۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

هزاره، کابینه و بی بی سی

بعد از اعلام کابینه، چند دوست را دیدم، اولین سئوالشان این بود که چند نفرشان از مردمان ما هستند؟
از این سئوال چندان خوشم نیامد، چرا باید چنین اندیشید؟ وانگهی چند هزاره ای که در کابینه قبلی بودند چه گلی را کاشتند که جدیدی ها بکارند، ممکن چند هزاره بی خاصیت باشند که بود و نبودشان در زندگی من هزاره هیچ تغییری نیاورد.

در همین فکر و خیال بودم که بخش شامگاهی بی بی سی گزارشی از "محمود کوچی" (خبرنگار بی بی سی) راکه وزای پیشنهادی را ارزیابی کرده بود نشر شد.

وی گفت دو تن از وزیران پیشنهادی جدید از "مردمان هزاره" مربوط به حزب حرکت اسلامی {وحدت مردم} محمد محقق است و دو تن دیگر از اوزبک ها مربوط به دوستم (کلمه هزاره و اوزبک را چند بار تکرار کرد) و چند وزیر دیگر را هم فقط ارتباط حزبی و سوابق کاری اش را بررسی کرد.

این گزارش چنین القا می کرد که معرفی دو هزاره و دو ازبک یک پدیده عجیب، استثنایی و ... است، قومیت دیگر وزیران هیچ مطرح نبود یا طبیعی به نظر می رسد و ...

این گزارش را من تعصب آلود، همراه عقده، نفرت و تبعیض آمیز یافتم و خیلی زیاد ناراحت شدم به چند دوست زنگ زدم و درباره موضوع صحبت کردم، باید به این خطای بی بی سی اعتراض کرد، یکی از راههایش رساندن اعتراض به خود بی بی سی است به این آدرس dari@bbc.co.uk اگر دوستان گزارش را شنیده اند و موافق اند حتما" اعتراض شان را نشان دهند من که چنین خواهم کرد.

۱۵ نظر:

محمدنادر شفق گفت...

متاسفانه بی بی سسی بخش افغانستان، بعد از رفتن ظاهر طنین بیشترتریبون یک قوم شده و اکثر گزارشهای این رسانه به یک نحوی، مغرضانه و متعصابه است. طرحی خوبی است حتما اعتراض می کنیم.

محمد ظاهر نظری گفت...

دقایقی پیش محترم محمود کوچی، بعد ارسال ایمیل من تلفنی تماس گرفتند و توضیح دادند که گزارش آنها به معنی خدای نکرده توهین به ملیت هزاره نیست، او گفت که دوستان زیادی از مردمان هزاره دارند و احترام دارند، منظورشان این است که هزاره و ازبک دو متحد کرزی بودند و رأی آنها سبب شده تا کرزی رئیس جمهور شود.
من هم از تماس این دوست تشکر می کنم ولی حق اعتراض را محفوظ می دانم و منتظر گزارش های دیگر این دوست در جبران این گزارشان از رادیو هستم نه تماس تلفنی با شخص بنده.
به هر حال آقای حق اعتراض به آقای کوچی را هم در این نظرگاه احترام گذاشته و نظرشان را نشر خواهم کرد.

ناشناس گفت...

این و صد ها حرف مشابه این نشان می دهد که تا رسیدن به یک ملت واحد و اندیشه ملی راه درازی را در پیش دار یم و چیز خیل عجیب نیست. بارها این کار را کرده اند و کنند، تنها محدود به بی بی سی هم نیست. در بخش بخش از جامعه ما این روحیه وجود دارد.
بازهم خوب شده که آقای کوچی حداقل از موضع کوچی گری خود پایین امده و تماس تلفنی گرفته و این یک گام کوچک است.
هر چند در این کابینه به هزاره حقی آن چنانی هم داده نشده و وزارت کلیدی معادن را گرفته اند و فقط تجارت را داده اند که ماهی یک بار استیضاح شود.

جمشید گفت...

