۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

توسعه بازار

خیلی وقت است که از انکشاف یا توسعه بازار چیزی ننوشته ام، مواردی که هر روز آنها را می بینم، بازار و اقتصاد با آنهمه اهمیتی که دارد از دید من مخفی مانده یا به قول برخی ها از بس که نق می زنیم، این موارد را نمی بینیم.

 از زرگران و شهرک صفا محله خودمان شروع می کنم، ببخشید من می خواستم از نانوایی عکس بگیرم که این کودک و مرکب مزاحم شدند، شما به اولین نانوایی این شهرک نگاه کنید مثل خیلی های دیگر کاری به این حاشیه ها و پس زمینه ها نداشته باشید!

 بله این هم اولین تانک تیل دیجیتالی، البته هنوز تکمیل نشده است، از بس که ندید و بدید هستم نگذاشتم که تکمیل شود!


 دو مغازه نوساز، بصورت پخته و اساسی

 این هم اولین ماهی و جیلبی پزی و آن طور که تابلویش می گوید بستنی یا آیسکریم فروشی البته در فصل تابستان نه بهار!
قابل توجه نامزد داران!


 این هم دو نما از مارکت یا پاساژ جدید ساخت و مدرن ولیعصر(عج)، مقابل هوتل ماما نجف

 در یک ماه گذشته چهار شرکت زیارتی و توریستی مثل قارچ سبز کرده اند!



اینجا پاریس است، نه ببخشید بامیان- پاریس، حمام مردانه لوکس مجهز به وان و اولین حمام نمره زنانه و نیز کله و پاچه پزی هم در جوارش بیشتر برای متأهلین!

 بنده خدا دایم نق نزن و چوب لای چرخ انکشاف نگذار، این زیبایی را هم بنگر!
 

۱۲ نظر:

داود ناظری گفت...

سلام جناب آقای نظری عکس های خوبی وخیلی هم جالیبیبود تشکر

ناشناس گفت...

با سلام

خیلی زیاد تشکر، واقعاً نیاز به چنین مطلبی داشتیم. همش انتقاد، اخبار منفی آدم را نا امید می کند.
موفق باشید

ناشناس گفت...

موفق باشی آقای نظری


عکس های خوبی بود. بامیان هم چقدر ماشالله تغییر کرده است.

خوش باشی

یکی از خوانندگان وبلاگ

عزیز گفت...

سلام آقای نظری!
من از دیدن این عکسها بیشتر جگر خون شدم چراکه مردم فقیر بامیان در آن بازارک خورد فقط یک کله پزی و حمام و نانوایی ساخته اندالبته امیدوارکننده است اما خیلی ناکافی.
تعمیرات بامیان و خانه های گلی نمایانگر اقتصاد ضعیف مردم بامیان است شما که بامیان را بلد هستید چند تا بلند منزل شخصی و حتی دولتی در بامیان وجود دارد؟
کدام فابریکه اعمار شده؟ دولت کدام پروژه بزرگ را تطبیق کرده است؟ هرگز نمیشود بامیان را با ولایتهای دیگر مقایسه کرد اگر کسی هم بخواهد که یک خانه یک یا دو طبقه را به خشت پخته بسازد از برکت بودای بزرگ و والی بامیان و شاروال و یونسکو تخریب میشود.
راستی فایده همین بودا به جز مقامات که از درک شان نان میخورند برای مردم فقیر بامیان چه بوده است؟
و.................

ناشناس گفت...

اقای نظری بسیار عکس های خوب دیدنی را گرفتید این که در وبلاک تان نوشته نموده اید که توسعه بازار ولی به این عکس که توسعه گفته نمیشه باید با این وضعیت بازار گفت که ناهمرنگ ان مردمان که یک مقدار سرمایه خوبتر دارند دوکان اش خوب هست او که سرمایه ندارند هر سال گاگل کردن دوکان و فرسایش از برف و باران که باعث الوده ساختن بازار هم می شود و شاروالی هیچ توجه ندارد اینکه زنده گی در بامیان به یک شکل از روز و شب تمام کردن تبدیل شده اگر از کلمه عصری صحبت کنم باید شاروالی اجازه ساختن دوکان خامه را ندهند به مردم تا اینکه کم کم بسوی عصری برویم به امید ان روز...........

مصطفی حسینی گفت...

ماشاالله! 13 ماه میشود از بامیان دورم - این بازارک تنگ وکوتا چه قد تغیر کرده. تشکر از نظری عزیر! میخواستم بدانم تغیرات (مثبت) در ساحات دیگر هم چینین چشم گیر است - مثلا در شهرگ جدید؟؟

بامید بودن دوباره در بامیان قشنگ
مصطفی

محمد ابراهیم علوی گفت...

hi dear
very thanks for your hopefull handwrites!!
i think it was more regretful than others...???

ناشناس گفت...

جالب است، از دید شما توسعه و انکشاف یعنی راه اندازی یک نانوایی در قریه چند فامیلی زرگران، اعمار دو تعمیر نیمه عصری در بازارک بامیان، فعالیت یک کله پزی و حمام و ماهی و جلبی پزی، در بامیان. با این حساب شهر بامیان مدینه فاضله است و نیاز بیشتری به پیشرفت و ترقی ندارد، ولی توصیه می کنم تا به تصویر اولی تان نگاهی بیندازید تا انکشاف را از دریچه وضعیت کودک خوردسال با دستان یخ زده و مرکبی با بار آب به ارزیابی بگیرید.

کابل نشین گفت...

سلام! فکر میکنم بامیان طی سالهای اخیر پیشرفت های چشمگیر داشته است و خداکند دامنه این پیشرفت در ولسوالی های آن نیز کم و بیش گسترش یافته باشد. در این میان، شرکت سیاحتی و زیارتی اهلبیت که تبلیغاتش در کابل گوش کر کننده بوده و در ولایات نیز شروع با قاپیدن پول های مردم بیچاره و ساده لوح ما کرده جالب و قابل تامل است. اگر اندکی تحقیق شود در این زمینه، همه خواهیم یافت که برخی سادات و مزدوران ایران به این عمل مبادرت ورزیده تا جیب های مردم را خالی نمایند و دهها جنایت دیگر را بنام دین و مذهب مرتکب شوند. اینها میراث خوار و تداوم دهنده سلسه خرافات پرستی و تحمیق در جامعه ما می باشند.

زهرا گفت...

سلام
هميشه نوشته هايتان را دنبال ميكنم
ممنون كه شادي هاي كوچكمان را ارج نهاديد. اين راهي است كه با اميد به فردا بنگريم انشاالله.

ناشناس گفت...

ba salam mohajer englandam va yaki az khanendagan weblag shooma chi dar mohet kar va khana . az axhay tan lezat bordam .agar misha lotfan chanta ax az nomaye koli bamyan begzare .

ناشناس گفت...

حضرت نظری صاحب درود برشما !
از آخر ماه حوت پارسال به بعد بامیان را ندیده بودم و این عکسهایت یک دفعه مرا برد به بامیان باستان و به یاد خاطرات که پارسال در بامیان بودم افتادم . خیلی خوب است آهسته آهسته ، کم کم ، میده میده جور می شود .
همین طور اگر از دشت عسی خان نیز عکس تهیه نمائید نهایت شاه کاری می کنید .
حبیب الله هلمندی