۱۳۸۸ اسفند ۲۶, چهارشنبه

از این هشت مارچ تا ...

شب گذشته که به یادداشت های سمینار هشت مارچ مرور می کردم چند نکته جالب یافتم که بد نیست، برای اینکه تا هشت مارچ آینده معیاری باشد در اینجا ثبت گردد.

1- شعار های محوری هشت مارچ؛
وزارت امور زنان: زنان افغان دست به دست هم در راه صلح و عدالت.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: قانون گذاری و ایجاد ضمانت های قانونی برای زنان.
سازمان ملل متحد: حقوق مساوی، فرصت های مساوی و انکشاف برای همه.

2- خشونت علیه زنان؛
کمیسیون مستقل حقوق بشر: در بامیان از آغاز سال 1388 تاکنون 191 مورد ثبت شده که نسبت به سال گذشته 60 فی صد افزایش یافته در سراسر کشور در سال 2009، 2269 مورد و تنها در جنوری 2010، 235 مورد.

3- وضعیت زنان بامیان؛
طبق سروی ریاست امور زنان در سال 1387، 12 فی صد زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی کار می کنند.
42 فی صد شاگردان مکتب را دختران تشکیل می دهند، بعد از ولایت هرات دومین میزان را در کشور دارا می باشد.

4- مشکلات زنان بامیان؛
افزایش خشونت، عدم تطبیق قانون محو خشونت و عدم رسیدگی درست ارگان های تطبیق کننده قانون درباره حقوق زنان، معافیت عاملین خشونت، کتمان خشونت علیه زنان، فقر و عدم دسترسی به فرصت های اقتصادی، بی سوادی، ولادت های مستمر، برداشت های غلط از اسلام درباره حقوق زنان و عرف، عدم باور مندی مردان به توانایی زنان، عدم اعتماد به نفس زنان و عادات ناپسند در ازدواج.

5- تعهد دولت؛
داکتر حبیبه  سرابی والی بامیان: به عنوان یک زن که در رأس حکومت محلی بامیان قرار دارم تعهد می کنم که نگذارم در حق زنان بی عدالتی صورت بگیرد.

۶ نظر:

جاوید احساس گفت...

سلام و درود فراوان به آقای نظری من یکی از فارغان سال 1386دانشگاه بامیان هستم از دانشکده زراعت فعلن در دانشگاه غزنی تدریس می نمایم به اططلاح استاد .و جاوید " احساس " هستم
حالا از غرنه می نویسم از سیاه ترین نقشه جهان گرچه زمانی درین خطه علم و فرهنگ آفرینش می یافت ، هنوز هم چهره غبار آلود فردوسی از منظره به خاک نشسته بالا حصار این شهر متصور هست و مهم تر ازین این شهر فرار است تا سال 2013 مرکز فرهنگ و تمدن کشور های اسلامی باشد اما با این حالت وارونه که همین حالا من و ما شاهدش هستم و هستیم چگونه می توان باور نمود که درین مدت کوتا ه زمانی زهنیت هارا از یک زهنیت سنتی قبیلوی به همان افتخار سال 2013 متناسب کرد
از لحاظ ظاهری این شهر همانگونه کهنه و فرسوده در عین حال یکی از آلوده ترین شهرها به شمار میرود ساختمان های غیر معیاری کارخانه جات منازل رهایش تعدد وسایط استهلاک شده ، از بین رفتن روز افزون پوشش گیاهی و تمام نا هنجاری های زیست محیطی به طور تکان دهنده محسوس هست
واز سوی دیگر در هر هفته یک نفر فقط کار مند دولت از عنوان طالب به قتل میرسد یعنی کشتن انسانها به سادگی نوشیدن یک پباله آب سرد هست
همین دوازده ساعت پیش ریس اصلاحات اداری این ولایت که شخص بی غرض و پرتلاش به ویژه نسبت به سال 2013 بود توسط افراد مسلح به قتل رسید
این مقتول " جاوید عالمی " بود هنوز بیست هفت ساله
واین روال انسان کشتن از عنوان های مختلف جریان دارد مثل " طالب " ، حذب اسلامی ،و............ نمیدانم چه وقت این مردم بد بخت ازین شر خلاصی می یابند
خوب نمیدانم که چرا این قدر هاشیه رفتم به هر صورت
سال روز شهادت "افتخار" مان بابه مزاری را برای تمام آزاد اندیشان تسلیت می گویم



