۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

چرا تأخیر در اعلام نتایج؟

بعد از انتخابات 27 سنبله تا هنوز که 5 روز از آن می گذرد، هنوز نتایج انتخابات از منابع مسئول و موثق اعلام نگردیده است.

حال آنکه بر طبق مقرره اعلام شده، شمارش آراء بلافاصله بعد از ساعت چهار بعد از ظهر  در محل رأی دهی شروع شده و در شلوغ ترین مراکز رأی دهی تا پاسی از شب تمام شده است و با توجه به اینکه در اکثر مراکز رأی دهی دسترسی به خدمات اطلاع رسانی میسر بوده، انتظار معقول آن بود که نتایج اولیه، هرچند آلوده به تقلب و مخدوش جمع بندی شده، همان موقع یا صبح روز بعد اعلام می شد و  اکنون که  صندوق ها هم به مرکز ولایات رسیده بازهم از نتایج اولیه خبری نیست.

حق دسترسی به معلومات یک حق و یک نیاز بشری و انسانی است، چرا دسترسی به این حق در اینجا غفلت شده است؟
آیا این تأخیر زمینه را برای سوء استفاده مقامات برای جابجایی مهندسی شده رأی فراهم نمی کند؟
آیا این تأخیر زمینه را برای آن عده از کاندیدانی که فهمیده اند رأی نیاورده اند و اکنون با پروپاگند خود می گویند آنها برنده شده اند  و چند هزار رأی دارند و ...اذهان عمومی جامعه عمومن بی سواد را تحریک نخواهد کرد؟

و سئوالات دیگر، به نظر من ادامه این روند مشکلات جدی را پیش روی نظامی که اعتبار آن به شدت ضعیف و آسیب دیده است  ایجاد خواهد کرد.

۴ نظر:

rafiqpoor گفت...

موافقم آقای نظری.این تاخیر می تواند مسئله ساز باشد.

ناشناس گفت...

این کار اینها نه شبهه ناک بلکه تقلب و شدیدا خلاف حقوق بشراست. نمی دانم چراکسی و نهادی به سازمانهای بین المللی حقوق بشر شکایت نمی کند . در ولسوالی ما کسی که نه هزار رأی آورده تبلیغات راه انداخته که من سیزده هزار رأی اوردم وقتی گفته بودند چطور؟ گفته بود چطورش زمانی که نتایج رسمی اعلان شد معلوم می شود که که بیشترین رأی آورده . این آدم در انتخابات گذشته نیز نه هزار دالر داده و سه هزار رأی خریده بود.

ندای غرب (میثم منیعی) گفت...

سلام
مدتی سعی کردم که از دنیای مجازی فاصله بگیرم و حالا با تاخیر عید فطر را به شما و همه هموطنان افغانم تبریک می گویم. حکایت انتخابات در ایران را هم که شما بهتر از ما می دانید و نیازی به توضیح ندارد. امیدوارم و ایمان دارم که روزی انتخابات آزاد و سالم خواهیم داشت علیرغم همه این تقلب ها و موانع, آن روز آنقدرها هم دور نیست. باآرزوی موفقیت و شادکامی در راه مقدسی که در پیش گرفتید. من به این آشنایی افتخار می کنم و خیلی خیلی خوشحالم. شخصیت شما و نحوه برخوردتان با مسائل خیلی خیلی آموزنده است. امیدوارم مشکلات سیل برطرف یا حداقل کم شده باشد. هموطن عزیزم عیدت مبارک (اگرچه دیر گفتم و از این بابت بسیار شرمنده ام).

ناشناس گفت...

واقعا در این کشور چقدر خرتاخریه!!!
نتایج انتخابات را تا روزها از مردم مخفی نگهداشته خرید و فروش می کنند!!!