۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

اولویت با کیست؟ انسان امروز یا دیروز!

یکی دو سال پیش مقامات محلی از قول مسئولین نروژی وعده دادند که آن کشور 7 لک دالر برای لین دوانی (سیم کشی) برق برای سه قریه مرکز بامیان (زرگران، داودی و زیر شهر غلغله) اختصاص داده اند و قرار شد موسسه آقا خان این پروژه را تطبیق کند و نیز گفته شد که منبع برق آن بند برق توپچی یا برق وارداتی ازبکستان خواهد بود.

حال می بینیم که نه از بند برق توپچی علی رغم افتتاح آن خبری است و نه از لین دوانی؛ گفته می شود که مخالفت یونسکو، بخاطر صدمه دیدن آثار باستانی و میراث فرهنگی جهانی بامیان از این پروژه(لین دوانی) یکی از علل تآخیر آن می باشد.

چندی پیش مطلبی را در موضوع محیط زیست نوشتم و دوستی ناشناس برایم نوشت که این گپ ها برای وضعیت امروز بامیان نیمه لوکس است، محیط زیست در نهایت باید در خدمت من انسان باشد اگر من نباشم محیط زیست سالم و حفاظت شده به چه کار آید؟ این مطلب مرا به فکر فرو برد و حق را به این دوست می دهم و حال میراث های فرهنگی هم به نظر من چنین حکمی را دارد.

حرف از محیط زیست، میراث فرهنگی و ... خوب است اما نباید از وضعیت زندگی انسان امروز غافل شد، انسان امروز از روی فقر و فلاکت در نبود ضروری ترین نیازهای اولیه و حیاتی مانند برق، مسکن، آب آشامیدنی و ... در مغاره ها و اطراف آن زندگی می کند، مردم را در فقر و عدم امکانات نگه داشتن بهانه خوبی برای حفظ آثار تاریخی نمی تواند باشد، زندگی و معیشت امروز اولویت دارد تا حفظ آثار تاریخی!

برق، آب و داشتن سرپناه مناسب یک حق و یک ضروت اولیه است، مسئولین باید با جسارت تمام به فکر تأمین این نیازها باشد و از یونسکو و تعهدات بین المللی و نقض قانون و ... هم نهراسند.

حفظ و حراست از میراث فرهنگی باید به تغییر زندگی من انسان کمک کند وگرنه من در فقر و فلاکت و عدم امکانات زندگی کنم و مسئولین شعارهای حراست از میراث فرهنگی سر دهند، از دیدگاه من این میراث مانع تغییر زندگی من و همنوعانم است و هم چنین بهانه ای برای مسئولین بی کفایت و شعاری است انحرافی در تحقق حقوق اولیه من.

۴ نظر:

ابراهیم تولا گفت...

بدون شك امروز يكي از تهديدات، آلودگي محيط زيست مي باشد كه از كشور هاي بزرگ جهان تا به محيط محدود ما باميان در آن دخيل اند .
من بدين باور هستم كه محيط كوچك كه ما در آن زندگي مي نماييم ، محيط زيست جهاني را تشكيل ميدهد ، اگر ما محيط خود را آلوده بسازيم ، نه تنها براي خود ونسل هاي آينده خود مشكل آفريده ئيم بلكه براي آلودگي محيط زيست جهاني نيز كمك كرده ايم .
حفاظت از محيط زيست كه ما در آن زندگي مي نماييم يك وظيفه اسلامي و انساني ما بعنوان انسان امروز هست

ناشناس گفت...

سلام به شما اقای نظری!
من در این مورد کاملا به شما موافقم،در تابستان امسال بود که آقاخان میگفت ما کارهای مقدماتی را انجام داده ایم و لین کشی را اغاز میکنیم اما هنوز از ان خبری نیست.آثار باستانی و میراث فرهنگی خوب است اما نه به قیمت اینکه با عث عقب مانده گی مردم شده و مانع پیشرفت گردد. آمدن برق که به وضعیت محیط زیست کمک میکندنه مردم هیزم میسورانند و نه هم بوته های سبز را با گل از کوها میآورند. به نظر من متاسفانه همین اثار تاریخی و یونسکو نه تنها به نفع مردم بامیان نبوده بلکه ضررهای جدی را متوجه مردم بامیان و توسعه بامیان نموده است.

ناشناس گفت...

نمی دانم نقش ولایت به عنوان صاحب و ناظر و پیشنهاد دهنده پروژه های انکشافی و دفتریوناما به عنوان هماهنگ کننده فعالیت های انکشافی چیست که باید اینگونه اندک پولی که به این ولایت می آید، صرف مصارف اداری بی نتیجه شود.
بطورحتم با هزینه ای که سروی این پروژه برداشته است، میتوانستیم یک مکتب بسازیم.
برای من جای سوال این است که چرا شخص والی به عنوان یکی ازمدافعین و مسؤلین تطبیق ماسترپلان فرهنگی بامیان ویکی ازطراحان پروژه برق رسانی، به این موضوع فکرنکرده بودند؟

مهدی مهرآئین/کابل

ناشناس گفت...

سلام !
دولت مردان ما همواره وعده های کلان کلان می دهند ولی کوچکترین عمل به وعده های داده شده خویش نمی کنند. مردم نباید منتظر اقدامات دولت ماند بلکه بعضی از افراد تجارت پیشه و سکتورهای خصوصی باید خود دست بکار شوند و.....