۱۳۹۰ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

آب در هاون!

عده ای از فعالین مدنی بامیان دیروز در چوک هریکین، آب در هاون کوبیدند.
عبدالله برات یکی از فعالین این عرصه به رادیو بامیان گفت اعتراض آنها به عملکرد وزارت ترانسپورت و هوانوردی است.
روز قبل از آن داکتر داوودعلی نجفی سرپرست وزارت ترانسپورت گفته بود که  باند پرواز میدان هوایی فعلی بامیان قرار است تا سه ماه آینده قیرریزی شود.
وی که به بامیان سفر کرده بود افزود تا آماده شدن میدان هوایی بین المللی بامیان در دشت قرغنه تو، این میدان برای پروازهای هواپیماهای کوچک تجاری و مسافری آماده خواهد شد.
به گفته همین منبع بودجه این پروژه از طرف گروه بازسازی نیوزلند پرداخت خواهد شد.
سرپرست وزارت ترانسپورت راجع به شروع کار میدان هوایی شیبر تو توضیح نداد اما گفت تکمیل آن 4-5 سال وقت خواهد برد.

میدان هوایی شیبر تو در زمان حاکمیت حزب وحدت در بامیان با امکانات مردمی ساخته شده بود، با توجه به اینکه شیبرتو در مسیر سرک یکاولنک-بامیان قرار دارد و این سرک اکنون آسفالت شده است، مسافت بین شیبر تو تا بامیان حدود 20 کیلومتر می باشد.

 فعالین مدنی می گویند چرا این بودجه صرف میدان هوایی فعلی می گردد که در وسط شهر قرار دارد و موقتی خواهد بود، با این کار میدان هوایی فعلی به عنوان میدان هوایی دایمی تثبیت خواهد کرد و این کار سرپرست وزارت صاحب آب در هاون کوبیدن است!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من اینقدر هم بدبین نباشیم مردم ولایت بامیان فعلد به خاطر نا امن قودن راهها نیاز مبرم به میدان هوایی دارند پس بگذارید این میدان هر چه زودتر اماده شود بعد اگر میدان هوایی شیبر تو غعال نشد ان وقع می توانیم همچنین فعالیتهای مدنی را باز هم راه اندازی نماییم حتی بسیار وسیع تر.

ناشناس گفت...

آقای نظری عزیز لطفا این نظر را برای عموم مردم بامیان قرار دهید تا آنها هم کمی اگاه شوند.
من با یکی از مشاوران ارشد وزارت ترانسپورت که بسیار محترم می باشندو اتفاقا از مردم هزاره هم می باشند صحبت کردم. ایشان به من گفت شما بامیانی هم نقد را الا کرده و نسیه را چسبیده اید. گفت بودجه میدان هوایی شیبرتو بیشتر از 70 میلیون دالر می شود که هنوز هیچ منبع تمویل کننده ای آنرا قبول نکرده است ثانیا میدانهای هوایی چخچران، فاریاب و ... بعد از شروع 5 سال از شروع کار هنوز به بهره برداری نرسیده اند. با حساب و کتاب کوچکی می توان فهمید که میدان هوایی شیبرتو بعد از پیدا شدن دونر ( که آنهم به دلایل سیاست های دولت مرکزی تقریبا غیر ممکن است) حدود 10 سال طول خواهد کشید. و چرا مردم ما اینگونه تصمیم می گیرند. کار این میدان هوایی نهایتا یک سال طول خواهد کشید و بعد از یک سال پروازهای تجارتی، مسافرتی و هزارن توریست و درامدهای هنگفت نصیب مردم بامیان می شود. کمی بیاید فکر کنیم و همه چیز را کورکورانه در موردش تصمیم نگیرم.