۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

بشر دوست

امروز محترم رمضان بشر دوست به بامیان آمد، در سرچوک ابتدای بازار سخنرانی کرد، مردم با چک چک ممتد وی را تشویق کردند.

بعدا" به دیدار مغاره نشینان رفت و گفت: اگر رئیس جمهور شوم شما را به قصرهای شیرچور (شیرپور) و شهرک حاجی نبی که بنام شما مردم معامله شده منتقل خواهم کرد.

او گفت: بعضی ها می گویند که بشر دوست در خوست علیه هزاره ها صحبت کرده است، در حالیکه من علیه هیچ قوم صحبت نکرده ام این شایعات رقیبان است.
از لیله محصلین هم دیدار کرد و آنجا هم سخنرانی کرد

اکثر مردم و هزاره ها می گویند یک حق رأی داریم و آنرا به بشر دوست می دهیم هرچند که می دانیم رأی نمی آورد ولی بشر دوست در سخنرانی اش از قول اوباما گفت: که او از یتیم های بوش در افغانستان خوشش نمی آید، به همین خاطر عبدالله و اشرف غنی هم در کنار کرزی به میدان آمده اند، اوباما از این تیپ آدم ها خوشش نمی آید. ناامید نباشید.
فرصتی پیدا شد تا سئوالی را راجع به کوچی ها از بشر دوست پرسیدم، (من در سمت چپ بشر دوست) زیرا نظرات او را در این مورد نمی دانستم، او گفت هم کوچی ها و هم هزاره ها حق زندگی دارند، پرسیدم آیا منظور شما این است که کوچی ها به بهسود و هزاره جات بیایند؟ وی گفت: نه در دشتهای بایر مانند دشت لیلی باید آبهای اطراف آنرا مهار کرده و آنرا را ساکن کنیم.

در قسمتی از سخنان خود سایر کاندیداها را با القاب و صفات ناپسند توصیف کرد که به نظرمن کاندیدی حق دارد از خودش، برنامه های خود و ... خود بگوید نه آنکه بد گویی دیگران را کند.

۱۹ نظر:

عباس گفت...

آفرین بر بشر دوست که افتخار هزاره ها و افغانستان است.

چه خوب می شود اگر دست رهبران جهادی در هزاره جات از جیب مردم مظلوم ما کوتاه شود.

Sharif گفت...

درود بر شما آقا نظری !

از مطلبی که در بالا نوشته اید سپا س گذارم.

البته با این نظر شما، که بشردوست دیگر کا ندیدی‌ها را

با صفا ت نا پسند توصیف کرده است ، کمی مخا لفم. خوب

به نظر من خیلی‌ کا ندیدها قابل ستودن را ندارند.

می‌ بخشید من فارسی‌ نویس ندارم این مطلب را در اینترنت نویشته‌ام .

شریف ، اتریش

خاک گفت گفت...

مردم شریف بامیان بایست که به بشر دوست رای بدهند نه بخاطر هزاره بودنش بلکه به خاطر تقوا و صداقت ش

این مهم نیست که بشر دوست رای میاورد یا نه مهم اینست که مردم غیور بامیان مسولیت خود ره در پیشگاه خداوند متعال درست ادا کنند.

ایا ریس جمهوریکه بیت المال عامه را چور و چپاول میکند و مردم از بی بیکفایتی اش بیکار و از گرسنگی علف میخورند و در مغاره کوه ها زندگی میکند و مهاجر شده و تحقیر و خوراک ماهی ها می شوند سزاوار تحقیر نیست.

بشردوست کسی است که از قید نفس ازاد شده و دیدن انهمه فساد و بی عدالتی و بی مسولیتی رهبران-- کلمات مانند لاوا کوه اتش فشان از دهانش فوران میکند و هر خاین و مجرم را می سوزاند ولی مرهم زخم دل بیچارگان است.مگر کسی که سرقت میکند ایا سارق نامیده نمی شود مگر کلمه دیگر نیز برای تفهیم جانب مقابل وجود دارد و قس علی هذا.

