۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

نوروز -1

اول نوروز، زیارت میرهاشم آقا، میر سید علی یخسوز، جنده بالا، روز میله و زیارت، کالاهای رنگارنگ، فروشندگان سیار و ...
 زمان جان و فرهمند عزیز گوشه هایی از این مراسم را پوشش داده اند و من هم عکس هایی که به نظر جالب است خدمتتان تقدیم می کنم.

 در جامعه سنتی و مذهبی حضور زنان در اجتماع کمرنگ است، نوروز از معدود مراسم هایی است که این مردان همراه زنان خویش بیرون می آیند و سال به سال این حضور پررنگ تر است.

در آشپزخانه میرهاشم مردمان دست های خود را به خاکستر زده و به دیوار سیاه می زدند و دیگدان را زیارت می کردند من که فلسفه این کار را نفهمیدم!

بعد از اینکه جنده بالا شد، در گوشه عده زیادی چیزی را کش کرده و زور آزمایی می کردند، من که نتوانستم ببینم چی را کش می کنند اما کمره ام دید گویا یک نفر چند قفل زیارت را باز کرده بود و دیگران هم می خواستند در این کار شریک شوند!

خدا بده برکت به بازار سودا گر سیار، البته معلول!


بازار تخم مرغ جنگی هم فعال تر از هر زمان دیگر بود

و چیزی که فراموش شده بود "مزار شهدای هزارهای مظلومیکه بصورت دسته جمعی توسط طالبان در سال 78 به شهادت رسیده اند بود"، حتی من هم فقط به گرفتن این عکس اکتفاء کردم و یادم رفت که فاتحه ای بخواندم!

مسئولین زیارت میرهاشم گفتند که شب نوروز، خداوند چندین معلول، معیوب، نابینا را در این زیارتگاه شفا داده است!
و این پدر پیر فرزند نا بینای اش را به این امید آورده بود.

۹ نظر:

AHMMAD SHA MASOOD گفت...

SALAM DOST AZIZ SAL NOW SHEM MOBARAK WA BAADAN THASHAKOR AZI AKSA KI ZIDIN

ناشناس گفت...

KHO BERAR AZIZ CHERA AKSAY DEGA MARDOM RA HAM NAMIZANI?MASALAM AZ HAZARA HAY KI DAR BAMYAN ASTAN (DAR KAMISON HOQOQ BASHAR WA AMSAL ENA? BERAR AGA MITANI KHOB MISHA AG NASHOD PARWA NADARA THASHAKOR AZ ZAHMATI KI KASHIDA WAQIAN ALY BODA NOW ROZ DAR BAMYAN

عادله سهیل گفت...

تشکر فراوان آغای نظری
از دیدن عکسها و نوشته های جالب شما لذت بردم. سال گذشته در آن اجتماع بودم اما امسال وقعآ دلم برای آن جوش و خروش نوروزی بامیان تنگ شده بود. با دیدن این تصاویر زیبا از دلتنگهایم کاسته شد.
در مورد فلسفه آشپزخانه میرهاشیم باید گفت: در آغاز هر سال هر کسی پلان برای سال نوخود می سازد،که در سال آینده چی چیزهای را باید انجام بدهند، تا امسال بهتر از سال گذشته باشد. بنابرین یک نیتی را به دل کرده وهدف از زدن دست به آرد و یا خاکستر به گفته شما، این است که می خوهند ببینند به عنوان یک شگون نیک که تا چی اندازه ممکین است جیزی را که در دل نیت کرده اند به دست خواهد آوردند، و این از پر رنگ بودن و یا کمرنگ بودن چاپ پنجه شان در دیوار سیاه آشپزخانه میرهاشیم آغا معلوم میشود. وفلسفه زیارت دیگدان سیاه، زنان نذرشان را در آن دیگدان پخته می کنند به نیت رفع مشکلات. و دیگدان در هر زیارت به نام دیگدان بی بی مشهور است و هدف از زیارت دیگدان تقدیم احترام و آروزی راه حل و آسانی مشکلات است. نا گفته نماندانجام دادن همه اینها فقط عقیده است نه خرافات.
تشکر از شریک ساختن مطالب و تصاویرزیبای مردم رنجدیده اما امیدوار بامیان زیبا.
موفق باشید.

ناشناس گفت...

تشکر برادر عزیز از اینکه خبر های دسته اول و عکس های زیبا از قلب هزاره جات یعنی بامیان را جمع آوری نموده و در اختیار مردم عزیز ما قرار میدهید ؛امیدوارم در کار تان مثل همیشه موفق باشید.

رضا گفت...

دیدیم و لذت بردیم. ابراز تشکر سپاس میکنیم از اینکه کسی است تا تصویری از آنجا به ما نشان دهند. خداوند بر توان شما بیفزاید
رضا از برمنگهام انگلستان

ناشناس گفت...

besyar aly bood dost aziz zenda bashi

ناشناس گفت...

سلام
واقعا لذت بردم.و تشكر ميكنم از شما به خاطر اينكه ما را از اين طريق به عيد ديدني اي برديد كه هيچوقت نميتونستم برم.و كمي از تشنگي ما نسل دومي هاي مهاجرت را برطرف كرديد

مختار عقیل گفت...

خوب این هم یک از همتی است هزاره هادارد

ناشناس گفت...

سلام نوروز همه مبارگ. چرا واقعا مردم از خاک هر کس ناکس زیارت میسازند؟ در حالیکه در دوران حیات شان،خود را برتر میداند. با شعار اینکه اینها آقا اند دیگران مرید! یعنی اینکه اینها سرور اند دیگران خادیم. چرا باید چنین باشد؟ آخرین پیامبر 1.400 سال پیش آمد...>راست گفته اند که تا زمانیکه، جامغه با زیور علم اراسته نشود، همچنان در لجنزار خرافات عرق خواهد بود.

زارغ از یونان