۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

کنکور 88

کنکور امسال هم دیروز و پریروز برگزار شد.
1800 داوطلب از دو ولایت بامیان و دایکندی، 1400 از بامیان و بقیه از دایکندی، حدود 300 دختر که 50 تای آنها از دایکندی بودند.

حضور داوطبان دایکندی به ویژه دختران نسبت به سال گذشته خیلی کم بود، اما چرا؟
من هم جوابی پیدا نکرده ام، برادر عزیزم موسی محمدی به یکی از زاویه های این مطلب اشاره کرده است و داود جان هم به زاویه ای دیگر.

۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

سفیر آمریکا


سفیر صاحب دیروز آمده بود بامیان، البته اینبار با خانم شان (چن)، خبرنگاران را هم به کنفرانس فراخوانده بودند، از صحبت هایش چیز جدیدی نیافتم.

گفت که برای دیدار با متحصنین پارک صلح بامیان آمده است.
چند جوان بامیانی چند روزی است که در پارک صلح بامیان تحصن کرده بودند و از اوباما ( برنده جایزه صلح نوبل امسال) می خواستند که جنگ را در افغانستان متوقف کنند.
ظاهرا" این کارها را آقای حکیم خان (یانگ) یک تبعه سنگاپور و فعال صلح رهبری می کرده است.

و سفیر صاحب گفت ما تا حالا 30 ملیون دالر در بامیان مصرف کرده ایم و نیوزلندی ها 15 ملیون و سنگاپوری ها 3 ملیون و رفتند تا ساختمان تازه ساز بخش اطفال شفاخانه بامیان را افتتاح کنند، البته این ساختمان چند بار دیگر نیز با شرکت مقامات دیگر باردیگر افتتاح خواهد شد.

۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

کنکور آزمایشی

کانون تفاهم که یک نهاد دانشجویی است، دیروز کنکور آزمایشی را برای داوطبان کنکور بطور رایگان برگزار نمود.

بیش از 500 داوطلب در لیسه ذکور بامیان، آمادگی خود را برای شرکت در امتحانات کنکور امتحان کردند.

قرار است روز پنج شنبه امتحان کنکور در زون بامیان ( بامیان و دایکندی ) برگزار گردد.
 



اولین برف زمستانی هم شب گذشته رشته کوههای بابا را سفید پوش کرد و امتحان کنکور در سرمای زمستان نمی دانم چطور برگزار خواهد شد و کسی هم نیست به برگزاری کنکور در این هوای سرد و جمع شدن محصلین از نقاط دور دست در یک جای اعتراض کند.


۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

کنکور

چند روزی است که شهر بامیان، شهری که یک سرک دارد شلوغ شده است، دختران و پسران جوان از ولسوالی های بامیان و ولایت دایکندی آمده اند برای کنکور.

چهره شهر دگرگون شده است و روزهای آینده کنکور در دانشگاه بامیان برگزار خواهد شد.
سال گذشته داکتر ستیغ نماینده دایکندی قول داده بود که تلاش خواهد کرد کنکور برای ولایت دایکندی در همانجا برگزار شود، اما ظاهر" چنین نشده است.

هوای بامیان چند روزی که خیلی سرد شده است و شب ها آب های ایستاده را خوب یخ می زند، نمی دانم صدها داوطلب کنکور شب ها را در کجا می گذرانند.

۱۳۸۸ آبان ۲, شنبه

انجینر پشتون

روز پنج شنبه انجینر پشتون وزیر انکشاف شهری همراه هیئتی مسلکی به بامیان آمدند.
خبرهای این این رویداد را برادر عزیزم موسی محمدی و دوست گرامی ام جواد مشعل پوشش داده اند.

انجینر پشتون دو سال پیش در کنفرانس انکشافی بامیان دیده بودم، به مهمانان آن کنفرانس پیشنهاد می کرد که دفعه دیگر که به بامیان می آیند با دستان پر بیایند، نشود که مردم شما را مسخره کنند که بازهم آمدی؟
او در کنفرانس انکشافی پارسال نیامده بود.

خدا کند که انجینر پشتون امسال با دستان پر آمده باشد و مصداق این سخن مردم بامیان نباشد.

مهجوریت کتاب



نصرالله چند ماهی است که یک غرفه کتابفروشی در ابتدای بازار بامیان افتتاح کرده است.
او از عدم فروش کتاب در بامیان خیلی شکایت می کند، می گوید هفته ای یک کتاب به زور می فروشم، کتابهای شریعتی، هزاره شناسی، فرهنگ لغت و ...، آنهم کهنه و نسخه قدیمی داشت.

