۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

جشن فراغت

دیروز دانشگاه بامیان یک روز بیاد ماندنی را پشت سر گذاشت،؛ جشن فارغ التحصیلی چهارمین دور دانشجویان دانشکده زراعت، حدود 70 دانشجو چپن و کلاه مخصوص فراغت را به تن کرده بودند، خانواده ها و دوستان شان دسته های گل تقدیم شان کردند.

استاد فروغ معاون علمی دانشگاه از جایگاه دانشگاه و توجه دولت و وزرات تحصیلات عالی دفاع کرد و از تجار و خیرین گلایه کرد که مسئولیت خود را در قبال کمک به  دانشگاه اداء نکرده اند.

محمد باقر اندیشمند نماینده دانشجویان فارغ التحصیل در آغاز سخنانش به روح پیشوای بزرگ، رهبر شهید و بنیانگذار دانشگاه بامیان درود فرستاد، از استعداد کشی ها در گذشته گفت و دانشگاه بامیان را نماد وحدت ملی خواند و نیز خواهان ایجاد و پذیرش گفتمان نقد در دانشگاه بامیان شد.
یکی دو تن از دانشجویان ساز دمبوره شان را کوک کردند و سپس دانشجویان به اساتید هدیه ها دادند و اساتید هم تحسین نامه ها و انبوهی از دوستان و آشنایان هم دسته های گل پلاستیکی را نثار فارغین کردند.

استاد ابتهاج هم که مجری گری برنامه را بر عهده داشت با شوخی ها و کنایه های خود به لهجه هزارگی مجلس را شکوه بیشتر داده بود، در این محفل صدها نفر اشتراک کرده بودند.

هر چند مسئولین دانشگاه ادعا کردند که فارغین سالهای گذشته آنها فعلن در دانشگاههای بامیان، غزنی، بغلان، بدخشان و ... به عنوان استاد کار می کنند و عده زیادی از آنها در دوره ماستری (فوق لیسانس) و دکتری در خارج از کشور مشغول تحصیل اند و بقیه جذب موسسات و ادارات دولتی شده و مصدر خدمت اند، 

اما من فکر می کنم که آنهایی را که مسئولین می گویند اندک اند، بیشتر فارغین یا به عنوان معلم یا به عنوان کارمندان رده های پایین دولت یا موسسات مشغول کارند و هیچ گونه پلان و برنامه ای برای جذب آنها در حرفه و تخصصی که دارند روی دست نیست، اگر چنین باشد که تاکنون حداقل سه دوره فقط دانشکده زراعت فارغ داده، فارغین اگر در حرفه و مسلک خودشان جذب شده اند در وضعیت زراعت و مالداری بامیان که شغل حدود 90 فی صد مردم است چه تغییراتی آمده است؟

۵ نظر:

زکی گفت...

یک دنیا ممنون آقای نظری جالب و جامع بود. به امید موفقیت روز افزون تان.

ناشناس گفت...

اقای نظری سلام اما کاری روزنامه نگاری کاری حزبی و صلیقه نسیت شما درست کارهای تان کارهای حزبی وصلقیه ای است .این یگ موضوع . موضوع دیگر این که دانشگاه بامیان دانشگاه حزبی نسیت وباقر اندیشمند چه کاره است که می خواهد حرف های حزبی وچاپلوسی خود را در یک محل علمی می زند؟ ودانشگاه بامیان مربوط مردم بامیان است نه اینکه یک حزب سیاسی ادعای این را کند که رهبر شان بنیان گذار این دانشگاه است . اگر رهبر شان اوقدر علم دوست می بود این قدر مردم را به کشتن نمی داد .اگر رهبر شان اوقدر معرفت دوست می بود جوانان را تشویق نمی کرد که بیروید دختر های جوان مردم را ازخانه های شان بیرون کنی وزن کنید اگر اقای مزاری علم دوست می بود بچه های مظلوم هزاره را به خارج برای تحصیل روان می کرد نه تربیه جوانان برای دزدی و ادم کشی خجالت بیکشید.باز مزاری رهبری کی است صرف یک تعدات محدود .ادرس هزاره نسیت ادرس یک تعداد کم . اقای نظری می بینم که شما چقدر دید روشن فکری وفکری باز داشته باشید که این مطلب را نشر کنید . موفق باشید

سلیمان احمدی گفت...

آقای ناشناس
اولاً اگر جرات انتقاد کردن را دارید بهتر است با هویت اصلی تان حرف بزنید تا ترسو نبودن تان ثابت گردد
دوم اینکه مزاری واقعا پایه گذار دانشگاه بامیان بوده است و هیچکسی نمیتواند آن را انکار کند، شما یکی از ناآگاه ترین افراد از دوران جهاد و مقاومت هستید که نمیدانید مزاری جه تعداد از بچه های هزاره را در آن شرایط سخت جنگی که همگان در مقابل هزاره ها میجنگیدند برای تحصیل به خارج فرستاده بود و دانشگاه بامیان را هم بمنظور فراهم آوری زمینه تحصیلات عالی برای فرزندان هزاره تاسیس کرد.
احزاب سیاسی به عنوان یک نهاد مدنی حق دارد در تمام امور سهیم باشد و نظرات خویش را بیان کند و از سوی دیگر آقای اندیشمند هیچوقت از طرف حزب خاصی حرف نزد بلکه به نمایندگی از فارغین سخن گفت
بناءً تقاضای من از شما این است که اینقدر کوته فکر و محدود اندیش نباشید ارزش های ملی و مردمی خویش را اندکی درک کنید تا آینده روشن در انتظار تان باشد.

هزارستان من گفت...

سلام دوست عزیز
فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را به شما تسلیت میگویم

احمد بامیانی گفت...

ببینید در همین عکس دوم مطلب از نام بردن دانشکده و دانشگاه به زبان فارسی خودداری شده و به پشتو نوشته اند.

مگر در بامیان که مانع این کار می شد؟ مسئولان دانشگاه متوجه نیستند که از واژه های فارسی متن فارسی و در یک منطقه فارسی زبان استفاده کنند.