اگر برای بشر دوست مانند پیامبران وحی از اسمان نازل میشد و یا دشمنان ش را با معجزه مقهور می ساخت مطمین باشید که او هرگز از چنین القاب که برای خایینین ملت که با سرنوشت و حیات مردم عذاب دیده بازی میکنند استفاده نمیکرد..

کلمات باید طوری باشد که مردم عام بفهمند و قادر به درک ان باشند.

متوجه باشید که جامعه بین الملل پول کمک شده را در اینده خواستنی استند و استفاده غلط برای همیشه افغانستان را به خاک سیاه خواهتد نشاند زیرا این کمک ها لایزال نیستند باید استفاده درست از ان بعمل اید و لازم است که ریس جمهور اینده افغانستان تسلط بالای نفس خود داشته باشد و حساب ده و شفاف در قبال این کمک ها در برابر مردم خود باشد تا این کمک ها هدر نرود.

هر هزاره که برای بشر دوست رای ندهد بخود و مملکت خود و ایندگان خود جفا کرده و دادن رای مانند ریختن خون است و هدر دادن خون خودکشی و ارتداد است.

بیا توکل به خدا مردم شریف بامیان قابل اعتماد استند.نشود که برادران ما - اقای بشر دوست را طعنه دهد که در ولایت تاریخی بامیان رای اورده نتوانست.

ناشناس گفت...

سلام به جناب اقای خاک که شاید خودش مثل فکرش مثل خاک نباشد.
جناب محترم اول که شما حق نداری برای مردم شریف هزاره تعیین تکلیف کنی. دوما تو چقدر از بشردوست معلومات داری که او را با پیامبران بزرگوار اسلام مقایسه می کنی.
برادر کمی به معلومات خود اضافه کن و هیچ وقت تسیلم هیجانات زودگذر یا به قول دوستان جوگیر نشو که برایت خوب نیست.
بشردوست نه هزاره است و نه خود را یک هزاره می داند. او کسی که در جلال اباد بر علیه ما مردم هزاره گپ زد و در پرسش یکی از مردم پشتون گفت که من اول هزاره نیستم اگر هم باشم از ان هزاره هایی که بر سر شما مردم میخ کوبیدند نیستم.
ایا تو برادر از ان هزاره هایی هستی که بشردوست منظورش بود یعنی ما مردم هزاره باید بخاطر کار نکرده خود بخاطر مظلومیت خود همیشه وسیله بازی امثال بشردوست شویم.
جناب بشردوست به مردم مظلوم مغاره نیشین می گوید در صورت پیروز شدن خانه های شیرپور و شهرک حاجی نبی از شما. به نظر شما دوستان این چه معنا می دهد ایا ایشان غنیمت جنگی می گیرد یعنی بعد از پیروزی ایشان باید منتظر یک جنگ دیگر باشیم. چون در غیر ان صورت همه مردم ان مناطق اسناد از دولت دارند و پول ان زمین ها را چه از طریق حلال یا حرام پیدا کرده اند و ساکن هستند. ایشان چگونه قصد دارید این زمینها را بین مردم تقسیم کند.
و مسئله مهمتر اینکه این جناب مدت چهارسال است که در ولسی جرگه به عنوان وکیل مردم کابل چه کارمفیدی را انجام داده اند. کدام قانون با حمایت و یا اصرار ایشان تصویب شده. ایشان و خانم ملالی کسانی هستند که تنها دوست دارند غوغا برپا کرده و دوسیه های خود زیر بغل زده از مجلس بیرون شوند.
و یا اعتصاب کنند.
ایا به نظر شما مردم امثال اینها را برای اعتصاب و یا ایجاد غوغا به پارلمان روانه می کند و یا نه برای حمایت از این مردم غریب.

ناشناس گفت...

