۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

عید و برف

برف باری روز چهار شنبه هفته گذشته، عید و چهار روز رخصتی را به کلی به گل و یخک زد.
بعضی ها می گویند که این برف غافلگیرانه بود اما به نظر من چنین نیست، سرما و برف در زمستان از ماه قوس شروع شده تا ماه ثور ادامه دارد.

شاروالی بی خیال بامیان از عهده پاک کردن دو کیلومتر سرک پخته از برف بر نمی آید، لااقل می توانست ریگ نرم یا نمک بپاشد تا سرک به اصطلاح شیشه ای نشود و باعث صدمه دیدن مردم و وسایل نقلیه نگردد  اما کو مدیریت!!

کاری که خوب بلد اند، چور و چپاول است، نمره شهر جدید را به قیمت گزاف بفروشند، از ریگ دریا، دکان دارها و ... مالیه بگیرند و بزنند به جیب و ...

۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

ازدواج اجباری

(خانواده اولی) مادر چند سالی است که فوت کرده دخترک 15 ساله است و درس می خواند و 5 خواهر و برادر کوچکتر هم دارد و پدر پولی هم ندارد تا زن بگیرد.

(خانواده دومی) به  پدر پیشنهاد می شود که دخترت جوان شده به فلانی که زن اش مرده است بده و دخترش را برای خودت بگیر، این پدر زن هم دارد و روزگارش هم بد نیست اما دخترش اصلا" راضی نیست.

معامله انجام می شود، پدر ها خوشحال اند و دخترک اولی هم کمی راضی است، چون هم پدرش صاحب زن می شود و هم خودش از رنج یتیم داری خلاص می شود اما دختر دوم برای چی راضی باشد، البته سن پدرها دور و بر 50 است.

و ملا صاحب هم پیش قدم بوده و نکاح هم خوانده و حالا خودش رفته قم!

دخترک دوم خیلی نگران است، می گوید:عروسی نزدیک است، کمک ام کنید ورنه خودشی می کنم.

البته جای خوشوقتی است که قانون مبارزه با خشونت علیه زنان هم توشیح شد، برای پدرها هم جزاء پیش بینی شده و هم برای عاقد.

این قضیه در حال کار است، انکشافات بعدی را هم برایتان خواهم نوشت ( البته نام و نشانی را نخواهید )

اختلاس در دایکندی

جماعتی از دوستان خبرنگار بامیانی را یوناما برده است دایکندی که از ... گزارش تهیه کنند( دست شان درد نکند)
والی دایکندی گفته که یک شرکت راه سازی 70 لک دالر ( هفت ملیون ) را اختلاس کرده!!

هرچند که والی صاحب هم از پوست پاک نیست ولی تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!

اگر این جماعت خبرنگار هیچ دستاورد دیگر هم نداشته باشند، افشای این خرد و برد کمک بزرگی است برای مردم محروم دایکندی.

تغییر

دیروز با دوستی صحبت می کردیم، گفته شد که برخی رسانه ها مثبت اندیش نیستند، دائما" از زمین و زمان خرده می گیرند به مردم امید نمی دهند، از پیشرفت ها و تغییراتی که در زندگی مردم رخ می دهند گزارش نمی دهند.


کمی فکر کردم، حرف هایش بجا بود، برخی وقت ها من هم در اینجا به این مرض گرفتار می شوم.

هفته گذشته هفت پروژه در سیغان افتتاح شد، سیغان یکی از ولسوالی هایی بامیان است که عمدتا" تاجیک نشین است ولی هزاره ها هم حداقل یک چهارم این ولسوالی را تشکیل می دهد، افتتاح ساختمان اداری ولسوالی مهمترین آن بود، ساختمان چهار ولسوالی دیگر طی چند سال اخیر ساخته شده بود، تا حالا ولسوالی ها فاقد تعمیر بوده اند!!


یونسکو هم دو مرکز آموزشی در حیدر آباد ساخته، حیدر آباد در مرکز بامیان قرار دارد که بیش از 500 خانواده در آن زندگی می کنند، ساختمان دو مکتب و یک کلینک هم بطور اساسی جدیدا" ساخته شده و آب لوله کشی هم پارسال از دره دوکانی کشیده شده و برق آبی هم دو سال پیش، حال آنکه در زمان طالبان اکثر این خانه ها خراب و سوختانده شده بود.


