۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

آزادی بیان و محرم

چند روز پیش دوستی نظرم را راجع به گفته های ملای قریه شان که  ارزش هایی چون دموکراسی، حقوق بشر و حقوق زنان را به باد تمسخر می گیرد، پرسید.
به او گفتم آزادی بیان را باید احترام کرد، نمی شود در برابر هر سخنی موضعی گرفت، شما ( نیروهای دموکرات، فعالین حقوق بشر و حقوق زن) فعالیت تان را انجام دهید، آنها هم فعالیت خود را؛ مردم هوشیار اند و قضاوت خواهند کرد.

چون محرم است و در هر کوی و منبر روضه خوانی جریان دارد، باز هم خبرهایی از این دست دریافت کردم.

ملای منبر سرآسیاب در جمع صدها عزادار گفته است: اینجیو یعنی فساد، یعنی فسق و فجور و ...
ملای سید آباد در حضور داکتر سرابی مرکز اجتماعی زنان آرزو در اژدر (که دو هفته پیش افتتاح شد) را مرکز فساد، تبلیغ مسیحیت خوانده و تهدید کرده است که آنرا خراب خواهند کرد.
و شورای علما هم گفته که فساد و فحشا بیشتر در "بعضی کارمندان موسسات" شایع است.


من فکر می کنم که این گفته ها سوء استفاده از آزادی بیان است، اصلا" افتراء است، اگر آقایان کدام اسنادی دارند بفرمایند در محکمه پیش کش کنند که جلوی چنین فساد ها و جرایم گرفته شود ورنه ایراد سخنان بی پایه و اساس و بدون مسئولیت سخنرانی کردن در منابر و تشویش اذهان صدها عزادار خود گناهی است بزرگ و قابل تعقیب!


دوستی نظر دارد که علمای فاضل، باسواد و دانشمند هزاره جات را ترک کرده و عرصه برای تاخت و تاز عده ای کم سواد، عقده ای و ناآگاه خالی مانده است و دوستی دیگر ضعف دولت در حراست از آزادی ها به ویژه آزادی بیان را عامل این کار می داند، شما چی فکر می کنید؟

۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

محرم و سینه زنی

دیشب علی رغم سردی هوا و ترس از شیوع آنفلوانزای نوع آ شال و کلاه کردم و رفتم سراغ مساجد قریه، آنهم وقت سینه زنی، مسجد و تکیه خانه اولی پسرک نوجوانی می خواند " زینب مضطرم الوداع الوداع"، سینه زنان اش هم معدود و عده ای طفل بودند؛

زود بر آمدم رفتم به تکیه خانه دومی، جنب و جوش زیاد بود و صف های سینه زنی هم منظم و جوانی می خواند "فاطمه بیا امشب دشت کربلا بنگر" و حدود 200 نفری سینه می زدند، یکی دو دسته مساجد هم جوار هم با علم و بیرق شان آمدند و سینه زدند، البته زنان همچنان یا در پس پرده یا غایب بودند.

بیش از سی سال است که همین نوحه ها را چه در کابل، چه در قم و چه در بامیان می شنوم، خلق الله هم بیچاره ها می آیند و این آیین را تجلیل می کنند بی آنکه تغییری در آن ایجاد کنند تا تغییری در زندگی و رفتار و کردارشان بیاید این وظیفه آنها نیست وظیفه متفکرین و روشنفکران و ... است.

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

حق برق


دهها تن از مردم بامیان حق برق و حق آب خواستند.
نمادی از هیزم "غوزبه" را که به عنوان انرژی استفاده می کنند با خود حمل کردند.
هریکن( فانوس) و لامپ های سوخته را نیز.
تعداد جمعیت کمتر از حد انتظار بود، متدینین در منابر مشغول عزاداری بودند.

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

برق حق ماست

قرار است فردا تظاهراتی بخاطر نداشتن برق در بامیان صورت بگیرد.

انرژی الکتریسیته حق ماست محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب با سیاست های تبعیض آمیز خود دسترسی به این حق را فراهم نکرده است.

این وزارت هیچ پروژه انکشافی در بامیان تاکنون انجام نداده  است.