الله اکبر
بشردوست رهبر

الله اکبر
بشردوست رهبر

من افتخار می کنم که:

بشردوست دانشمند، شجاع، پاک و با تقوا، وطنپرست، راستگو و هزاره و افغان را رهبر خود می دانم نه یک ملای بی سواد را از خیانت و دو رویی و معامله با دستان پینه بسته ای مردم نمی شرمد.

بشردوست اگر رای هم نبرد فقط وجود پاکش برای افغانستان یک افتخار است. در کشوری که هزار بدنامی نامش را آلوده کرده است بشردوست یک پیغبر و یک هدیه الهی است. او امام زمان من است.

رضا از جاغوری

Sharif گفت...

Salam ba hama!
I am agree with Mr.Khak and he has written the important points.

ناشناس گفت...

صرفنظر از لایق بودن یا نبودن اقای بشردوست این طرز فکر بسیار احمقانه بنظرمی رسد که مثلا علیرغم لیاقت فلان نامزد ریاست جمهوری چونکه احتمال پیروز شدنش کم است پس به نامزد دیگری که حتی قبولش نداریم رای بدهیم فقط به این خاطر که معلوم است که پیروز می شود
"حمید"

محمد ظاهر نظری گفت...

فقط جهت اطلاع آن دوست ناشناس عرض کنم که خود محترم بشردوست گفتند که آن حرف که از قول ایشان درباره سایر اقوام نقل شده، صحت ندارد، پس دلیلی برای اصرار نقلی کذب وجود ندارد، اگر این نقل نادرست بازهم تکرار شود، مجبور خواهم بود نظرات شما را حذف نمایم.
با احترام

ناشناس گفت...

با سلام خدمت دوست عزیز اقای نظری
جناب محترم دراین دوره و زمانه کسی نیست که بدون دلیل و مدرک حرفی بزند.
یکی از کسانی که همیشه در کمپاین ایشان اشتراک می کرد از حرف این جناب فیلم دارد و بعد از اون مسئله این دوست محترم دیگر در هیچ کمپاین بشردوست شرکت نکرد.
کسی بیکار نیست که بدون دلیل فقط حرف بزند.
این واقعیت و شاید بعد از انتخابات و یا قبل از ان نشر شود.
تا حرف های نابخردانه این بشردوست معلوم شود که چه کسی میخ بر سر چه کسی کوبیده است.

شبان گفت...

اقای ناشناس معلوم نیست که شما از کدام قوم نمایندگی میکنید که مسله میخ تکرارا یاد اوری نموده نه کند یکی ازین میخ ها در جان شما هم خلیده که درد ش فراموش تان نمی شود.

اگر بشر دوست همچو حرفی را زده خوب کرده زیرا دیگر دوران میخ کوبیدن ها در مقابل حملات وحشیانه توپ و تانک و طیاره دولت وقت گذشته و دروان قلم کوبیدن ها بر فرق خود فروخته ها و مزدوران کلدار و دالر است زیرا هزاره امروز با قلم و علم و عمل در عرصه سیاست افغانستان میخواهد عرض اندام کند..

اقای بشر دوست به رای اشخاص زبون و ترسو و هر کس و ناکس که خوب و بد خوده نمی فهمد نیاز هم ندارد.

ای شاهد قدسی که کشد بند نقابت
و ای مرغ بهشتی که دهد دانه و آبت

خوابم بشداز دیده در این فکر جگر سوز
کاغوش که شد منزل آسایش و خوابت

درویش نمی‌پرسی و ترسم که نباشد
اندیشه آمرزش و پروای ثوابت

راه دل عشاق زد آن چشم خماری
پیداست از این شیوه که مست است شرابت

تیری که زدی بر دلم از غمزه خطا رفت
تا باز چه اندیشه کند رای صوابت

هر ناله و فریاد که کردم نشنیدی
پیداست نگارا که بلند است جنابت


دور است سر آب از این بادیه هش دار
تا غول بیابان نفریبد به سرابت


تا در ره پیری به چه آیین روی ای دل
باری به غلط صرف شد ایام شبابت


ای قصر دل افروز که منزلگه انسی
یا رب مکناد آفت ایام خرابت

حافظ نه غلامیست که از خواجه گریزد
صلحی کن و بازآ که خرابم ز عتابت

ناشناس گفت...

