۱۳۸۹ اسفند ۱۲, پنجشنبه

مزاری؛ عدالت و حق خواهی

قرار است روز شنبه سمینار مزاری؛ عدالت و حق خواهی برگزار شود و جمعی از اندیشمندان چون علی امیری، سرور جوادی، عزیز نوری از کابل  و صادق علی یار و بازمحمد فروغ از بامیان در این سمینار صحبت نمایند. و ابتدا قرار بود استاد عزیز رویش و استاد ندام هم بیایند که نمی دانم چرا نام آنها در لیست سخنرانان نیست.

از دیگر کم و کیف این محفل خبری ندارم، کمیته برگزاری متشکل از چند نفر محدود می باشد که به احتمال زیاد به هدف مدیریت بهتر این کار انجام شده است.

اما من با اینکه از تدویر چنین سمینارهایی استقبال می کنم اما انتظار داشتم که کمیته برگزاری به ویژه کمیته علمی از قبل برای این کار تشکیل می شد، فراخوان سخنرانی، تحقیق یا مقاله می داد و کوشش می کرد، بهترین شخصیت هایی که می توانند در این زمینه گپ بزنند و صحبت هایشان تأثیر گذار می بود دعوت می شدند.

و به طور خصوصی انتظار داشتم با توجه به شانزدهمین سالگرد عروج آن رهبر فرزانه،  یاران و هم سنگران بابه که تا آخرین لحظات سه سال مقاومت غرب کابل در کنارش بودند و ماندند، در چنین محافلی بیایند قصه ها و خاطرات درد و رنج آن روزها را بیان کنند و من و دیگر دوستان یک شکم سیر به این بهانه گریه کنیم و عقده های خویش را باز کنیم.

و نیز انتظار داشتم که به جای سخنرانی آن شخصیت ها، همین جوانان و شخصیت هایی که در بامیان داریم که کم هم نیستند در یک گفتگوی صمیمانه شبیه گفتمان یا تریبون آزاد درباره بابه و زوایای مختلف زندگی و عملکردهایش به ویژه در سه سال مقاومت غرب کابل صحبت نموده، نقد بررسی و سئوال و جواب نماییم.

اما فکر می کنم که به این انتظارات نخواهم رسید، مانند دیگر محافل کلیشه ای عده آمده، سخنرانی های داغ و آتشین و انقلابی و احیانن سخنرانی شیک آکادمیک ارایه نمایند و بقیه هم مانند کلوخ های چشم دار آن بیانات غرا را تماشا و گوش کنند و پایان محفل.

اما به احترام بابه و ادای دین به آن شهیدان در این محفل شرکت خواهم کرد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

نظري صاحب متاسفانه شما هم با سخنان نغز ،پرمايه ولي پراكنده خويش فرع را بر اصل ترجيح داده وهمچون همان دوستاني كه ازآنها گلايه داريدمسائلي را پيش كشيده ايد كه تيشه بر ريشه اصول خواهند زد آگر اصولي را باور داشته باشيد.
بيان خاطرات و يك شكم سير گريه كردن ،ضرورت به ايجاد كميته علمي ندارد.هدف نهادينه كردن فرهنگ تجليل از شخصيتهايي چون مزاري است نه فلان وفلانك و نه چيز ديگر،وشما كه در منظري از توجه قرار داريد بايد سنجيده تر وفرهيخته تر عمل كنيد تا خداي ناخواسته...!
موفقيت روزافزون شما را آرزومندم

salam گفت...

سلام اقای نظری

ما می خواهیم مجسمه های بودا بازسازی شوند و یقینا شما و مراجعین تان نیز چنین ارزویی دارید.
پس بیایید با هم این تومار را امضا کنیم:
http://www.thepetitionsite.com/38/international-campaign-for-reconstruction-of-buddhas-statues-in-bamiyan/

حنجره بی صدا گفت...

سلام برادر
خوبی مطلب زیبایی بود
به من هم سر بزن
خوشحال می شم

Ali Payam گفت...

من براي باميان بايد گريه كنم كه اينقدر ادم كم دارد و بسيار كم دارد كه بامياني هاي بيچاره در موضوع خيلي عام و عمومي و غير فني ادم از كابل قرض مي كند. آقاي نظري لطفا در بخشش عناويني چون انديشمند و دانشمند و استاد كمي احتياط كنيد خواهش مي كنم