تظاهرات از طرف جامعه مدنی فردا ساعت ده صبح از مسجد رهبر شهید الی ولایت انجام خواهد شد، برای شرکت در این راهپیمایی لطفا" هریکن (فانوس) یا چراغ موشک های خویش را با خود بیاورید.

۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

منتظری امید افغان ها

سالهایی که در قم بودم، روزهایی را بیاد می آورم که مهاجرین مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند و گاهی بگیر و ببند شروع می شد؛ آنگاه روحانیون و نمایندگان مهاجرین به خانه آیت الله منتظری می رفتند، هرچند گپ او را کسی گوش نمی داد اما باعث دلجویی و آرامش خاطر مهاجرین می شد، منتظری به پدر افغانی ها هم شهرت داشت و حتی برخی ها او را افغانی می دانستند.

منتظری در این اواخر نظریات جدیدی درباره حقوق بشر و اسلام ارایه کرده بود که گاهی مورد استفاده دوستان در برنامه های آموزش حقوق بشر در اقصی نقاط هزاره جات قرار می گرفت اما برخی کج اندیشان وابسته نظریات او را قبول نداشتند.

از صاحب نظران هموطن انتظار دارم که حق این مرد بزرگ را بخاطر حمایت از افغان ها و خدماتی که به  جامعه انسانی انجام داده است اداء نمایند.

۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

هزاره، کابینه و بی بی سی

بعد از اعلام کابینه، چند دوست را دیدم، اولین سئوالشان این بود که چند نفرشان از مردمان ما هستند؟
از این سئوال چندان خوشم نیامد، چرا باید چنین اندیشید؟ وانگهی چند هزاره ای که در کابینه قبلی بودند چه گلی را کاشتند که جدیدی ها بکارند، ممکن چند هزاره بی خاصیت باشند که بود و نبودشان در زندگی من هزاره هیچ تغییری نیاورد.

در همین فکر و خیال بودم که بخش شامگاهی بی بی سی گزارشی از "محمود کوچی" (خبرنگار بی بی سی) راکه وزای پیشنهادی را ارزیابی کرده بود نشر شد.

وی گفت دو تن از وزیران پیشنهادی جدید از "مردمان هزاره" مربوط به حزب حرکت اسلامی {وحدت مردم} محمد محقق است و دو تن دیگر از اوزبک ها مربوط به دوستم (کلمه هزاره و اوزبک را چند بار تکرار کرد) و چند وزیر دیگر را هم فقط ارتباط حزبی و سوابق کاری اش را بررسی کرد.

این گزارش چنین القا می کرد که معرفی دو هزاره و دو ازبک یک پدیده عجیب، استثنایی و ... است، قومیت دیگر وزیران هیچ مطرح نبود یا طبیعی به نظر می رسد و ...

این گزارش را من تعصب آلود، همراه عقده، نفرت و تبعیض آمیز یافتم و خیلی زیاد ناراحت شدم به چند دوست زنگ زدم و درباره موضوع صحبت کردم، باید به این خطای بی بی سی اعتراض کرد، یکی از راههایش رساندن اعتراض به خود بی بی سی است به این آدرس dari@bbc.co.uk اگر دوستان گزارش را شنیده اند و موافق اند حتما" اعتراض شان را نشان دهند من که چنین خواهم کرد.

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

نذر محرم

محرم نزدیک است و باید منبر را فعال کرد، هر خانه قریه باید 1600 افغانی نذر بدهند.

زن بی چاره علی رغم رسوم قریه، جدیدا" شغلی خارج از خانه برای خود پیدا کرده و شوهر تازه از کارگری ایران برگشته و هوای وطن به مذاق اش خوش نمی آید، دوباره می خواهد ایران برود و زن ناراضی است.

نماینده قریه آمده و فیصله ریش سفیدان را  به او ابلاغ می کند و خانواده پولی در بساط ندارد و مرد از زن پول می خواهد و زن آنقدر پول ندارد، بالاخره لت و کوب زن و اولاد شروع می شود.

به نظر شما در این ماجرا چه کسی مقصر است؟

آگاهی از قانون منع خشونت

25 تن از جوانان مرکز بامیان با شرکت در مسابقه آگاهی از قانون منع خشونت علیه زنان شرکت کردند.
این مراسم را حقوق بشر راه انداخته بود.