خدمت جناب شبان که شاید به همانند اسمت گوسفند چرانی بیش نباشی و فکر میکنم هزاره نیستی اگر هم از هزاره های خود فروخته باشی. اگر تو واقعا درک داشتی باشی ان هم اگر هزاره باشی به هیچ کس اجازه نمی دی به کاری که نکرده یی به تو تهمت بزند حالا هر کسی باشد. همان کسانی را که شما یاد می کنید جوانانی پاک بودند که اکنون تو و امثال تو راحت بر چوکی نشسته اید. شما چه می دانی اگر مردم هزاره غیرت داشته باشند با این حرف شما نمی گذارند که چنین راحت راه بروی. ننگ بر تو و امثال تو بادکه به کار ناکرده خود شریک می سازی. یا ان کسانی که جهادکردند که تو راحت باشی چنین جوابشان است که تو گفتی. احتمالا تو گوسفند چرانی بیش نیستی چون عقل هم نداری اگر داشتی چنین حرف نمی زدی. تو خیال می کنی بشردوست می تواند به تو خدمت کند. اگر می کرد در دوران وزارت خود میکرد بی عقل ابلهه

jafar گفت...

برادر عزيز جناب آقاي ظهير نظري سلام عليكم. اميدوارم كه در صحت و سلامتي كامل باشيد.قبلا به برادر كوچكترم گفته بودم كه طي پيامي از تمام زحمات شما تشكر نمايد اميدوارم كه از ما پذيرفته باشيد. بنده خواهان ارتباطهاي بيشتر با دوستاني نظير شما هستم از اين رو اگر ممكن است آدرس ايميلتان را براي بنده بفرستيد تا به شكل بهتري بتوانم با شما در ارتباط باشم. منتظر نظرات و انتقادات شما درباره وبلاگ نيز هستم. موفق و معيد باشيد خداوند نگهدار شما و تمام دلسوزان جامعه باشد انشاءالله.

یاسین محمدی گفت...

بشردوست یک هزاره است. این خوب است اما تمام حرف نیست. فقط هزاره بودن او کاری از پیش نمی برد. هزاره بودن هم فقط خون و نژاد نیست. هزاره بودن یک هویت فرهنگی است نه صرفا یک هویت خونی. بشردوست با تمام خوبیهایش به درد سیاست و وضعیت فعلی افغانستان نمی خورد. او بسیار تندرو است. او سازش ناپذیر است. او تلاش می کند که در سیاست کارهای خداگونه بکند که امکان ندارد. من صد در صد معتقد هستم که او حتی تعداد رای قابل ارزش هزاره ها را هم نمی برد. هزاره ها فعلا مثل گذشته نیستند که از نامزد شدن یک هزاره هیجان زده شوند. چوکی و نامزدی و ... دیگر برای ما مردم تازگی ندارد. ما باید به دنبال برداشتن گامهای ممکن و عملی در جهت بهبود وضعیت اجتماعی و سیاسی خود در افغانستان باشیم. به نظر این حقیر در جهان فعلی هزاره را یک زهر نمی تواند حتما از پا در آورد و آن زهر این است:

تندروی

مهم نیست تندروی از نوع دینی، مذهبی، ایدیولوژیک و صرفا سیاسی باشد اما تندروی می تواند جامعه ای هزاره و کل افغانستان را ضربات جبرا ناپذیر بزند.

ما باید یاد بگیریم که تنها شیر بودن ما را نجات نمی دهد. باید گاهی شیر و گاهی روباه بود. این یکی از اساسی ترین پایه های سیاست مدرن است که آقای بشردوست آن را نادیده می گیرد.

من برای این مرد پاک دعا می کنم اما خودم به او رای نمی دهم چون تندروی و عدم مصلحت اندیشی او را به نفع هزاره و مردم افغانستان نمی دانم.

