۱۳۸۸ آذر ۱۵, یکشنبه

پنجمین کنفرانس گزارش دهی

پنجمین گزارش دهی دولت محلی به نمایندگان مردم امروز دایر گردید. این کنفرانس تا دو روز دیگر ادامه دارد، امروز بخش معارف، مصونیت اجتماعی و صحت گزارش های خود را ارایه کردند.

تعداد زیادی از مقامات دولتی از مرکز و تمام ولسوالی ها، نمایندگان موسسات و نمایندگانی از ولسوالی ها در این مراسم شرکت داشتند.

رئیس صاحب ها بدون کدام چالشی گزارش ارایه کردند و مردم هم گوش کردند و سئوالی مطرح نکردند، یکی دو سئوال را خبرنگاران مطرح کردند که سئوال یکی از خبرنگاران درباره کیفیت پایین تحصیل در دانشگاه و واسطه بازی در تقرری اساتید جدید، آمپر یوسفی رئیس دانشگاه را کمی بالا برد.

اما خلاصه آنچه گفته شد:
معارف:
109 هزار شاگرد در بخش تعلیمات عمومی  ( 63 هزار پسر، 46  هزار دختر)، 18 شاگرد را برای بورسیه پاکستان و هندوستان روان کرده ایم، یک شاگرد را در لیسه افغان ترک کابل!، 303 مکتب داریم، 6 تای آن را امسال جور کردیم، جمع سواد آموز، تربیه معلم، دارالعلوم، لیسه مسلکی و تعلیمات عمومی 147 هزار نفر تحت آموزش داریم.

سال گذشته از 1200 نفری که در کنکور امتحان دادند فقط 41 نفر بی نتیجه ماند در حالی که کابل از 26000 نفر شرکت کننده 18000 نفر بی نتیجه بودند و امسال 1500 نفر شرکت کرده که نتیجه آن هنوز معلوم نیست.


دانشگاه:
بیش از 2 ملیون دالر بودجه انکشافی را امسال مصرف کرده یا در حال مصرف هستیم ( ساختمان دانشکده تعلیم تربیه 95%، زراعت 75%، لیلیه پسران 45% تکمیل شده اند)، کتابخانه ما بیش از 15000 جلد کتاب دارد، 10 استاد ما ماستر است ( 6 تای آن امسال از بورس برگشته )، 2 استاد برای بورس دکترا روان کرده ایم، 21 استاد فعلا" مشغول تحصیل در دوره ماستری اند ( در آمریکا، آلمان، هندوستان و ایران).

قرار است دانشکده علوم و دانشگاه شبانه را در آینده فعال کنیم، البته بستگی دارد به مدیریت جدید وزارت تحصیلات عالی.


صحت:
فقط 20% جمعیت بامیان که شامل 425 قریه می گردد بیش از 4 ساعت به مراکز صحی دسترسی ندارند که برای آنها مراکز سیار با آمبولانس معیاری ایجاد کرده ایم.
73 مرکز صحی با 34 آمبولانس، 1432 نفر پرسونل ( 46 داکتر (10زن)، 126 پرستار، 115 قابله و ...) مشغول ارایه خدمات صحی هستیم.

بامیان سال گذشته نمره اول را در ارایه خدمات صحی در سطح کشور بدست آورد.
مرکز تلی مدیسن ( تشخیص اینترنتی ) در شفاخانه بامیان سال گذشته 225 خدمت را ارایه کرده است و 22 کنفرانس را دایر کرده است، حدود 12ملیون دالر امسال در بخش صحت سرمایه گذاری شده است.


غیبت دو رئیس:

رئیس اطلاعات و فرهنگ به جرم اختلاس تحت پیگرد قرار داشته و فراری است و شرکت نداشت که والی صاحب گفت وی دزدکی چند بار آمده و حاضری خود را امضا می کند و فعلا" در کابل با موتر دولتی چکر می زند.

رئیس صاحب کار هم جوانی است که بدون هماهنگی با والی از مقام وزارت حکم آورده و چند ماهی است که از سوی ولایت به رسمیت شناخته نشده و والی رئیس سابق را رئیس می داند، این کشمکش چند ماهی است که ادامه دارد، در جلسه امروز هیچکدام اشتراک نداشتند.