5 نفر از 5 قریه مرکز بامیان، یک هفته قانون منع خشونت را مطالعه کرده بودند و در حضور عده ای از مردم به رقابت پرداختند.


جوانان قریه حیدرآباد و سید آباد برنده این مسابقه شناخته شدند.
از هر گروه 6 سئوال از محتویات قانون پرسیده شد، سه نفر داور ( امور زنان، وکلای مدافع و قاضی محکمه) پاسخ ها را بررسی می کردند.

هدف آگاهی عمومی از قانون بود.

مدافعین حقوق زنان طی اقدامی غافلگیرانه تابستان امسال که پارلمان در رخصتی بود، این قانون را به امضای رئیس جمهور رساندند(فرمان تقنینی) و شاید هم می ترسیدند که وکلای به شدت محافظه کار مجلس با تصویب این قانون مخالفت کنند.

این قانون خشونت علیه زنان را تعریف کرده و آنرا جرم دانسته و به 25 مصداق آن نیز اشاره کرده و برای هرکدام جزای مشخصی پیش بینی کرده است.

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

بابه علی یار رفت

پنج شنبه محترم علی بخش علی یار معروف به "بابه علی یار" از قومندانان مشهور دوره مقاومت به رحمت خدا رفت و در زادگاهش نیطاق یکاولنگ به خاک سپرده شد.

امروز سایت های "وحدت" و "جمهوری سکوت" را مرور کردم، آنها مطالبی در این مورد چاپ نکرده اند و من هم معلومات زیادی فعلا" از زندگی و شخصیت نامبرده ندارم.

ختم گزارش دهی

سه شنبه آخر وقت گزارش دهی امسال هم تمام شد.
گفته شد حدود 130 ملیون دالر در دو سال گذشته در بامیان مصرف شده است.
احتمالا" 60 ملیون دالر سرک یکاولنگ-بامیان و شاید هم هزینه سرک غوربند- بامیان هم شامل آن باشد و چند پرژه کوچک دیگر.

بازهم تمام سافت گزارشها بدستم نیامده تا دقیق تر مطالعه کنم و آنچه تازه و جدید است برایتان بنویسم، چون دو روز گذشته نزدیک بود بروم زیر تیغ جراح شفاخانه که فرار کردم.

بیرون کشیدن حقایق از راست و دروغ ها از بلوف ها و شانتاژها تبلیغاتی مسئولین گزارش جالبی خواهد بود که سعی می کنم، آنرا انجام دهم، سرابی را آدم خوبی یافتم که بدنبال شفافیت و نو آوری است اما برخی مسئولین کم کارند و تنبل و احیانا" سوء استفاده چی.

هیچ کس هم یخن مسئولی را به علت دروغ پردازی، سوء استفاده و ... نگرفت و هیچ سئوالی خواب آنها را پریشان نکرد، همگی خوشحال بودند و احساس سربلندی می کردند! اندک سئوالات خبرنگاران هم با پاسخ ها کنایه آمیز و حرافی جواب داده شد.

سرابی به دنبال پیشنهاد بهتری بود برای عرضه گزارشات امسال، از رسانه ها کمک می خواست، هرچند من سال گذشته گزارش دهی را نقد کرده بود و راههایی را نشان داده بودم اما گویا آنها در حافظه نمانده بود،

امسال هم به وی گفتم اگر تمام این گزارشات پاورپاینتی در مجله ای در تیراژ زیاد چاپ شود و در دسترس عموم مردم ولایت قرار گیرد بهتر است، خوشحال شد و خواهان همکاری ام گردید ( در اینجا اگر طرح و پیشنهاد دادی خودت در غم می مانی!)

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

آموزش افراطی گری

دیروز از رادیوی آزادی صدای یکی از دانشجویان پوهنتون اسلامی ننگرهار را شنیدم که قطعنامه ای را در محکومیت کشتار غیر نظامیان لغمان می خواند.
او آمریکایی ها را اشغالگر، صلیبی گفته و خواهان خروج آنها بود.

اما دوست عزیز، سال گذشته که "براداران طالب" جوان های لغمانی را سر برید چرا با آنان همدردی نکردید و بر قاتلین اش لعن نفرستادید.

