظیر و ابتکاری، استیفای حقوق بشر در مطالبات ایشان، حمایت از فرهنگیان و نخبه گان، پریشان کردن خواب برخی مسئولین بی کفایت، ایجاد باور به تغییر در جوانان، ارایه یگانه الگوی قوی از نهاد مدنی واقعی از نکات قوت این حرکت بود که اشاره کردم.

عدم پیگری و سماجت خواسته ها، انگشت شمار بودن اعضای اصلی این تشکل، عدم واکنش به برخی مشکلات یا عدم دادخواهی برای  برخی حقوق بشری شهروندان، عدم ارایه راه حل برای مشکلات طرح شده، شفاف نبودن اهداف اصلی دست اندرکاران و نداشتن یک نشریه با معیارهای مسلکی از عمده ترین نقاط ضعف این حرکت بود که اشاره کردم.

حضور اکثر مقامات از جمله والی صاحب از ابتدا تا انتهای جلسه با وجود طرح برخی سخنان انتقادی به نظر من از موفقیت این سمینار و نهادینه شدن فرهنگ نقد می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: