۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

بامیان و بامیانی!

ببخشید می شه خودتان بیشتر معرفی کنید، چون من روزنامه نگارم و ...

این جمله را که گفتم گویا انگشت روی نقطه حساس گذاشتم، رئیس صاحب که تازه به بامیان آمده خود را اهل افغانستان معرفی کرد و گفت سی سال است که تجربه کاری دارد، دکتری روان شناسی تربتی را تمام کرده اما پایان نامه اش مانده به چهار زبان مسلط است، داوطلبانه بامیان را جهت خدمت انتخاب کرده و توسط رقابت آزاد برگزیده شده اما...

چند وقتی که در بامیان است گویا همه اطرافیان و زیر دستانش به چشم اجنبی! به او نگاه می کنند، قصد تخریب اش را دارند و مدیریت ضعیف و ناکارآمد می خواهند تا خودشان به اهداف شان برسند، وی گفت آمده است که این نگرش و شکاف را پر کند.

مجددا" پرسیدم که از کدام ولایت و قریه هستید با تأکید گفت قریه  ام افغانستان است، ولسوالی ام افغانستان است و ولایتم نیز افغانستان اما فهمیدم که از برادران پشتون باشد و فعلا" اجازه نداد تا نامش را فاش کنم.

با توجه به جو بامیان، چنین برخوردهایی دور از انتظار نیست، تجربیات گذشته و خیلی مسایل دیگر عده ای را به این باور رسانده که برای بامیان غیر از بامیانی کس دیگر کار نمی کند، من که فکر می کنم چنین تفکری برای آینده رشد و انکشاف بامیان خطرناک است.

۸ نظر:

شیر محمد حیدری میر افغان گفت...

سلام جناب نظری هموطن گرامی
بهار تان سبز، دلتان خوش، تن تان سالم وایام به کام تان باد.
عرض کوچک: تعداد رای دهندگان برای همایت از وبلاگ شما برای من مشخص نیست.
من نظر دادم وپیام مثبت هم دریافت کردم اما در تعداد ولیست رای دهنگان نام من نیست.
نمیدانم چه مشکلی هست؟
ضمنا" وبلاگ شما را لینک دادم
اگر دوست داشتی وبلاگ مرا با نام خودم لینک کنید.لطفا"

علی از بامیان گفت...

عدم همکاری کامندان دفتررئیس صاحب شاید چیزی دیگرباشد نه غیربامیانی بودن آن. آقای نظری شما بهتر میدانید که دربامیان اکثررئیس های ادارات دولتی و به شمول والی صاحب از بامیان نیستند و باکدام مشکلی هم برنخورده اند. مردم بامیان درتحمل پذیری، مدارا و فکرباز داشتن نمونه اند.

ناشناس گفت...

ببخشید آقای نظری شما نفرمودید که این آقا در کدام بخش رییس است؟

ناشناس گفت...

جناب نظری نکته خوبی در نوشته تان اشاره نمودید واقعا چنین عقیدده متاسفانه در بین مردم وجود دارد خصوصا در بین عده از تحصیل کرده ها مسئله قومیت خیلی مطرح است که به نظر من هم خطرناک است مااین همه اسیب که در افغانستان دیده ایم از همین گونه عقاید رفتار ما بوده است به نظر من درحال حاضر ماباید به صورت ملی فکرکیم نه ملیتی اگر بخواهیم درجو که هستیم نفس بیکشیم وزندگی نمایم وبهبود در زندهگی مردم خودداشته باشیم

hashemi3 گفت...

khili khob aste <3<3<3<3<3

محمد ظاهر نظری گفت...

محترم علی جان، بعضی واقعیت های تلخ جامعه را باید بپذیریم و به فکر راه حل باشیم، نپذیرفتن و ندیدن این ناهنجاری راه حل نیست.

و دوست ناشناس!
این رئیس صاحب اخلاقا" اجازه نداده است که نام و هویت اش را افشاء کنم.

ناشناس گفت...

من مخالف تبعیض هستم. اما چند نفر هزاره در مناطق پشتون نشین رییس هستند؟ پشتونهایی در همان شهر بامیان والی بوده اند که می گفتند اگر شتران کوچی ها گندم های هزاره ها را نخورند من خودم شتر می شوم و گندم های شان را می چرم. خوب به ما هزاره ها هم کمی حق بدهید که مشکوک باشیم. ستم و خیانت دیده ایم و همین حالا هم تبعیض و نابرابری در مقابل است.

تشکر از زحمات تان

ناشناس گفت...

باکمال تاسف این نکته خیلی برجسته است. بامیانی ها نباید این ولایت باستانی را این قدر کوچک جلوه دهند.زمانی بامیان مرکز امپراطوری های بزرگی بوده و زمانی هم به عنوان مرکز هزاره ها پنداشته می شود.
و حال هم بامیان باید به عنوان پایتخت فرهنگی و مرکز برای تحمل تبدیل شود.