۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

روز زن و خود باوری زنان بامیان

دیروز سمینار دو روزه بررسی وضعیت حقوقی زنان بامیان به پایان رسید.
تاکید بر آن شد که در دنیای معاصر می توان هم مسلمان بود و هم پایبند به ارزش های مدرن چون حمایت از حقوق انسانی زنان.

یکی از برجسته ترین سخنرانان خانم حلیمه حسینی بود که با فصاحت، بلاغت، علمیت و تسلط به موضوع زنان در عین باورمندی به ارزش های اسلامی از عناصر مدرنیته چون حقوق بشر و حقوق زنان نیز  دفاع نمود.
 دفاع جانانه وی  از حقوق زنان از زاویه دین مبین اسلام بود که تمام شرکت کنندگان را مسحور کلام خویش ساخته بود، وی بیش از یک و نیم ساعت صحبت کرد، انگار که پانزده دقیقه صحبت کرده باشد.

بعد از ختم سخنرانی نامبرده، زنان بامیان(به ویژه تحصیل کردگان) به دورش حلقه زدند، حلقه های اشک را می توان در چشمان آنها دید، آنان اعتماد به نفسی پیدا کرده بودند که گویا بر روی ابرها گام بر می دارند؛

آقایان نیز گرچه از سخنان نیش دار خانم حسینی در باب نقض  حقوق زنان بی بهره نبودند اما آن سخنان  آنقدر جذاب بود که هرگز درد نیش را احساس نکردند و برای ملاقات و گفتگوی خصوصی با وی صف کشیده بودند.

علمای مجلس نیز بایکوت شده بودند، زیرا تمام ادله وی از قرآن و احادیث معتبر بود، نا گفته نماند که وی تنها خانم عضو شورای علمای شیعه افغانستان نیز می باشد.

حلیمه حسینی به نظر من، آینده درخشانی در بین زنان افغانستان معاصر، به ویِژه زنان هزاره خواهد داشت.

وی فعلا" دانشجوی سال سوم دانشگاه خاتم النبین (ص)، استاد حوزه بخش خواهران خدیجه الکبری و نیز عضو شورای نویسندگان روزنامه ماندگار و رئیس نهاد آشیانه جوان می باشد(نهادی با محوریت زنان)، وی در این نهاد قصد دارد که بر ظرفیت و کادر سازی زنان تأکید کند.

معلومات و سواد این خانم جوان که حاصل مطالعات شخصی نامبرده می باشد، همه شرکت کنندگان را به حیرت آورده بود و بحث های سایر کارشناسان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده بود.

ناگفته نماند که در این سمینار آقایان حاج کاظم یزدانی، علی پیام، حسن غلام پور، موسی قوم یاری و صادق علی یار نیز گفتاری عالمانه در باب حقوق زنان ارایه نمودند.

۱۲ نظر:

danesh گفت...

سلام جناب نظری صاحب .همیشه موفق باشید.
از مطالب بسیار خوب شما که در بامیان اتفاق میافتد همه خوانندگان استفاده میکنند.ولی فکر میکنم کافی نیست و تشنگی خوانندگان نسبت به معلومات بامیان را رفع نمیکند. خوب است نوشته هایتان را گسترده تر نمایید..
با احترام
دانش

ناشناس گفت...

با عرض سلام و ادای احترام
دوست خوبم آقای نظری از نوشته های کوتاهت لذت بردم، برای مطالعه دوران باستان هزاره ها مقدمت را در وبلاگ زابلستان گرامی میدارم.
Zabolestan.blogfa.com

نظر گفت...

هر روز سری به این وبلاگ میزنم. کار تان عالی و واقعا در خور ستایش است. شیوه گزارش نویسی تان هم طاق است: کوتاق، ساده، گیرا، نکته سنجانه، عمیق و صادقانه. به خصوص که عاری از کلیشه های معمول است.
زنده بشی و موفق!

نظر از تورنتو کانادا

رسول گفت...

با عرض سلام و آرزوی سلامتی.
تشکر از مهربانی و فعالیت های شخص مذکور آقای نظری. وبلاگتان منبع مهم رویدادهای روز از بامیان باستان میباشد. ضمنا خودشما هم عالی مینویسید. چنین ارج نهانی خواهران ما افتخار سرزمین باستان را چند برابر میکند.