کرزی صاحب شما که می گویید بر آموزشگاههای تروریستان باید حمله کرد و ...، آیا این مرکز دانشگاهی افراطی گری و تعصب و ... را آموزش نمی دهد؟

۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

گزارش دهی -2

امروز روز دوم کنفرانس گزارش دهی بود، انکشاف دهات، زراعت، انکشاف شهری گزارش بخش های انکشافی و زیربنایی را دادند.

و مردم بازهم مثل دیروز خاموش بودند، گزارش در اسلاید و پاورپاینت در جدول و نمودار بصورت سریع ارایه می شد و اندک نمایندگان حاضر هم که سواد نداشتند و ...، نماینده یک موسسه از کیفیت خراب تعمیر یک مکتب سئوال کرد، والی صاحب ناراحت شد و گفت مردم باید از موسسات و دولت سئوال کنند نه موسسات از دولت!، او را نگذاشت که پاسخ خود را دریابد.

البته من هم معتقدم که جلسه حاضر باید به مردمی که از ولسوالی ها آمده اند جرأت و انگیزه داد تا یخن دولت را بگیرند و دولت باید از مردم و جامعه مدنی در هراس باشند ( که متأسفانه جامعه مدنی بامیان خواب اند و اکثرا" تجارت پیشه اند تا جامعه مدنی!!)

بدلیل پاره ای گرفتاری ها نتوانستم تمام رویدادها را تعقیب کنم کوشش می کنم از دوستان دست اندر کار کنفرانس سافت موضوعات ارایه شده را گرفته و مهمترین هایش را روزهای آینده نشر کنم.

در پایان امروز داکتر صاحب سرابی با اندوه و تأثر از عدم همکاری وزارتین انرژی و آب و ترانسپورت در قسمت ایجاد بند برق، برق شهری ساحه مرکز و انتقال میدان هوایی که حالا در مرکز شهر واقع شده و آبستن حوادث خطرناک است یاد کرد؛

سرابی گفت: به قول مثل معروف "تیاغ ام سوزن گشته و کفشم پوست سیر" از بس که پیش خان صاحب و وزیر ترانسپورت رفته ام اما ...!!

دلم برای بیچارگی مردم و دست کم گرفتن والی از سوی آنان به درد آمد، باید جواب این بی حرمتی را داد اما چگونه؟

۱۳۸۸ آذر ۱۵, یکشنبه

پنجمین کنفرانس گزارش دهی

پنجمین گزارش دهی دولت محلی به نمایندگان مردم امروز دایر گردید. این کنفرانس تا دو روز دیگر ادامه دارد، امروز بخش معارف، مصونیت اجتماعی و صحت گزارش های خود را ارایه کردند.

تعداد زیادی از مقامات دولتی از مرکز و تمام ولسوالی ها، نمایندگان موسسات و نمایندگانی از ولسوالی ها در این مراسم شرکت داشتند.

رئیس صاحب ها بدون کدام چالشی گزارش ارایه کردند و مردم هم گوش کردند و سئوالی مطرح نکردند، یکی دو سئوال را خبرنگاران مطرح کردند که سئوال یکی از خبرنگاران درباره کیفیت پایین تحصیل در دانشگاه و واسطه بازی در تقرری اساتید جدید، آمپر یوسفی رئیس دانشگاه را کمی بالا برد.

اما خلاصه آنچه گفته شد:
معارف:
109 هزار شاگرد در بخش تعلیمات عمومی  ( 63 هزار پسر، 46  هزار دختر)، 18 شاگرد را برای بورسیه پاکستان و هندوستان روان کرده ایم، یک شاگرد را در لیسه افغان ترک کابل!، 303 مکتب داریم، 6 تای آن را امسال جور کردیم، جمع سواد آموز، تربیه معلم، دارالعلوم، لیسه مسلکی و تعلیمات عمومی 147 هزار نفر تحت آموزش داریم.

سال گذشته از 1200 نفری که در کنکور امتحان دادند فقط 41 نفر بی نتیجه ماند در حالی که کابل از 26000 نفر شرکت کننده 18000 نفر بی نتیجه بودند و امسال 1500 نفر شرکت کرده که نتیجه آن هنوز معلوم نیست.