می دانم که دماغ انقلابی تعدادی را با نوشتن نظرم می خراشم اما من چنین فکر می کنم. من شخصا تصمیم او را در انحلال بیش از 2000 انجو یک تصمیم به حق اما غیر عملی و آشوب طلبانه می دانم. بدبختانه واقعیت آن است که در جهان سیاست فقط حق گفتن و به دنبال حق بودن نیست که مفید است بلکه قدرت اجماع ایجاد کردن، سازشگری و مصلحت اندیشی و دوری از حساسیت بر انگیزی است که ثمر بخش است. اوباما نمونه ای زنده ای سیاست مدرن است. او می توانست که خانواده ای کلینتون را گوشه نشین کند بعد از آن همه بد و بیراه گفتن به همیدیگر اما او می دانست که داشتن کلینتون یک سرمایه است.

همین خیمه زدن بشردوست خودش نشان می دهد که او در هوا مشت می زند.

یاسین محمدی

جاغوری مقدس

ناشناس گفت...

با سلام خدمت دوست عزیز جناب اقای نظری بنده در جواب شخصی به نام شبان یا همان گوسفند چران مطلبی دادم که متاسفانه شما نشر نکردید می شود بگویید چرا شما هم سانسور میکنید.
اون شخص جوابی بدتر از این را نیاز داشت اما به دلیل اخلاق نوشتاری شرم شدم که بیشتر از ان چیزی بگویم.
موفق باشید

محمد ظاهر نظری گفت...

ناشناس عزیز فکر می کنم نظر شماره یازدهم از آن شما باشد که نشر شده است.

ناشناس گفت...

دوست عزيز آقاي محمدي من فكر مي كنم شما هنوز باسياست كه از آن سخن گفته ايد فاصله بسيار داريد، زيرا با جملاتي كه نوشته ايد كاملاً با سياست بيگانه است، سياست امروز آن سياست دو رويه نيست كه شما فكر مي كنيد. حضرات زيادي در گذشته كه ادعاي زعامت مردم هزاره را داشتند و بر اين مردم فخر فروختند، اما اكنون كجا نام نشاني از آنها باقي مانده است. تنها كسي كه كه واقعاً در بين مردم ما محبوب قلوب گرديده، تنها استاد شهيد مزاري (ره) است، زيرا ايشان سياستي راكه اتخاذ كردند، همان سياست راست و صداقت بود و اين باعث شد، كه مردم از او حمايت و دشمنان از وي درهراس باشند و اتخاذ چنين سياستي باعث شد، كه ديگران موجوديت و حق مردم ما را به رسيمت بشناسند. برعكس كساني هم بودند، كه گاهي به نعل و گاهي هم به ميخ كوبيدند،اما اكنون شاهد هستيم كه فقط با درست كردن مسجد، مدرسه و نهايتاً تلوزيون گوشه عزلت گزيده و فقط آرزويشان برگشت به روزهاي اوج گذشته است.
آري عزيز به عقيده من و هركس مثل من كه نگران آينده مردم ماست، حمايت از داكتر بشر دوست يك وظيفه است، زيرا اين انتخاب نوعي تثبيت هويت ماست. زيرا بشر دوست كسي است، كه مي تواند، اين هويت را زنده كند. به نظر من نبايد، زياد به حرف هاي مغرضانه گوش داد، زيرا كساني كه عليه وي نشر اكاذيب مي كنند، يا هزاره نسيتند و يا اگر هم هزاره باشند، مانند شما خسي شده هستند.
والسلام

ناشناس گفت...

برادران غیور افغان اسلام علیکم!
هیچ ضرورتی نیست که به یکدیگر توعین کنید.اگر ما خوب فکر کنیم حتا روشنگفکران ما نمیتوانند با سر سرد و ارام با صحبت کنند معلوم میشود که
این بدبختی و تفرقه را بین مردم ما شبکه های جاسوسی ممالک خارجی در طول مدت زیاد انداخته است.
بهتر است از یک دیگر پیشتیبانی کنید .
برادران با ایمان و زحمت کش ما ارام
واسوده باشیند.
محمد رفیع رفیقی الکوزی

aref گفت...

