۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

گزارش دهی به عنوان یک حق

ششمین گزارش سالانه ولایت بامیان در یک نگاه:

نقاط ضعف:
1- مانند سالهای گذشته گزارشات ارایه شده در صفحات اسلاید پاور پاینتی پر بود از اصطلاحات خارجی، اعداد و ارقام گرد ناشده، گراف ها و جداول، توضیحات طولانی، صفحات زیاد و استفاده از تکنیک های گیج کننده و خسته کن.

2- عدم پیروی تمام سکتور ها از یک فارمت واحد، ساده و آسان گزارش دهی.

3- گزارش هشت سکتور دولتی که هر کدام تعداد قابل توجهی همکاران (موسسات داخلی و خارجی) را نیز شامل می شدند، بر علاوه گزارش ولسوال ها، انبوهی از داده ها بود که طی سه روز ارایه گردید که این امر قدرت تحلیل و ارزیابی را از شنونده سلب کرده و وی را خسته می کرد و فرصتی خوبی بود برای تیر زدن یا فرار مقاماتی که می خواستند از سئوال و جواب فرار کنند.

4- گزارش ولسوال ها تکراری بود از کارهایی که ریاست ها و موسسات ارایه کرده بودند.

5- در برخی مواقع مسئولین  دولتی که گزارش هر سکتور را ارایه می کرد، در حالیکه مسئولیت نظارت از همکاران داخلی و بین المللی خود را دارد در پاسخ گویی به عملکرد آنها، خود را مسئول نمی پنداشت و تقصیر را بر عهده آنها می گذاشت. 

نقاط قوت:
1- برخی از مسئولین گزارشی را که ارایه می کردند چاپ کرده بوده و آنها را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دادند.
2- در یک مرور اجمالی می توان پی برد که پروژه های زیادی (هرچند خرد و کوچک) در اقصی نقاط ولایت انجام شده است.
3- ارایه گزارش عملکردها در پیشگاه مردم از دیدگاه مبتنی بر حقوق، بدین معنی که مردم حق دارند از کارها و نتایج ادعا شده مطلع شده و نظارت کنند، ارزشمند و قابل قدر است.

پیشنهادات:
1- سالهای آینده شورای ولایتی مثل پارلمان، هر کدام از مسئولین سکتوری را همراه همکارانش در حضور رسانه ها به عنوان رکن چهارم به نوبت فرا خوانده و دقیقن از آنها گزارش واقعی عملکرد یکساله شان را بخواهد و کارهای آنها را مطابق بودجه مصرفی شان حسابرسی و ارزیابی نماید.

2- رسانه های محلی (با توجه به وضعیت اقلیمی ولایت)-رسانه های چاپی -باید تقویت شده و تمام گزارشات سکتورها و ارزیابی شورای ولایتی را به زبان ساده و عام فهم در تیراژی انبوه چاپ کرده  و به تمام ولسوالی ها برای ( متنفذین، شوراها، معلمین، فرهنگیان و افراد باسواد) توزیع نمایند.

3- سکتور ها و همکارانشان بایست معلومات راجع به کارها، دستاوردها و پروژه هایشان را در تمام ایام سال در اختیار رسانه ها قرار دهند تا از انبوه داده ها در چند روز محدود جلوگیری شود.

توضیح:
 من به عنوان یک شهروند حق خود می دانم که به معلومات دسترسی داشته باشم، از این رو سافت تمام اسلاید های این گزارش دهی را توانستم بدست بیاورم که البته آن دوستی که این معلومات را به من داد گفت که برخی ها نمی خواهند که این معلومات برای همه داده شود، من به وی گفتم که این حق تمام شهروندان است، اما فکر می کنم کمی زمان کار دارد تا همگان به این حق شهروندان احترام کنند، این اسلاید ها علاوه بر نواقصی که ذکر شد، مجموعه منابع نسبتن کامل و خوبی است از وضعیت بامیان در هشت سکتور صحت، معارف، انکشاف دهات، زراعت، مصونیت اجتماعی، امنیت، زیربنا و حکومت داری و مجوعه خوبی است برای تحلیل گران و آنانی که می خواهند از وضعیت بامیان مطلع شوند.
از دوستان برگزار کننده خواستم که این معلومات را در صفحات وب بگذارند تا شما- خوانندگان- هم استفاده نمایید اما فکر می کنم ظرفیت در این قسمت پایین است و برای من هم مقدور نیست که آنها را در این صفحه منتشر کنم، شاید در فرصت های آینده از آنها استفاده کرده و شما را هم مطلع خواهم کرد.

۱ نظر:

مهدي گفت...

سلام جناب نظري
مردم و مسئولين بسوي قانون مندي پيش ميروند اما اين حركت بسيار آهسته است
بهر حال جاي بسي اميد است
خوشحال ميشوم از من سر بزنيد