۱۳۹۰ تیر ۱۱, شنبه

گفتمان شهادت

مجمع گفتمان دانشجو دیروز گفتمانی را تحت عنوان "گفتمان شهادت" بمناسبت شهادت شهید ضحاک برگزار کرد، این مراسم در مسجد رهبر شهید با حضور صدها تن از دانشجویان برگزار گردید.
چندین تن از صاحب نظران، اساتید دانشگاه و چهره های سیاسی و فرهنگی محلی و فرشته ضحاک سخنرانی کردند.

عباس آگاه مسئول مرکز ژورنالستان بامیان گفت ژورنالستان در انعکاس اخبار مربوط به دستگیری شهید ضحاک در سر دو راهی قرار داشتند یا باید وظیفه اطلاع رسانی خود را ایفا می کردند و آن معلومات را به ویژه در موقعی که آن شهید اسیر بود منعکس می کردند یا باید کتمان می کردند تا به وی آسیبی نرسد و اکنون که ایشان شهید شده است، برخی از افراد، گزارشات رسانه ها را در مورد شخصیت شهید ضحاک یکی از دلایل شهادت ایشان توسط طالبان می دانند و رسانه ها باید مراقب باشند که خبر و نوشته آنها ممکن است مورد بهره برداری دشمن نیز قرار گیرد.

به دنبال این اعتراف؛ ابراهیم خلیلی، عضو شورای ولایتی، این صحبت را تأیید و گفت ما از اصحاب رسانه ها خواسته بودیم که در دوران اسارت ایشان وی را به عنوان یک فرد معمولی و "غریب کار" معرفی کنند نه یار مزاری!

اما صادق علی یار این نظر را تأیید نکرد و گفت دشمن برای شهادت ضحاک از قبل پلان و برنامه داشته است، کسی که از عزت و اقتدار مردم اش صحبت و دفاع کند و برای مردم اش زحمت بکشد، دشمن او را به عنوان یک هدف در نظر خواهد داشت، چرا دیگران را هدف قرار نمی دهد؟

استاد ظاهر فایز، استاد دانشگاه بامیان نیز در خصوص وضعیت فعلی  افغانستان سخنرانی کرد. ایشان شرایط را حساس توصیف کرد و همگان را بر وحدت، همبستگی و همدلی برای عبور از مرحله فعلی فرا خواند.

ژنرال عباس رساء نیز یکی از سخنرانان بود که متن جالبی را درباره شهید ضحاک قرائت نمود، وی معتقد بود که دست های زیادی در پشت قتل ایشان می باشند که امید است به زودی افشاء شود.

بابه محسنی خاطره ای از طرز برخورد  شهید ضحاک  با عبدالجبار ثابت "جبار ثابت" نقل کرد که در پاسخ به سخنان اهانت آمیز ثابت در شورای ولایتی بامیان، شهید ضحاک بر وی عتاب کرده " چشم های خود را طرف اش کشید" و او را هشدار داد که مراقب صحبت هایش باشد و این برخورد سبب شد که ایشان از بامیان بگریزد.

آقای اسماعیل ذکی، مسئول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر  نیز خاطره ای را به واسطه نقل کرد: روزی مسئول یک شرکت برای تایید پروژه شان احتیاج به امضای شورای ولایتی داشت، ای شخص در خانه آن شهید رفته بعد از ساعتی بحث و ناامیدی از قناعت ایشان مقدار دالری را به وی پیشکش می کند، آن شهید در عکس العمل فوری نامبرده را از خانه شان بیرون می کند که وی تعبیر کرده بود " پای لوچ از خانه شان تا دهن زرگران او را پیش کرده بود".

در ختم این محفل مجمع دانشجویان از حکومت و نهادهای مسئول خواستند که قاتلین شهید ضحاک هرچه زودتر و علنی محاکمه کند، امنیت راهها تأمین کرده و مذاکره با طالبان را قطع کند، آنان نگرانی خویش را از احتمال آزاد شدن مطیع الله، قاتل شهید ضحاک اعلام کردند، آنان گفتند که نامبرده چند بار دیگر نیز دستگیر شده و آزاد شده است، اگر اینبار چنین شود مردم بامیان ساکت نخواهند نشست.

۵ نظر:

اکبر حسینی گفت...

انجمن دانشجویان بامیانی باشنده ایران در وبلاگ بانگ هندوکش به تحلیل مسایل اجتماعی وسیاسی جامعه افغانستان می پردازد نظرات سازنده شما همشریان عزیز مایه مسرت ماست
bangehendookosh.tk

ناشناس گفت...

آیا دیگر کسی است که دنبال خوب شهید جواد باشد؟

جواد صادع هزاره گفت...

دوستان عزيز ما بايد يك دست و هماهنگ جهت بيداري قوم حركت كنيم.تا ديگه تاريخ عبدالرحمني تكرار نشونه
چقدر خوب گفته كه:هر كس مردم ره بازي بده شيطان است ،هركس بازي بخوره حيوان هست وهركس كه نه بازي بخوره و نه بازي بده انسان است. پس بيرارهاي هزاره بايد ديگه بازي نه خوريم
صادع هزاره از شهر باميان

آزاد گفت...

سلام و عرض ادب ،
در خصوص اینکه رسانه ها توسط حامیان تروریستها و دولت مردان کنترل می شود شکی نیست .
در یکی از تحقیقاتی که چند سال پیش انجام می دادم نوشته شده بود که درصد مرگ کسی که به گروگان گرفته شده( بعد از 48 ساعت) چیزی حدود 85 درصد است. این درصد شامل افرادی که توسط دیگران ربوده شده اند نیز می شود.
اینکه رسانه ها را برای درج اخبار مربوط به جواد ضحاک مورد نکوهش قرار دهیم کمی ناپسند است .
همه ی اینها سرجایش ، نوش دارو بعد از مرگ سهراب چه فایده دارد؟

عوضعلی ابراهیمی گفت...

سلام بر نظری عزیز امید وارم سلامت باشید.
مدت مدیدی هست که از بامیان هیج کدام گذارش در وبلاکت نمیگذاری امید صحتمند باشی .