او قبلا" در بهسود کتابفروشی داشت، وضعیت کتابفروشی در آنجا را بهتر می داند.
از او نام اش را پرسیدم، گفت: نصرالله، گفتم پیشوندی چون کربلایی، حاجی، زوار یا تخلص نداری؛ گفت: الحمدلله ندارم.

با تعجب گفتم ایران نرفته ای؟
گفت: رفته ام اما سنگ، خشت و آهن را زیارت نکرده ام!!!
و ادامه داد در زمانها جنگ در بامیان در بخش فرهنگی حزب وحدت کار کرده ام از همان زمان به من می گفتند "انجینر نصرالله".

گفتم انجینر صاحب مهجوریت کتاب و کتابخوانی در زمانه فعلی همه گیر شده است، هفته پیش در جاغوری ( مرکز فرهنگی هزاره جات) هم که بودم، عده زیادی از روشفکران آنجا از جمله سخیداد هاتف از برافتادن رسم کتابخوانی شکایت داشت، شاید گناه تکنولوژی معلوماتی و دیجیتالی باشد.

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

با تلویزیون فارسی بی بی سی



حدود یکماه پیش ناجیه غلامی خبرنگار و نطاق موفق افغانی تلویزیون بی بی سی با من تماس گرفت که می خواهد درباره وبلاگ نویسی در بامیان فیلم مستند تهیه کند.
او مرا و وبلاگ ام را در جستجوی گوگل پیدا کرده بود، برایش جالب بود که در بامیان، منطقه ای محروم کسی رویدادهای بامیان را با جهانیان شریک می کند.

بالاخره روز گذشته با من مصاحبه کرد از چگونگی راه اندازی وبلاگ، هدف نوشتن و ... پرسید.
از بتول محمدی- طلسم معجزت- هم فیلمی مستند تهیه کرد، ناجیه و همکارانش از شوق زندگی و تلاش بلاگر های بامیان غافلگیر شده بودند.

او از یکی دو بلاگر دیگر در هرات و کابل هم در این مستند فیلم گرفته است، این مستند شاید چند ماه دیگر آماده نشر از تلویزیون فارسی بی بی سی شود.

توانستن








حبیب را در آشیانه سمر (محل نگهداری اطفال یتیم و بی سرپرست) دیدم، او از وقتی که بدنیا آمده دست نداشته و توانسته است با پاهایش مشکلات اش را حل کند او از این وضعیت راضی بود.
حبیب امسال صنف دوازده است و می خواهد در کنکور شرکت کند و رشته حقوق را بخواند.

  مسئولین آشیانه دغدغه دارند که شاید سهولت هایی برای حبیب در کنکور فراهم نشود اما حبیب برای من نوشت " ما می توانیم".

۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

دیدنی های جاغوری


شفا خانه شهدا در سنگ ماشه- مرکز جاغوری که توسط داکتر سیما سمر در زمین شخصی اش درست شده است

پل آوو برده در سنگ ماشه که گفته می شود در زمان امیر عبدالرحمن جلاد 40 یا 70 دختر جوان اسیر هزاره خود را به این دریا انداخته و همگی کشته شده اند
شاگردان لیسه عالی پاتو در جنوب غرب جاغوری
شاگردان مکتب لیسه هوتقول انگوری- جاغوری
ساختمان تازه ساخت ولسوالی (ولایت) جاغوری
باغ انگور، اکرم خان یاری

خانه ای در منطقه داود - ناوه، انگوری
منطقه ترغی - پاتو مرز بین زابل و جاغوری، اینجا حدود 70 نفر از اسیران هزاره توسط کرنیل فرهاد یکی از فرماندهان جنایتکار امیر عبدالرحمن سفاک زنده به گور شده است، این داستان را خلیفه صفدر به نقل از ملا محمدعلی که 120 سال عمر داشته و سی سال پیش فوت کرده شنیده و برای ما و استاد یزدانی حکایت کرد.
( تصویر زیر)

۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

دوستان وبلاگی

در جاغوری که بودم شنیدم سخیداد هاتف صاحب امتیاز رهانه نیز مدتی است در زادگاه خود می باشد و به سمینار هم دعوت شده است، خوشحال شدم که وی را ملاقات خواهم کرد.

هاتف با نظرات رهگشا و سازنده خود در این وبلاگ مرا مدیون خویش نموده است، وی را ندیده بودم، فقط از طریق اینترنت و وبلاگ آشنا شده ایم و سمینار بهانه خوبی بود برای دیدن همدیگر.

هاتف در سمینار هم سخنان ارزشمندی گفت که ان شاء الله بتدریج منعکس خواهم کرد از نوشته های من هم تعریف و تمجید کرد و گفت تا یک ماه دیگر باز رهانه را فعال خواهد کرد.