پاور پاینت:
امسال نیز تمام گزارشات بصورت پاور پاینت تهیه شده، رئیس صاحب معارف اسلاید گزارش خود را با ترانه معارف شروع کرد، آنقدر عکس خود را در افتتاح پروژه ها در اسلاید جای داده بود که آخر سر خودش نیز از قیافه تکراری خودش خسته شده بود.


چک چک:
بعضی از رئیس صاحب ها با عوامل شان تفاهم کرده بودند که در مقاطعی چک چک کنند که بقیه هم زورکی چک چک می کردند.

حضور کمرنگ زنان:
از جمع بیش از 150 نفر به زحمت تعداد زنان به اندازه انگشتان هر دو دست می رسید ( به شمول والی و رئیس دفتر و سه نفر از ریاست امور زنان).


۸ نظر:

قانع زاده گفت...

تشکر از گزارش تان.

ناشناس گفت...

عالی بود.

قانع زاده گفت...

تشکر از گزارش تان.

ناشناس گفت...

جالبه، خوبه که امو سه رییس غزنیچی امی کارا ره کده یا ناکده راپور می دهد واگر نهرییسان بامیان که خدا یار جانشان قایم موشک بازی می کنند!

ناشناس گفت...

بیچاره دوکتور سرابی همواره با رئیس اطلاعات و فرهنگ مشکل داشته است و عمدا مسئولین بی درایت و بی لیاقت وزارت اطلاعات و فرهنگ کابل آدمهای دزد، قیمار باز و شرابی و بی سواد را بعنوان رئیس این اداره در بامیان می فرستند.

محمدكبير تابش گفت...

نظري عزيز تشكر از سرعت عمل تان.اخبار را به زودي به نشر مي رساني.
من ديروز ناوقت آمدم مي خواستم يك چند كلمه با شما گفتگو كنم اما متاسفانه فرصت نشد.
امروز هم يك كار ضروري پيدا شد و كابل هستم.يادم است كه سال گذشته مقاله تان در باره همين گزارش دهي چه جنجالي را بپا كرد.
موفق باشي

ناشناس گفت...

نظري عزيز سلام.
يادم است كه سال گذشته مقاله تان در باره همين گزارش دهي كه در نشريه وزين انديشه نشر شد چه سر و صداي را ايجاد كرد.
موفق باشي

برادر شیرین گفت...

ناشناس عزیز!
ازت خواهشی دارم، قبول می کنی؟ باید قبول کنی!
هرکه در زمانه ما آتش نفاق را بین هزاره ها شعله ور سازد، کار "عمرو عاص" رادر جامعه ما انجام داده است و خائن مطلقا است.عمروعاص را می شناسی؟ همان که نماد خیانت و فریبکاری است.
برادر! نمی دانی که پاشنه آشیل قوم ما همین تفرقه خانمانسوز است؟ نمی دانی که دختران قوم ما، خواهران من وتو به همین دلیل در بازار پشاور وکابل به فروش رسیدندو از سران اسلاف ما کله منارها ساخته شد؟
حتما می دانی، قصه تلخ آوارگی ها، بیچارهگی ها و بدبختی های قوم خود را، اگر نمی دانی بدان! نقبی به تاریخ بزن و با گذشته خویش آشنا شو! تشتت وپراکندگی، نفاق و منطقه گرائی، عامل نابودی 62% اسلاف من وتو ست.
پس برادر ازت خواهش می کنم با طرح مسائل منطقوی کشاف بین هزاره ها را بیشتر نکن و در یک خیانت نا بخشودی سهم نگیر. به خدا قسم روح خواهر مان شیرین هزاره، برادر مان خالق هزاره، بابه بزرگ مان مزاری و هزاران چانباز قوم ما که برای بقای نسل این قوم خون دادند وبه نفع ماندن من وتو شهادت دادند، ازت آزرده خواهد شد.
هویت هزارگی براساس منطقه و ولسوالی قابل تقسیم نیست. ما یک هزاره هستیم وبا همین هویت زندگی می کنیم و قضاوت درمورد ما براساس همین هویت غیر قابل تقسیم صورت می گیرد. هزاره ها رابراساس ولایت و ولسوالی تقسیم کردن، نه ممکن است و مطلوب!
پس اگر نمی توانی هزاره ها متحد کنی، حداقل در توسعه تفرقه نکوش!
بدرود