۱۳۹۰ آبان ۳, سه‌شنبه

در مالستان

دو هفته پیش در چنین روزی از چهل بختوی پشی جاغوری از طریق کوتل شمسور به طرف مالستان حرکت کردیم، نرسیده به مالستان یکی از همکاران به قریه ای اشاره کرد بنام چهل دختران در منطقه المیتوی جاغوری، که حماسه چهل دختران در زمان جلاد قرن عبدالرحمن خان جابر اتفاق افتاده بود آن چهل دختر هزاره که به اسیری گرفته شده بودند در این روستا همگی شان هم قسم شدند تا از عفت و عزت شان دفاع کنند  بر تکه ای خمیر با انگشت شان شصت می کنند و سپس همگی شان در مسیر انتقال به کابل از ارتفاع کوهی در ارزگان خود را به پایین پرتاب می کنند، آن یادگار شصت کم کم به سنگ تبدیل شده بود و این سنگ تا زمان طالبان در این قریه بود، سپس طالبان آنرا با خود بردند.
گفته می شود که شهید ابوذر در این زمینه تحقیقاتی داشته و آثاری هم از وی به جا مانده است.


کوتل شمسور و برف زود هنگام آن موتروان های بی فکر ره غافلگیر کرد



در مالستان هم مانند ناهور از تعمیرهای دولتی خبیری نیست، این قلعه که یادگار طالبان هست، تمامی دوایر دولتی در آن مستقر هستند و حاکمیت فعلی هیچ سنگی را روی سنگ  نگذاشته است!

و مدیریت معارف از مجموعه فوق جدا مانده است
مدیریتی که 63 باب مکتب دارد و حدود 30 هزار دانش آموز و تنها 6 مکتب آن در ده سال اخیر صاحب تعمیر شده و 23 مکتب آن هیچگونه سقفی ندارد!
مالستان با بیش از 160 هزار جمعیت محروم است از  شفاخانه!

در بازار  میرادینه دو دوکان عکاسی و خدمات کامپیوتری بود، در اینجا متوجه شدم که مهاجرین ارزگان خاص در حال ارسال تصویر تذکره فامیل شان به یکی از اقارب شان در استرالیا بودند از طریق اینترنت و صاحب مغازه هم می گفت برای ارسال هر تذکره (اتچ) 100 افغانی می گیرد، تازه می گفت از دوکان بغلی 50 افغانی کمتر می گیرد!!
 او اینترنت را از طریق شبکه موبایل MTN استفاده می کرد.

۳ نظر:

امیر شریف گفت...

خوب چکر زدی و عجیب چیزا دیدی بخدا!!!!!!!!1

شاولی گفت...

به نام خدا سلام نام من شاولی است ازنروژ ودرمالستان ازقریه نوده خلی تشکراززخزمت تان وازشما میخاهم عکس هایی بیشتر از مالستان عزیز بیگزاریدواگر از نوده عکس بگزارید خلی ممنون میشم تشکر thanks takk

ناشناس گفت...

سلام آقای نظری من امروز از گوگل به اینجا رسیدم از زحمتهای تان یک دنیا تشکر که از مالستان فراموش شده هم گزارش تهیه کردی که در تمام انترنت به غیر از چند نوشته کوتاه دیگر نوشته وگزارشی در مورد مالستان یافت نتوانستم.
گرچند مالستانیها سایتها و وبلاگهای معروف دارند اما فکر می کنم ننگ شان می آید که از زادگاه شان چیزی بنویسند مثلا در سایت مردم هزاره، سایت آرمان، وبلاگ نویسان افغانستان و... بچه های مالستان کار می کند اما دریغ از یک نوشته در باره مالستان محروم با بیش از دوصد هزار نفوص که مطابق آمار تاریخ گذشته ای دولتی صد و سی هزار نفوس اعلان می شود.

http://malistanmalistan.blogfa.com/

من هرکاری کردم فیلد آدرس باز نشد که آدرس وبلاگم را می گذاشتم اگر خودتان یک لطف کنید و لینک وبلاگم را در زیر نظرم اضافه فرمایید محترم.
تشکر