این عکس را با هاتف ( نفر اول سمت چپ تصویر)، استاد حاجی کاظم یزدانی و یکی دیگر از دوستان، پریروز در یکی از مناطق باستانی ناوه انگوری - جاغوری انداخته ام.


یکی از فواید جهان مجازی وبلاگ یافتن دوستان هم نظر است که هاتف یکی از آنها برای من است و یکی دیگر آن هم ناجیه غلامی است که قرار است فردا به بامیان بیاید و با من ملاقات کند و برای تلویزیون فارسی بی بی سی گزارش تهیه کند.

گفتمان حقوق بشر در جاغوری

سمینار سه روزه ای بنام گفتمان حقوق بشر در ولسوالی جاغوری برگزار گردید
این سمینار از تاریخ 19 الی 21 میزان در سالن تربیه معلم فیض محمد کاتب هزاره دایر گردیده بود.
این برنامه را دفتر ساحوی بامیان کمیسیون مستقل حقوق بشر برگزار کرد.

در این سمینار بیش از صد نفر از علماء، متفذین، معلمین و کارمندان دولتی از تمام مناطق جاغوری ( ناوه انگوری، داود، زیرک، پاتو، لومو، بابه، سنگ ماشه، غجور، اولیاتو و ...) اشتراک کرده بودند.

حاجی کاظم یزدانی، مورخ و عالم دینی، صادق علی یار محقق علوم دینی، علیرضا روحانی ماستر حقوق بشر و استاد موسسه آموزش عالی کاتب، سخیداد هاتف روشنفکر و عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی بامیان درباره تعامل حقوق بشر و اسلام، حقوق بشر و تفکر محلی و ... سخنرانی نمودند.



۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

سرک سنگی

در مرکز جاغوری (سنگ ماشه) هستم، سه سال پیش هم در جاغوری آمده بودم، حالا تعمیر قومندانی امنیه در محل ولسوالی قدیم در بصورت پخته واساسی با برج و بارو در حال تکمیل شدن است، ساختمان ولسوالی تکمیل شده است و سرک جاغوری و مالستان بصورت درجه دو در حال کار است.

دارالمعلمین جاغوری در منطقه غجور (نزدیک مرکز)فعال است و چند ساختمان شخصی هم اضافه شده است، از همبستگی ملی همچنان خبری نیست و تنها شفاخانه اینجا هم که موسسه شهدا اداره می کند در فکر خودکفایی است و راههای منتهی به غزنی هم در کنترل طالبان است و تنها راه نسبتا" امن مسیر ناهور- بهسود- آجگگ- شیبر-غوربند-پروان- کابل است، یعنی سه ولایت را باید طی کرد و سه شب را در راه می بایست خوابید تا به کابل رسید.

اما نکته جالب، دیروز پروژه سنگ فرش کردن سرک سنگ ماشه بود که در حال شروع بود به همکارم که از همین منطقه است گفتم برو مانع شان شو و بگو سرک سنگی در بامیان نتیجه نداد بجایش فکری دیگر کرد اما سنگ فرش کردن سرک هم چنان ادامه داشت.

۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

سمینار گفتمان حقوق بشر در جاغوری

قرار است سمیناری سه روزه از 18 الی 20 میزان بنام " گفتمان حقوق بشر و اسلام" در مرکز جاغوری برگزار گردد
بدین منظور عازم جاغوری هستم و چند روزی آنجا خواهم بود
اگر به اینترنت دسترسی داشتم گزارش هایی از جاغوری برایتان خواهم داشت

و از جاغوری اگر دوستانی تمایل به شرکت در این سمینار دارند می توانند به شماره تلفن اینجانب زنگ زده و هماهنگ نمایند.

تحقیق گور های دسته جمعی

روز گذشته محترم یارمند رئیس مبارزه با جرایم جنگی وزارت داخله برای تحقیقات روی گورهای دسته جمعی وارد بامیان گردید.
وی ابتدا از گورهای دسته جمعی منطقه قره خوال قریه کوی کینک یکاولنگ دیدن کرد.

تیم همراه اش در این سفر منطقه را تثبیت کرده و عکس هایی گرفتند،  هفت جمجمه از نزدیکی پسته سید لم لم ( یکی از قومندانان جهادی ابتدای انقلاب) توسط دستگاههای راهسازی شرکت سرک سازی کوریایی کشف گردیده بود.

این تیم امروز تحقیات خود را در گورهای کشف شده در شهر جدید بامیان ادامه دادند و بعدا" تحقیقاتی را به هدف شناسایی مقتولین انجام خواهد داد
از مقتولین تاکنون هیچ سرنخ یا نشانی بدست نیامده است.