یک موسسه دیگر بنام دافکو نیز سیستم تصفیه شنی آب را برای مردم یک قریه آموزش داده و برایشان ساخته است، توضیحات بیشتر را در زرد سنگ  بخوانید، بامیان با آنکه آبهای جاری و چشمه سارهای فراوان دارد اما فاقد آب صحی (بهداشتی) است.

۱۳۸۸ آبان ۲۸, پنجشنبه

اطفال و سوء استفاده

دیروز روز جهانی مبارزه با سوء استفاده از اطفال بود.
وضعیت اطفال ما در این زمینه خیلی قابل تعریف نیست.
اینکه دولت ما در این زمینه تعهدات خود را انجام داده اند یا نه هم قابل تعریف نیست.

هفته گذشته یکی از همکارانم از معادن ذغال سنگ کلیچ و اشپشته کهمرد دیدار کرده بود، صدها طفل در این معدن مشغول کارند و قرادادی هم راضی اند و مقامات محلی هم در این زمینه هیچگونه تدبیری ندارند.

عکس زیر یکی از این کارگران کوچک را نشان می دهد


۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

امتحان و معلم

یکشنبه بیش از 400 معلم چهارده پاس و لیسانس از سراسر ولایت بامیان آمده بودند که امتحان بدهند تا معاش شان بالا برود.
5% شان هم را زنان تشکیل می داد.

از بین 3000 معلم، 400 نفرشان تحصیلات عالی دارند، برایم جالب بود، تاکنون تصور نداشتم که این همه معلم با تحصیلات عالی در بامیان داریم، البته علی رغم این آمار و برگزاری صدها کورس ارتقای ظرفیت، ورکشاپ، سمینار زمستانی و ... کیفیت آموزش در مکاتب خیلی خراب است.

گاهی که به رفت و آمد دانش آموزان به مکاتب می نگرم که با چه شوقی علی رغم سختی ها و طی کردن راههای طولانی  به مکتب می روند و عدم جدیت معلم صاحب ها در تدریس، حاضر نشدن در مکتب، بی سوادی معلم ها  و ...فکر می کنم این رفت و آمد ها هدر رفتن وقت است و ظلم است و خیانت.

اما فکر نمی کنم صرف با اخذ امتحان، آنهم در مدت چند ساعت بتوان سواد، وجدان و ... معلم را محک زد و برایش مزد تعیین کرد، وانگهی این فقط اندکی بیش از ده درصد معلمین است، معلمین دیگر که زیر 12 هستند و مشکلات زیادتر در تدریس دارند، چی کار باید بکنند؟

نکته دیگر که بسیاری از این معلم صاحب های 14 پاس همان کسانی اند که سال گذشته از تربیه معلم بامیان و سال پار از کورس زمستانی دانشگاه بامیان فارغ شده اند، آنها هم باید امتحان می دادند، یعنی سیستم به آموزش دو سال پیش خود نیز شک دارد!

۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

سباوون

وحید الله سباوون نماینده کرزی برای حل مشکل کوچی ها دیروز بعد از برگشت از لعل و سرجنگل به بامیان آمده بود تا نظر کلان های هزاره را راجع به حل مشکل کوچی ها و هزاره ها جویا شود.

کلان های هزاره بامیانی جمع نشده بودند و قرار شد در 14 قوس بار دیگر به بامیان بیاید.

وی در جلسه ای با حضور ریش سفیدان لعل و سرجنگل نظرات آنها را راجع به کوچی ها شنیده است.
سباوون امسال خیلی زود موضوع کوچی ها را در آجندای کاری اش گذاشته است، خدا کند که مردم بهسود هم پیام سباوون (نماینده کوچی ها و کرزی) را شنیده باشند و آمادگی برای جواب داشته باشند، هرچند که چشمم آب نمی خورد.
خدا به خیر کند.

۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

فساد داخلی یا خارجی؟

یک خارجی در رأس یک موسسه آمده است که کار کند، کارهایی واقعا" قابل توجهی هم کرده است اما رئیس صاحب ها از کار او راضی نسیتند تا می توانند سنگ اندازی می کنند به مکالمه یکی از آنها گوش کنید.

" بامیان از لحاظ ... در سطح کشور مقام اول را دارد، آمار سروی شما، آنهم از مرکز بامیان با آمار ما هیچ مطابقت ندارد، اگر این آمار را رسانه ها یا دونر شما بشنوند، آبروی شما خواهد رفت !!".

البته من که از روش جمع آوری و مطالعه این موسسه آگاهی دارم، آمار آنها اشکالی ندارد، اما موقف رئیس صاحب و تیم اش در خطر افتاده است.

و چندین رئیس صاحب دیگر هم آمده اند و اشکال تراشی های بی خودی می کنند تا از خارجی سهم خود را بگیرند ولی خارجی به آنها باج نمی دهد.

و چون پروژه های این موسسه با پول و خرید زیاد سروکار دارد چند تن از کارمندانش نیز سهم خود را جدا کرده اند و خارجی مجبور شده است با آنها خداحافظی کند.

خارجی گفته است من دارم دیوانه می شوم.

اصلا" ما خوش نداریم کسی بیاید و برای ما کار صادقانه انجام دهد شما بگویید در این فساد سهم خارجی زیاد است یا داخلی؟

۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

انفلوانزای خوکی

امروز صبح رادیوی آشنا از قول وزیر صاحب صحت عامه نقل قول کردند که انفلوانزای خوکی در بامیان هم دیده شده است.

بامیان شهر کوچکی است و خارجی ها هم رفت و آمد زیادی دارند و داخلی ها هم چندان که پیشگیری را رعایت کنند، نمی کنند و شفاخانه و داکتر صاحب های بامیان هم یک کمی اهمال کار هستند، نمی دانم که در برخورد با این واقعه چه خواهند کرد.

به هرحال می ترسم که این بیماری همه گیر شود و ...

۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

رئیس جمهور

دیروز حوالی ساعت چهار که به خانه رفتم، دخترکم سر صفه آمده و با هیجان خبر رئیس جمهور اعلان شدن کرزی را به من گفت، او این خبر را از تلویزیون تمدن شنیده بود، مکتب الهه بخاطر شیوع انفلوانزای خوکی از امروز به مدت سه هفته تعطیل است. ( البته برخی بدبینان تعطیلی مکاتب و دانشگاهها را نه بخاطر انفلوانزا بلکه بخاطر اعلان پیروزی کرزی می دانند)

از چند جهت خوشحال شدم، بالاخره باید این جنگ قدرت تمام می شد، حالا از هر طریق می شد یک مشروعیت باید داده می شد، چه بهتر که راه کم خرج تر برگزیده شد.

روز گذشته در بازار قیمت دیزل 55، پطرول 50 و گاز به 70 رسیده بود، خوب بازار آزاد است، بحران انتخابات است و مثل همیشه شاروال بامیان خواب است.

حالا فکر می کنم که نتیجه معلوم شد، کشورهای بزرگ هم با اما و اگر به برنده تبریک گفتند و شاید خط و نشانی به بازنده کشیده باشند، خدا کند که قیمت های سوخت در این سرمای جانسوز کاهش پیدا کند و و و ...


۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

8 صبح

دیروز ساعت چهار بعد الظهر روزنامه هشت صبح برای اولین بار در بامیان بدستم رسید.
هشت صبح نوشته است من بعد این روزنامه را هر روزه در بامیان در دسترس علاقه مندان خواهد رساند، باشد تا چنین باد.

ورود روزنامه هشت صبح را به شهر تاریخی پرآوازه اما  محروم از رسانه بامیان خوش آمد می گویم، هرچند در این اواخر چند مجله دیگر نیز در بامیان به طور مرتب به نشر می رسد که شامل گاهنامه جنبش جوان، ماهنامه سیمای بامیان و جدیدا" آیینه بامیان می باشد که هرچند از مطالب اقناع کننده و مفید بری هستند اما روزنه ای است بنام رسانه که جای شکرش باقی است.