۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

فساد داخلی یا خارجی؟

یک خارجی در رأس یک موسسه آمده است که کار کند، کارهایی واقعا" قابل توجهی هم کرده است اما رئیس صاحب ها از کار او راضی نسیتند تا می توانند سنگ اندازی می کنند به مکالمه یکی از آنها گوش کنید.

" بامیان از لحاظ ... در سطح کشور مقام اول را دارد، آمار سروی شما، آنهم از مرکز بامیان با آمار ما هیچ مطابقت ندارد، اگر این آمار را رسانه ها یا دونر شما بشنوند، آبروی شما خواهد رفت !!".

البته من که از روش جمع آوری و مطالعه این موسسه آگاهی دارم، آمار آنها اشکالی ندارد، اما موقف رئیس صاحب و تیم اش در خطر افتاده است.

و چندین رئیس صاحب دیگر هم آمده اند و اشکال تراشی های بی خودی می کنند تا از خارجی سهم خود را بگیرند ولی خارجی به آنها باج نمی دهد.

و چون پروژه های این موسسه با پول و خرید زیاد سروکار دارد چند تن از کارمندانش نیز سهم خود را جدا کرده اند و خارجی مجبور شده است با آنها خداحافظی کند.

خارجی گفته است من دارم دیوانه می شوم.

اصلا" ما خوش نداریم کسی بیاید و برای ما کار صادقانه انجام دهد شما بگویید در این فساد سهم خارجی زیاد است یا داخلی؟

۶ نظر:

ناشناس گفت...

نظری صاحب سلام
نگفتی که این خارجی کیست و مربوط کدام موسسه می شود و ساحه فعالیت اش در کدام بخش ویا سکتور می شود.
این همه باعث می شود که بین شما و همین خارجی کدام کاسه ای زیر نیم کاسه باشد.چون که شماهم معاش دالری می گیرید و یک لیگ در کفش خارجی دارید.

محمد ظاهر نظری گفت...

دوست ناشناس محترم، سلام، خودتان هویت خود را مشخص نکرده اید، می خواهید از هویت دیگران سردربیاورید!
فاش کردن نام ها منوط به اجازه می باشد که من چنین اجازه ای ندارم.
یقین داشته باشید که حقیر ملتزم به اصول و معیار های اخلاقی و ژورنالیستی هستم، به همین علت تمام هویت ام را در وبلاگ ام مشخص کرده ام و در قبال نوشته هایم مسئولیت می پذیرم.

ناشناس گفت...

من به این باورم که خارجی کمتر دزدی می کند. من با خارجی کار کرده ام. به یک سری اصول پابند هستند و از طرف دیگر زرنگتر هستند. یعنی اینکه همه چیز را بر سر دزدی قمار نمی زنند. آبرو و عزت خود را هم ارج می نهند.

اما تعدادی از خارجی ها هستند که در سالهای سال افغانیزه شده اند. دزد شده اند. اینها باید از افغانستان اصلا اخراج بشوند.

اما من باور دارم که موسسات افغانی را باید دارالچپاول نام کرد. به خدا من خودم در موسسه ای یک چند صباحی کار کردم که 10% بودجه را مصرف نمی کرد و از صبح تا شب یک نفر کارش رسید جعلی درست کردن بود.

من باور دارم که کار بشردوست درست بود که این موسسات چپاولگر داخلی را درجن درجن باطل کرد. این موسسات واقعات دزد هستند.

البته ممکن درمیان شان خوب هم باشد اما بسیار انگشت شمار.

حسن جاغوری

ناشناس گفت...

نظری سلام
خوشحالم که شما را آدم با منطق ولی متأسفانه یک کمی عصبی یافتم.
بهر حال منظورم این بود که اگر از لحاظ اصول اخلاق ژورنالیستی کراهت نداشته باشد و شما با کدام مانعی مواجه نباشید بهتر است که موسسه ای که با چنین مشکلی از سوی رئیس و یا روسائی مواجه شده است فاش گردد تا هم مردم آگاه شوند و هم همان ریاست خانه ای که چنین می کنند هشدار داده شوند.
حق من و تمام بامیانی هاست که بدانیم و این دانستن ممکن نیست مگر به کمک شما ژورنالیستان محترم یا هر وظیفه ای که دارید. برای من شما یک ژورنالیست هستید نه یک کارمند موسسه خارجی

محمد ظاهر نظری گفت...

دوست عزیز ناشناس!
حق با شماست، شما و همه مردم حق دارند که از معلومات صحیح و دقیق با خبر شوند، بویژه از زد و بند های پشت پرده که مانع اصلی انکشاف و توسعه بامیان است.
اما مشکل این است که این اطلاعات از منابعی درز کرده که نمی خواهند افشاء گردند، وضعیت شغلی و ... شان در خطر است وانگهی در شهری کوچک زندگی می کنیم که همه یکدیگر را می شناسند، رئیس صاحب های فعلی همان زورمندان گذشته هستند یا با آنها ارتباطاتی دارند به محض اینکه از کسی احساس خطر کنند وی را در معرض تهدید قرار خواهند داد.
با همکاری چند تن از دوستان در حال جمع آوری مدارک مستند و سنجش راهی که کمترین خطر و آسیبی را متوجه مان کند هستیم، ان شاء الله در آن موقع در افشای افراد فاسد لحظه ای درنگ نخواهم کرد.

ناشناس گفت...

سلام
من پیشنهاد می کنم که دوستان اگر احساس خطر می کنند لازم نیست در وبلاگ خود افشاگری نمایند. شما می توانید در سایت های دیگر مطلب را ارسال کنید و یا یک سایت با نام دیگر باز کنید. افشاگری های دوستانی که در درون موسسات هستند خدمتی بسیار بزرگ به مردم می باشد.