خـورشید پشت ابر ملامت نشسته بود

پـروازگاه شرقی اش انگار بسـته بود

دستان بیدریغ شب و عقده های سنگ

دروازه های سمت خدارا شکسته بود

*****

یادم رسید آن شب و آن گیرو دار را

انـدازه های همت یک شهـسوار را

یـادم رسیــد کیــنه ســد ساله ی تبـر

آن سرو سبزو قامت مردانه وار را

*****

یادم رسید کودکی را قصه می سرود

از درد های کهنه و دیرینه می سرود

آینه های باورش انگار می شکست

دیگر ترانه ی من و بابا نمی سـرود

*****

بعـد از تو درد سینـه تاریخ را گرفت

بعد از تو جغد از دل ویرانه میسـرود

انـدو ه باســتانی مـا کـم نمـی شـــــود

بابا ســــلام برتو و یک بامیان درود

*****

دیـگـر کسی به مثـل تو بابا نمـی شـود

از خویش خویشتن شده از ما نمی شود

ما مانـده ایـم و درد که انگار هیـچ کس

ازهیــچ سـوی فاجـعــه پیــدا نمیـشــود


شعر از جاوید احساس

ناشناس گفت...

سلام، در گذارش تان گفتید "طبق سروی ریاست امور زنان در سال 1387، 12 فی صد زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی کار می کنند" منظورتان این هست که از مجمعوع زنان بامیان 12% آنان در ادارت نامبرده کار میکنند یا 12% کارمندان ادارات دولتی وغیر دولتی را زنان تشکیل میدهند؟ که درهردو صورت امارخیلی بلند و باتوجه بوضعیت که که ما شهد آن هستیم یک کمی مبالغه آمیز هست. دفاتر زیادی دربامیان داریم که حتی اصلا کارمندان زن ندارند!
موفق باشید وسال جدید تان پیشاپیش تبریک!
Mustafa Hussaini (Kamal) moustafa_hossieni@yahoo.com

سخیداد هاتف گفت...

سلام نظری عزیز
من که به شما رای دادم خدا کند به حق همین رای! اول شوید. شادکام باشید.

علی بهار گفت...

آقای احساس شما اگراستاد دانشگاه باشید غلطهای املایی که درنوشتارتان هستند قابل توجیه نمیباشند؛ مانند فعلن، زهنیت، حذب، هاشیه و غیر. ساختار نوشتار و جمله بندیهای آن را کارنداریم.

ناشناس گفت...

سلام خدمت شماو سال نو شما مبارک،
خانم حبیبه سرابی همیشه تعهد می بندد، اما متاسفانه هیچ یکی از آن تهدات جامه عمل نپوشیده وفقط تهد باقی مانده اند. هیچ تغیر در وضعیت زنان بامیان نمی بینم که توسط تهدات دروغی ایشان صورت گرفته باشد. ایشان با این تهدات شان نه تنها وضعیت زنان را تغیر داده نمی تواند بلکه از باور نسبی که مردان بالای توانای زنان داشتند کاسته کاسته می شود روز به روز. ایشان نه تنها والی بلکه مسِول استند که راه را برای زنان به طرف پیشرفت و سهم گرفتن در اجتماع باز نماید نه بسته.
تشکر از ویب لاک زیبای تان 

جاوید احساس ( فردین فرامرز) گفت...

سلام يك هزار مرتبه به آقای "بهار"!
اولن بگویید آیا موقع گفتن "فعلن" بدون حرف نون هم می توانید که "فعلن" بگویید.
اگرمیتوانید بی شک که نابغه هستید.
دیگر اینکه نوشته های(حاشیه ،حواشی ودگر مشتقات این گفت که با - ح - شروع میشودهیچ آدمی نمی پذیردکه با-ه- شروع شود.بقیه را هم اشتباه "تایپی" بپذیر.راستی عزیز من در کجا نوشته بودم که من استاد دانشگاه هستم؟
درقسمت ساختار نوشته شما و هیچ کسی دیگر هم نمیتواند حرف داشته باشد چون بر داشت همچنان کهنه دارید از روش ویراستاری نوین چیزی هم نمیدانید.
شیوه ی نقد را هم بلد نیستید.
"لطفن،فعلن،حتمن،و.......
خدایارتان دوست عزیز و از نظر خوب شما بحره بردیم.