ناشناس گفت...

دانشگاه خاتم النبیین؟؟؟؟ شاگرد آقای محسنی؟؟؟

لیاقتعلی افتخاری گفت...

درود بر این دختر خانم آگاه و با دانش هزاره. ابتدا تصور کردم حلیمه حسینی همان سید دختر می باشد که چند سال قبل در انتخابات بامیان و دایکندی کار میکرد. کاش، آقای نظری، خلاصه بحثهای این کانفرانس بچاپ میرسید و تعداد بیشتر مردم استفاده می نمودند.

ناشناس گفت...

جناب آقای نظری سلام علیکم امیدوارم صحت وعافیت داشته باشید دررابیطه با این بخش ازویبلاک تان پشنهادم این بودکه خوب است تحلیل درابطه با تآسیر گزاری این برنامه ها داشته باشید تشکرداودناظری

ناشناس گفت...

با این گونه حرف هایی آخوند صفتانه نه تنها عده‌ای را بلکه همه را میتوان محصور ساخت. گفتند که "خسن و خوسین دختر معاویه است..." دوست عزیز، اولاً حسن و حسین دختر نبود و دومن اولاد معاویه نبودند ، سوما حسن و حسین بود نه خسن و خوسین! منظور اینجاست که "دفاع از حقوق زن از زاویه دین اسلام" از عجائبات است، شاید محسنی و امسال ‌او تصوور دیگری از اینسان و زندگی داشته باشد که ما از آن بی‌ خبریم، چون انسانی‌ را که ما( ما انسان ها) می‌‌شناسیم در چار چوب قوانین زن ستیز و مرگ پرست اسلام اصلا مفهوم ندارد! نکند دنیا هنوز اسلام را( که هنوز هم خون مردم ما را می‌ریزد...)نه شناخته و ....

ناشناس گفت...

تشکر برادر عزیز مطالب زیبا و ارزشمندی رادر وبلاگ قرار دادید ؛موفق و پیروز باشید

عادله گفت...

تشکر زیاد آغای نظری
از مطالب زیبایتان خوشم آمد.من هم یک دختر بامیانی هستم و فعلا در خارج از کشور درس می خوانم و می خواهم بعد از ختم تحصیلات یکتن از مدافعان حقوق زن بامیان باشم. همیشه در تلاش داشتن معلومات از وضعیت زنان در بامیان زیبا استم ویبلاک شما بهترین سورس برایم است. لطفا به کار خوب تان ادانه بدهید. بسیار خوش شدم در مورد حلیمه جان شنیده. بامیان ما به همچون زنان فعال ضرورت دارد. آرزو دارم ایشان را روزی ملاقات کنم تا بتوانیم دست به دست هم داده و تغیری مسبت در وضعیت زندگی زنان بامیان آورده بتوانیم. به امید آنروز انشالآ
تشکرفراوان

ناشناس گفت...

جناب صاحب این ویبلاگ و همه کسان که این ویبلاگ را میخوانید نه بامیان و نه زنان آن ضرورت دارند که مذدوران ایران و دشمنان هزاره از حقوق شان دفاع کنند.اسلام حقیقی زیر چادر ایران نیست که اینطور عوام فریبی میکنید.مشکل بامیان مشکل حق زن و مرد نیست بلکه مشکل همچو مدافعان بیجا است. اسلام عمل درست است نه زبان گفتار. هزاره دیگر باید بفهمد کی دوست است کی دشمن.

شکریه گفت...

من چند سالی است که در استرالیا زندگی می کنم و می خواهم به نوعی برای توانمند شدن زنان و دختران هزاره کار کنم . تشکر جناب اقای نظری واقعا زیبا نوشته بودید با این که من تصادفی وبلاگ شما را خواندم و از این کنفرانس سال ها گذشته است اما به خوبی خود را در ان فضا احساس کردم.،جامعه ما بخواهیم یا نخواهیم به یک چنین استعدادهایی ضرورت دارد. من به حلیمه جان افتخار کردم و امیدوارم هر جا که هست کامیاب و پیروز باشد.