۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

مدافع حقوق بشر

امسال سازمان ملل، دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر را به مدافعین حقوق بشر اختصاص داده.

مدافع حقوق بشر می تانه هرکس باشه، هر کسی که بدرفتاری، ظلم و تعدی ره در جایی دیده، ساکت و آروم از کنارش نگذشته، حساس و بیدار شده می تانه مدافع حقوق بشر باشه.
بدی و کژی ره پنهان نمی کنه، اونو علنی می کنه، از قربانی این بدرفتاری حمایت می کنه تا به حق اش که همانا عدالته برسه و تا وقتی که زور گو، ظالم و تعدی گر به جزاش نرسه آروم نمی گیره.
سرمنشی ملل متحد  می گه اگه جان مدافع حقوق بشر به خطر بیفته، انگار جان همه ما به خطر افتاده؛ امنیت مون کمتر شده؛ وقتی صدای مدافع حقوق بشر خاموش بشه، انگار عدالت خفه شده.
پس بیایین هریکی مون مدافع حقوق بشر باشیم.

این حرف ها چقدر با آموزه ها و دستورات دینی مون آشناست به ویژه با پیام های عاشورا و سردار کربلا که این روزها هر کجا میریم اونا رو می شنویم اما دریغ و درد که هیچ وقت به اونا عمیقن فکر نمی کنیم، در زندگی مون پیاده نمی کنیم، یعنی اونا رو عملیاتی نمی کنیم، ما به ظاهر امر چسپیدیم، سینه می زنیم، گریه می کنیم، پول مصرف می کنیم و نذر می دیم و اونا به حقیقتش رسیدن و براش تلاش می کنن و اسمشو هم مدافع حقوق بشر گذوشتن، براستی کی بیشتر مدافع حقوق بشره، ما یا اونا!

۶ نظر:

ناشناس گفت...

با آنکه خود را مخالف ایران می گیری اما چرا اینقدر کلمات ایرانی را استفاده نمو ده یی. حرفاشون،زندگی مون،اونا و ...
یا اینکه کاپی است است از کدام وبلاگ دیگر

سردار گفت...

سلام این حقوق بشر که شما ازش صحبت می کنید برادر تا همین چند سال قبل متاسفانه مردم افغانستان اسمش را هم نشنیده بود اما یکباره چنان فواران کرد که گویی فرج الهی شده است این جریانات باعث می شود مردم از دین از امامش زده شود چون سالها زجرو بد بختی را تحمل کرده و کسی بدادش نرسیده است اما یک غیر مسلمان یا کشور یا سازمان این هویت حقوق شان را یاد آوری کرده اند و فکر خالی هم برد نمی خورد نوشتن خالی هم برد نمی خورد باید ترکیب شده با عمل باشد که نیست :

سخیداد هاتف گفت...

نظری عزیز ،
به گمان من همان زبان و لحن استاندارد همیشه گی تان بهتر و مفید تر است. تا نظر شما چه باشد. شادکام باشید.

سليمان احمدي گفت...

آقای نظری
گفته های تان متین و برحق است
اما چند نکته :
1- نوشتن با لهجه غلیظ ایرانی اصلا مناسب نیست.
2- حقوق بشر امروزه فقط شعاری در راستای پیشبرد اهداف ابر قدرت های جهانی شده است، عبارت "اونا" که شما از آن نام برده اید نیز آنچنان که ما تصور می کنیم، به رعایت حقوق بشر پابند نیستند چه برسد به اینکه از مدافعین حقوق بشر باشند. حقوق بشر آنگاه برای آنان مهم است که منافع شان را تأمین کند در غیر آن قضیه برعکس میگردد، قضایای جاری در فلسطین، مخالفت با حجاب در کشور های اروپایی، وضعیت زندان های شخصی و رسمی آنان در عراق، گوانتانامو، افغانستان، اعمال تحریم علیه کشور های مخالف آمریکا و غرب و غیره خود گواه زنده ای بر عدم پابندی آنان به حقوق بشر میباشد.

ناشناس گفت...

ایا بانکی مون به لهجه ایرانی بیانیه داده؟

ندای غرب (میثم منیعی) گفت...

سلام هموطن
شب یلدا بر شما و خوناده محترمتون و همه هموطنان افغان مبارک باد.