۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

دادگاه عدالت برای ملا برادر

روز گذشته با یکی از شاهدین جنایات طالبان در بامیان گفتگو می کردم، وی می گفت 22 سنبله 1377 طالبان به فرماندهی ملاعبدالغنی برادر و ملا عبدالسلام راکتی از طریق سیغان بعد از آنکه شیخ ذکی (والی بامیان و یکی از قومندانان طرف حزب وحدت) سنگر آقرباط را رها کرد وارد مرکز بامیان شدند.

آنها جنایات زیادی را تا اواخر حاکمیت شان بر بامیان (اواخر سال1381) بر علیه مردم ملکی هزاره مرتکب شدند، بسیاری از مردم به سوی کوههای بابا و بهسود فرار کردند، آنانی که توان رفتن نداشتند یا غافلگیر شدند به نحو فجیعی کشته شدند یا به عنوان سرباز اجباری مورد استفاده قرار گرفتند، خانه هایشان به آتش کشیده شد، دهها طفل در راه کوه بابا جان باخت و ...

به قرار معلومات این فرد بیش از 300 نفر فقط از قریه های مرکز بامیان (بدون دره فولادی) در روزهای اول کشته شدند.

حالا این جنایت کار جنگی به گفته آنها ( آمریکایی ها و پاکستانی ها) دستگیر شده است ممکن است محترم کرزی این برادر طالب را مشمول عفو، جرگه و کمیسیون صلح و آتش بس قرار دهد و خواهان حذف نام وی از لیست تحریم های سازمان ملل شود.

برای عبرت تاریخ، برای پاسخ به زخم ها و قربانیان جنایت و اعاده عدالت  ما باید خواهان محاکمه این جنایتکار، در دادگاه جنایتکاران جنگی شویم.

۴ نظر:

حسین عباسی گفت...

سلام

"ما باید خواهان محاکمه..."، دوست عزیز منظور شما از "ما" کیا هستند؟ محقق وخلیلی؟!!!!! یا مردم؟!!!!!!!
یاما...؟!!!!!!!

ناشناس گفت...

سلام ، احسان جان ظفلک که اولین برف زندگی اشرا دیده مانند ویبلاگت وگذارشاتت همه زیبا وقابل توصیف هستند
من در فاصله 5216 کیلومتر دور تر از شما زندگی می کنم، افغانان ما خوشبخت شده اند که ازطریق انترنت از حال واحوال یکدیگر مطلع می شوند وایهمه از برکت علم وتمدن بشری است که دنیا را اهسته اهسته به یک دهکده کوچک تبدیل کرده اند، من از جوانی شوق داشتم یک باری بامیان را ببینم متائسفانه این خوشبختی تا چهل سالگی ام برایم دست نداد واکنون بسیار ناممکن بنطر می اید تا به این ماءمول دست یابم به همین خاطر کوشش می کنم ویبلاگت را همیشه بخوانم اگر امکانات داشتی می توانی در باره ما هم کمی ازین طریق معلومات حاصل کنی ، سلامهایم را به هموطنان در بامیان وفامیلت تقدیم کن .تشکر ، بشیر دژم از آلمان

www.dezham.blogfa.com

ناشناس گفت...

با سلام خدمت ملت سربلند و مظلوم افغانستان،
هر زمان که صدای ملت مظلوم ما از ولایات مرکزی شنیده می شود انگار این صدا به گوش دولت مردان ما نمی رسد چون آنها در دولت آدمی ندارندکه غصه ی آنها را بخورد بلکه افرادی مانند خلیلی تنها به فکر موقعیت شغلیشان می باشند.

هموطن گفت...

گرامی ! ضمن تقديرازمطالب زيبا وپرمعنای شما ... شما ميتوانيد آخرين اخباروگزارشها وتحليل های خبری درمورد مسيرمهاجرت هموطنان ما به کشوراستراليا را دروبلاگ " مهاجرت به استراليا " بخوانيد وآگاه شويد.مفتخرخواهيم بود که شما ازوبلاگ بازديد نموده وازنظرات وانتقادات وپيشنهادات ارزنده ی شما بهره مند شويم .