دانشگاه:
بیش از 2 ملیون دالر بودجه انکشافی را امسال مصرف کرده یا در حال مصرف هستیم ( ساختمان دانشکده تعلیم تربیه 95%، زراعت 75%، لیلیه پسران 45% تکمیل شده اند)، کتابخانه ما بیش از 15000 جلد کتاب دارد، 10 استاد ما ماستر است ( 6 تای آن امسال از بورس برگشته )، 2 استاد برای بورس دکترا روان کرده ایم، 21 استاد فعلا" مشغول تحصیل در دوره ماستری اند ( در آمریکا، آلمان، هندوستان و ایران).

قرار است دانشکده علوم و دانشگاه شبانه را در آینده فعال کنیم، البته بستگی دارد به مدیریت جدید وزارت تحصیلات عالی.


صحت:
فقط 20% جمعیت بامیان که شامل 425 قریه می گردد بیش از 4 ساعت به مراکز صحی دسترسی ندارند که برای آنها مراکز سیار با آمبولانس معیاری ایجاد کرده ایم.
73 مرکز صحی با 34 آمبولانس، 1432 نفر پرسونل ( 46 داکتر (10زن)، 126 پرستار، 115 قابله و ...) مشغول ارایه خدمات صحی هستیم.

بامیان سال گذشته نمره اول را در ارایه خدمات صحی در سطح کشور بدست آورد.
مرکز تلی مدیسن ( تشخیص اینترنتی ) در شفاخانه بامیان سال گذشته 225 خدمت را ارایه کرده است و 22 کنفرانس را دایر کرده است، حدود 12ملیون دالر امسال در بخش صحت سرمایه گذاری شده است.


غیبت دو رئیس:

رئیس اطلاعات و فرهنگ به جرم اختلاس تحت پیگرد قرار داشته و فراری است و شرکت نداشت که والی صاحب گفت وی دزدکی چند بار آمده و حاضری خود را امضا می کند و فعلا" در کابل با موتر دولتی چکر می زند.

رئیس صاحب کار هم جوانی است که بدون هماهنگی با والی از مقام وزارت حکم آورده و چند ماهی است که از سوی ولایت به رسمیت شناخته نشده و والی رئیس سابق را رئیس می داند، این کشمکش چند ماهی است که ادامه دارد، در جلسه امروز هیچکدام اشتراک نداشتند.


پاور پاینت:
امسال نیز تمام گزارشات بصورت پاور پاینت تهیه شده، رئیس صاحب معارف اسلاید گزارش خود را با ترانه معارف شروع کرد، آنقدر عکس خود را در افتتاح پروژه ها در اسلاید جای داده بود که آخر سر خودش نیز از قیافه تکراری خودش خسته شده بود.


چک چک:
بعضی از رئیس صاحب ها با عوامل شان تفاهم کرده بودند که در مقاطعی چک چک کنند که بقیه هم زورکی چک چک می کردند.

حضور کمرنگ زنان:
از جمع بیش از 150 نفر به زحمت تعداد زنان به اندازه انگشتان هر دو دست می رسید ( به شمول والی و رئیس دفتر و سه نفر از ریاست امور زنان).


۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

فرصتی جدید

بالاخره انتظارها به سر رسید و اوباما استراتژی جدید اش را اعلام کرد.
عواقب، پیامد، فایده ها، ضررها و ... را تحلیل گران و مفسران باید بگویند.

حق آمریکا و هر دولت دیگر است که اول منافع ملی خودش را در نظر بگیرد، آنچه من می فهمم این است که منافع ملی ما هم می تواند در راستای این منافع آمریکا در این استراتژی جدید دیده شود.

فرصتی جدید بدست آمده است تا با تکیه بر علم و دانش بر بازسازی کشورمان کوشا باشیم، امورات را به دست خود بگیریم و چند صباحی بدون تهدید و قتل عام و نسل کشی به حیات خویش ادامه دهیم.

کمک برای شناسایی

دوست درمندم جناب بصیر آهنگ در وبلاگ اش، خواهان کمک برای شناسایی 35 مهاجرکمپ پاترای یونان شده است، ظاهرا" تسهیلاتی برای آنها فراهم شده است ادامه مطلب در اینجا بخوانید.