دوستان سلام! به نظر من حساسیت انتخابات ریاست جمهوری بیشتر همین بود که هزاره ها و ازبک ها از کدام کاندید پشتیبانی می کند. یعنی حمایت هزاره ها و ازبک ها سرنوشت ساز پنداشته می شد که شد. و حالا نوشتن همچون گزارشی تصدیق بر همان حرفهای است که قبلا گفته می شد. به نظر من حتی اگر آقای کوچی هم این گزارش را بر اساس تعصب نشر کرده باشد، فکر می کنم بعد مثبتش برای ما بیشتر خواهد بود تا بعد منفی. البته این نظر من است و به نظریات دوستان احترام دارم

ناشناس گفت...

neshan az kotah nazari va ghoroone vostaie bbc darad

محمدکبیر تابش گفت...

من با گفته های استاد شفق موافقم.
خوب بیاد دارم که در گردهمایی که بمنظور تجلیل از سالروز استاد مزاری در کابل برگزار گردیده بود.مرضیه عدیل گزارشگر بی بی سی تعداد اشتراک کنندگان را ده ها نفر گزارش داد، که مورد اعتراض نویسندگان مشارکت ملی قرار گرفت . این بار نیز باید همگی اعتراض کنند.

ناشناس گفت...

بنده با آنکه آن گزارش رانشنیده ام. اما با گفته های آقای شفق موافقم که بعد از رفتن ظاهر طنین بی بی سی ،بی طرفی خود را حفظ نمی کند.

Atash .Urozgan گفت...

با عرض سلام،

نمی‌فهمم هدف جناب محمود کوچی در گزارش بامدادی ۲ از نام بردن ملیت ۲ تن از وزیران( هزاره و ازبک) چه هدفی‌ داشتند.

و اگر اینطور بود باید ملیت همه وزیران مشخص می‌‌شد تا گزارش مکمل تری از جناب ایشان میداشتیم

علي علوي گفت...

براي اطلاع رساني شما متشكرم دوست عزيز
من هم به تبعيت از شما با ايميل اعتراش خود را نشان دادم ومطلب شما را هم در لينك هاي داغ سايتم قراردادم

احسان گفت...

سلام،
بروز هستم تشریف بی آورید.

ناشناس گفت...

سلام

این قدر حساس نباشیم. این قدر پیشرفته و ملی گرا هم نباشیم که حالا از نام گرفتن وزیران هزاره دوری می کنیم. لطفا یک کسی بگوید که کدام آدمها در این کابینه هزاره هستند. متعصب نیستم اما دوست دارم واقعیت را بدانم.

خدا کند آقا کوچی معیارهای زندگی کوچیگری را ( که در جای خودش شاید خوب باشد ) به بی بی سی انتقال ندهد همچنان که ما افغانها به هر کجا که برویم نسوار خود را هم انتقال می دهیم.

خدا ما را از شر پیشرفت و پسرفت های افغانی نجات بدهد !!

تیمور جاغوری

ناشناس گفت...

خوب رادیوی بی بی سی هم حیثیت یک رسانه را از دست داده انجه همه میندانند پس چه توقعی از کارکنان انها دارند که چنین شود

سخیداد هاتف گفت...

سلام نظری عزیز
به نظر می رسد که ما را هم از لیست وبلاگ تان عجالتا یا ابدا حذف کرده اید. شادکام باشید.

ناشناس گفت...

من حتما درمورد همچوگزارشهای حساسیت برانگیز اعتراض میکنم بی بی سی یکی ازوزارا حتی کورسهای که خوانده بوده به تفصیل شرح اما یک وزیر هزاره را حتی ازدوکترایش انکار کرد ونگفت فقط لیسانس معرفی کرد

ناشناس گفت...

Birar Qand Aga Nazari Awal akhbar ra khob jostojo kon bad dar blog khod nashr kon hangam ki nashr kardi
digar nazar nadihid wa az on poshbani nakonid omid ast ki matlab ra dark karda bashid
mofamom ki khili qar moshi. ama bada ki yak dafa yak kar ra kharab kani wa baz dobara jor kani.
panai to da khuda