سلام به همه!
جناب آقاي نظري بعد ازمدتها فرستي شد كه بخش نظريات ويب شما را باز گشايي نموده واز نظرات دوستان استفاده بهينه نمايم كه خوشبختانه امروز اين توفيق رفيق شد ونظرات مبسوط وجالب وبعضي هم تنگ نظرانه وبعضي بالاتر از حد انتظار درحد يك تحليل سياسي از وضعيت جامعه من وتو بود كه بازهم عرض كنم كه جاي خوشحالي است كه ويبلاگ شما باروري خود را توسط نظرات دوستان ومطالب آبديت شده خود شما حفظ كرده است .
از اينكه بي بهره نباشم نظري كوچكانه خدمت دوستان وصاحب نظران درمورد آقاي بشر دوست عرض مي كنم در ابتدا بايد بگويم بشر دوست حداقل براي وضعيت فعلي افغانستان چندان مناسب نيست وبراي اين زمان ساخته نشده است اگر خوشبينانه فكر كنيم بشر دوست در زمان ديگر بايد ظهور كند اين واقعيت است كه انكار ناپزير است چون وضعيت سياسي نظامي افغانستان آمادگي براي به حكومت رسيدن اشخاص چون بشر دوست ندارد بعد از بحران هاي جنگ ونظامي گيري وتمام بدبختي هاي تام وتمام است كه كه كم آدم احساس مي كند دركشور ما وشما دارد دولت شكل مي گيرد وحكومت نام نهاد تشكيل ميشود كه اگر بسوي خوبي گام برداريم بجز اين چيزي ديگري صورت نمي گيردتا آهسته آهسته شر دشمنان بيگانه وهمسايه ها با طول وعرض خود وديگران از سر ما كم وكوتا شده واقوام هم چيزي ديگري فكر كنند آن وقت به افغانستان آديال وشما تحقق بوجود بيايد.
بسيار ساده عرض كنم امروز در افغانستان چندين نوع مافيا زندگي مي كنند از مافياي ترياك ومواد ومخدر فساد اداري وفساد انجيويي گرفته تا مافياي اقتصادي وغيره بنابراين تا كسي در درون اين مافيا زندگي نكند وبا همه به شكلي كنار نيايد نميتواند در حكومت داري خود موفق باشد شعار دادن كاري آسان است ولي صحنه هاي داغ عمل مشكل بنابراين با نظرات آقاي بشر دوست من موافقم بايد همچه يك معترض بردولت وبر ارگانهاي ديگر ما داشته باشيم كه اين نشانه جامعه زنده ودرحال رشد است ولي معناي آن اين هم نخواهد بود كه شخصي معترض بيايد درمسند بالاترين قدرت تكيه كند كه نه پاي گاهي قومي قوي دارد ونه با مافياي متذكره آشناي دارد ونه هم متنفذين وبزرگان قوم ونه مجاهد ونه انجيو را با خود دارد ونه با قدرت هاي تعيين كننده در افغانستان كه امروز حضور ونفوذ آنان غير قابل انكار است بناءً در حال ابتدا به ساكن مشكل است كسي حكومت كرده بتواند زمان گاندي گذشت وآرماني فكر كردن هم فعلاً كاري براي ما وشما نمي تواندچيزي بسازد لذا روند فعلي كه آقاي بشر دوست در نظر گرفته تا مردم اگاهي پيدا كند براي چند سال بعد نتيجه بخش است ولي بعضي ديگري كه فكر مي كند قدرت به دست آقاي بشر دوست بيافتد غير ممكن است وآقاي بشر دوست هم عقيده به آن ندارد چون اگر فرض محال محال نيست را در نظر بگيريم اقاي بشر دوست كابينه مي خواهد كه بايد از آسمان نازل شود در روي زمين كه پيدا نميشود.

fadayemam گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.