۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

سالگرد بابه علی یار

دیروز از اولین سالگرد رحلت فرمانده سلحشور دوران جهاد و مقاومت بابه علی یار-مزاری ترین یادگار مقاومت- در شهر یکه و لنگ تجلیل به عمل آمد.
قرار بود که استاد محقق در این مراسم سخنرانی نماید اما به گفته برخی از دست اندر کاران  نامبرده روز گذشته از سفر خارجی برگشته و امکان مسافرت به یکه و لنگ هم برایشان مهیا نشده بود و نتوانسته شرکت کند.

واعظ زاده بهسودی مقداری کلی گویی کرد و آخر سر هم به کسانی که دین و دینداران را مورد هجمه قرار می دهند -لائیک ها- حمله کرد.

رحیم علی یارزاده  والی سابق، یکی از فرزندان بابه علی یار و کاندید ناموفق پارلمان از آنانی که به او رأی داده یا نداده اند تشکر کرد و علت شکست خود را کمبود کاغذ رأی دهی و ... خواند و تجلیل از یک شخصیت ملی را به کمپاین شخصی اش تبدیل کرد.

جمعیت انبوهی اشتراک کرده بودند، متأسفانه مسجد الغدیر- مسجد جامع یکه و لنگ- گنجایش آن همه مردم را نداشت و سیستم صوتی خوبی هم برای آنانی که در بیرون بودند تدارک دیده نشده بود، علی رغم آن همه تبلیغات، بنر و بیلبورد.
ما متأسفانه در ساخت مکان های عمومی خویش دچار افراط و تفریط می شویم، روز نهم محرم که به مسجد یا حسینه حیدر آباد-مرکز بامیان- رفتم دیدم که بتازگی حسینه جدید آنجا اعمار شده که طول و عرض آن- زیربنای ساختمان- حداقل 30 در 30 متر بود، یعنی نیم جریب زمین( 1000 متر مربع)، با سیستم صوتی گوش خراش و فرش های قالینی نو همه و همه با بودجه سهم هر  خانه! و در کنار آن مسجد جامع مرکز یکه و لنگ 100-120 متر مربع!

سرک بامیان- یکه و لنگ خیلی از قست های آن قیر شده و باقی قسمت ها هم کار جریان داشت اگر با سرعت بروی یک و نیم ساعته می رسی؛ قبل از این، این مسیر 100 کیلومتری را حدود 4 ساعت باید می پیمودی، بیش از یک سال بود که به این شهر سفر نکرده بودم، وضعیت بازار و مردم در نگاه نخست تغییر چندانی نکرده بود.

۴ نظر:

rafiqpoor گفت...

حاجی علیار واقعن مجاهد بود. او بعد از رسیدن به اهداف جهاد اش دنبال چوکی و... نگشت و رفت به کار قبلی اش.

تشکر آقای نظری.

از اینکه میشنوم که راه یکاولنگ کوتاه شده است خیلی خوشحالم.کاش روزی بامیان-کابل و کابل-دایکندی و بقیه جاهای صعب العبور هم چنین شوند...

امیرشریف گفت...

روح بزرگت شاد بابه"مزاری ترین یادگارمقاومت ما"
تو جه زیبا و آسان در عمل نشان دادی که میشود و میتوان تحت هرشرایطی ودرهرمقام و مرتبه ای، کمالات انسانی را دروجود خود زنده کرد و ازبرکت انهازیباوانسانی زیست واز خود نام نیک برجای گذاشت.

محمد ظاهر نظری گفت...

خواننده عزیز، محترم عادل؛ نظر شما را به علت اینکه اتهام سوء استفاده اخلاقی را متوجه شخصیتی کرده بودید و آن اتهام هنوز در محکمه به اثبات نرسیده است از نشر باز داشتم، زیرا نشر چنین مطلبی می تواند عواقب سویی را متوجه ناشر نماید.
با احترام

ناشناس گفت...

با سلام

یکه ولنگی ها متاسفانه بیشتر از اینکه پشت دین و کارشان بگردنند دنبال رو احذاب اند. که تاوان اش را هم داده اند ولی ول کن حذب بازی نیستند