۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

دهمین سالگرد تخریب بودا

امروز از دهمین سالروز تخریب مجسمه های بودا توسط طالبان در مقابل رواق صلصال ویران شده تجلیل به عمل آمد.


رئیس دفتر حقوق بشر گفت تخریب بودا نقض هویت فرهنگی و نقض حق فرهنگی است، عاملان مجرم اند و ناقض حقوق بشر، جنایتکاران علیه بشریت اند.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هم گفت به تحقیق که این جنایت کار طالبان داخلی نیست.

یکی از مسئولین یوناما هم گفت که تجلیل از سالروز تخریب بودا نباید به پروسه صلح لطمه وارد کند زیرا مجسمه های بودا برای سالها نمادی از صلح بوده است.

رئیس دفتر آقا خان هم از فرهنگ مدارا، صلح و دوستی آیین بودا سخن گفت.

و مسئول دفتر شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر هم گفت، با کی می خواهید صلح کنید؟ با کسانی که بودا را تخریب کرده اند و تاکنون معذرت هم نخواسته اند؟

۲ نظر:

محمدحسن خالقی Mohammad Hassan Khaliqi گفت...

عالی است آقای نظری موفق باشید

ناشناس گفت...

بسی جای افسوس هست که دفتر یوناما بدون در نظر داشت جنایات و وحشی گری طالبان، تاکید میورزد که باید ما بر روی جنایات وحشی های قرن بیست و یک پرده بیاندازیم تا این وحشی ها ناراحت نشوند و به اصطلاح خانم هرانگ سانگ و همکارانش به پروسه صلح خلل وارد نشود!!!!.
چرا اینقدر باید به پای این نفهم ها و وحشی ها بیافتیم و خود را ذلیل کنیم که برادران ناراضی کرزی را شاد کرده باشیم.
آیا جنایات این جاهلین کم شده است؟ ایا اینها حاضر به پذیرش قانون اساسی افغانستان هستند؟
آیا ما میتوانیم به جای صدها مظلوم و بیچاره ای که توسط این وحشی ها شهید، مجروح و .... شده اند تصیم بگیریم؟
مجبوریت ما چیست که این احمق ها را دوباره بر گرده هایمان سوار کنیم، آیا از اینکه 8 یا 9 سالی میشود که تحقیر نشده اید، رنج میبرید؟؟؟؟؟

چرا باید ما این همه تحقیر و توهین را نادیده بگیریم فقط برای اینکه برادران ناراضی کرزی را بر سر میز صلح بنشانیم و به آنها باج بدهیم؟؟؟

آیا سوره یاسین خواندن به گوش (گلاب برویتان) خر فایده دارد؟؟؟؟

بجا بود که دوستان حاضر در جلسه فوق الذکر ه کارمند یوناما یاد آوری میکردند و حتی مانع یاوه گوی هایشان میشدند و به آن چمجه کرزی و کوچی ها تذکر میدادند که باید دوباره چنین چتیاتی را در ساحات مرکزی نگوید، ساحات مرکزی جاییست که در هر کنج و کنار آن هنوز آثار جنایات این وحشی ها به جا مانده است و هر کس که چشم بصیرت برای دیدن آنها را ندارد و نمیتواند درک کند، باید حداقل مراعات جای، مکان و زمان سخنرانیش رابکند.

موفق و کامیاب باشید
مهدی