۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

ازدواج اجباری

(خانواده اولی) مادر چند سالی است که فوت کرده دخترک 15 ساله است و درس می خواند و 5 خواهر و برادر کوچکتر هم دارد و پدر پولی هم ندارد تا زن بگیرد.

(خانواده دومی) به  پدر پیشنهاد می شود که دخترت جوان شده به فلانی که زن اش مرده است بده و دخترش را برای خودت بگیر، این پدر زن هم دارد و روزگارش هم بد نیست اما دخترش اصلا" راضی نیست.

معامله انجام می شود، پدر ها خوشحال اند و دخترک اولی هم کمی راضی است، چون هم پدرش صاحب زن می شود و هم خودش از رنج یتیم داری خلاص می شود اما دختر دوم برای چی راضی باشد، البته سن پدرها دور و بر 50 است.

و ملا صاحب هم پیش قدم بوده و نکاح هم خوانده و حالا خودش رفته قم!

دخترک دوم خیلی نگران است، می گوید:عروسی نزدیک است، کمک ام کنید ورنه خودشی می کنم.

البته جای خوشوقتی است که قانون مبارزه با خشونت علیه زنان هم توشیح شد، برای پدرها هم جزاء پیش بینی شده و هم برای عاقد.

این قضیه در حال کار است، انکشافات بعدی را هم برایتان خواهم نوشت ( البته نام و نشانی را نخواهید )

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

آقا دلتان خوش است؟؟؟ من دختری هستم که مرا میخواهند به زور به ازدواج کسی دربیاورند که من هیچ راضی نیستم و پدر و مادرم هم کوچکترین اهمیتی به نظرم نمیدهند و هیچ قانونی را هم نمیپذیرند واقعا که دلتان با این قانونهایتان خوش است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ruhani گفت...

باسلام.
قصه،قصه نمک ونمک سوداست.
وای به روزیکه بگنددنمک؟!!
وب خوبی داری،موفق باشی دوست من.

شیر محمد حیدری (میر افغان) گفت...

سلام دوست
خدا را شکر ختم بخیر شد!

محمد ظاهر نظری گفت...

دوست ناشناس خانم ...
ماده 26 قانون مبارزه با خشونت علیه زن، برای مرتکب ازدواج اجباری جزای متوسط حداقل دو سال را پیش بینی کرده است، اگر در افغانستان هستید کافی است به یکی از نهادهای عدلی (پلیس، سارنوالی، محکمه) یا نهادهایی مدافع حقوق زنان مانند حقوق بشر یا ریاست امور زنان مراجعه کنید و خواهان تطبیق ماده فوق شوید.
این قانون جدیدا" توشیح شده است، شاید خیلی ها از آن خبر نداشته باشند.
اصل قانون را از جریده رسمی شماره 989 وزارت عدلیه یا لینک زیر دریافت دارید.
http://www.moj.gov.af/OGs/Pages/OfficialGazetteIndex_D-header.htm

ناشناس گفت...

با سلام
تشکر از راهنماییتان اما شما شاید خودتان هم بدانید که فامیل افغانی مگر این حرفها را میفهمد بر فرض که من بروم و خواهان تطبیق قانون شوم از آن به بعدش کجا شوم؟ یعنی بیم آنرا دارم که مرا طرد کنند و منی که در خارج از افغانستان هم هستم و هیچ پناهگاهی هم ندارم!!
من فقط نظر را نوشتم که هر کسی که این متن را خواند بفهمد که فامیل افغانی با هیچ قانونی قابل تطبیق نیست وگرنه...(قانون است اما فرهنگ پذیرش قانون نی)به هر حال از راهنماییتان تشکر.

Unknown گفت...

آقا نظری سلام

امروز از طریق بی بی سی خبر شدم که قرار است معدن حاجیگگ را در آ یند استخراجش شروع کنند . خبر خوبی است . باید به اهالی شبر و بامیان از رادیو های ، رسانه های چاپی و ویب سایت های محلی آگاهی داد شود که در استخراج این معدن آماده بیگرند نشود مردم از نقاط دیگر بیآیند و کار را اشغال کنند .
کار کردن در معدن حق مردم بامیان و باقی هزارهجات است .
عطایی از دانمارک

ناشناس گفت...

اقای نظری خیلی خوش خیال هستی . در نظرم در افغانستان نیستی در کدام ملک دیگر زندگی میکنی من باور دارم که خودی شما در روز چندین کار خلاف قانون میکنی برای انیکه دولار بدست بیاوری. لامذهب را. دوست

محمدکبیر تابش گفت...

آقای نظری سلابرشما
در ابتدا عید را برای شما و تمام همکاران زحمتکش تان تبریک می گویم.
از زحمت که در راه تحقق دموکراسی می کشی تشکر.

احسان گفت...

سلام،
بروز هستم تشریف بی آورید.

نگاه گفت...

واقعن جای تاسف است که دختران در جامعه ما حق انتخاب شریک زندگی اش را ندارند. چند روز پیش یک گزارش را دیدم که گفته بود در سال گذشته دوصد مورد خودسوزی در افغانستان صورت گرفته است. واقعن چقدر زندگی باید سخت شود که انسان به دست خود، خودش را آتش بزند! جوان ها هرکه حرف شمارا می شنود، تبلیغ کنید. یک مثل است هرکه پیش دروازه خودش را تمیز کند همه شهر تمیز می شود