۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

محیط زیست

به جز شخص والی صاحب دیگر مقامات به ارزشها و اهمیت حفظ محیط زیست نه واقف اند و نه اهمیتی برایشان دارد.
ریاست محیط زیست وقتی می تواند موفق باشد که دیگر نهادها با آن هماهنگ باشد.
این ریاست هم در قسمت تطبیق قانون محیط زیست و جدیت درباره آن هم بی تقصیر نیست؛ کمی آسیاب کند است و کمی گندم تر است!

امروز صحبتی با یکی از مسئولین محیط زیست داشتم و آنچه خواندید گزیده ای بود از آن صحبت ها.

اما وضعیت محیط زیستی کنونی بامیان:

بامیان یکی از پاک ترین مناطق کشور از لحاظ محیط زیست می باشد، هوای پاک، آب های جاری، خاک و اکوسیستم طبیعی، نبود زباله و ...

اما با توجه به رشد جمعیت، شهر نشینی و اگر خدا بخواهد سرک پخته و برق و صنعت هم به زودی خواهد آمد، روزهای خوش محیط زیستی بامیان پایان خواهد یافت، نشانه اش همین بازار فعلی که با یک سرک و چند صد دوکان می باشد، می بینیم که پشت بازار، یکی از منابع عمده آلودگی محیط زیستی است، روز به روز زمین های محدود زراعی تبدیل به خانه های مسکونی می گردد و ...

ریاست محیط زیست هم که وضعیت اش چنین است که ذکر شد، پالیسی ساز است و قدرت اجرایی ندارد، دیگر نهاد ها و ارگان های مسئول و ذیربط هم که چنان است؛ پس کی قانون (محیط زیست) را تطبیق و اجرا کند؟

۶ نظر:

ناشناس گفت...

آقای نظری محترم خدمت شما سلام عرض میکنم ، من که دربامیان در برنامه زراعت ومالداری با ریاست محیط زیست هفته یک برنامه پانزده دقیقه ای داشتم سوال اول من درباره اشغالی های که درکنار خود دفتر محیط زیشت است سوال می کردم بمن میگفت که ما با پی آرتی صحبت کردیم بودیجه برای ما نمی دهد.
دوم اینکه آقای نظری شما دراین مطلب خود خوب بود که تصویر هم می داشتید .
باتشکر
داود ناظری

ناشناس گفت...

سلام اقای نظری امیدوارم که شاد و کامگار باشید.
راستش من نمیدانم شما چرا با اینکه به تمام کم کاریهای والی بامیان واقف هستید باز هم اصرار دارید که از او به عنوان یک هیرو(Hero) یاد کنید.

سردار گفت...

سلام:
این مشکل را باید خود شما مردم و شورای شهر یا هر جمعی که مردم گوش شنوابه آنها دارداقدام نمائید تا وزیر میط زیست هم پیام شما را در رده بالا تر ارسال کند ، این کار ها فقط و فقط با استعلام از مردم گروه های جنبشی عظیم تر امکان پذیر است و وقتی مسئولین کشور ببیند مردم آن شهر یا روستا برای محیط زسیت و غیره خود اهمیت قائل هستند چاره ای ندارد جز اجرای آن .

ناشناس گفت...

سلام به این دوست ناشناسم .
چه می شد که بجای کلمه هیرو از یک کلمه وطنی استفاده می کردید.
(( حبیب الله هلمندی )) از دایکندی

ناشناس گفت...

سلام اقای نظری از پیام جالب تان که در وبلاک تان گذاشته اید واقعا یک کار نیک کرده اید ولی افسوس و صد افسوس که شما هنوز هم از ان خاله که دیروز اب چشم شان را پاک نمی توانست امروز در بامیان والی شده اند من از تمام مردم شریف بامیان همین خواستار را دارم که از طریق تظاهرات مسالمت امیز علیه ان بسواد محظ بخزند که در جای شان یک شخص پر کار و با سواد جابجا شوند نگاه کن مردم بامیان اگر ان شخص سواد کاری می داشته امروز بامیان شما در همین وضعیت گرفتار بود نی خیر اصلا یک شخص هست که توانای پیش برد کار را ندارد یعنی لایقت ان چوکی ندارد درست است که امروز پشتبانی سیاسی و بین المللی داشته باشند ولی توانی کار نداشته باشند از ان زمبور بی اصل چی انتظار کشید

ناشناس گفت...

سلام بر آقای نظری

توجه شما به محیط زیست قابل قدر است. اما نباید فراموش کنیم که شعار محیط زیست برای مردم ما که فعلا باید هر کاری انجام دهد تا توسعه یابد، یک شعار نیمه لوکس است.
منظورم این هست که در نهایت محیط زیست باید در خدمت انسان باشد نه اینکه ما در خدمت محیط زیست.

عده ای مانع ایجاد حمام صفا در بامیان شده بودند و می گفتند که پس آب ان به محیط زیست ضرر می زند. این درست است اما راه حل چیست. وقتی راه حل دیگه ای وجود ندارد پس نباید به این مسئله پیچید.

دغدغه اصلی ما در حال حاضر باید توسعه دادن بامیان و ولسوالی های ان باشد. بعد از سیر کردن شکم مردم به شعار حفظ محیط زیست خواهیم پرداخت . فعلا موجودیت ما در خطر است . محیط زیست بدون ما هیچ معنی نمی تواند داشته باشد.