۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

اخلاق و جامعه

دیروز برای دیدن کسی به بازار رفته بودم، در اتاق آن دوست، چند نفر دیگر هم بودند، تا چایی صرف شد و کارم را گفتم مدتی گذشت، فردی که سن اش از 50 بالاتر بود و معلم لقب داشت و از مردمان مرکز بامیان بود درباره  کسانی که در هشت، نه سال اخیر در مرکز ساکن شده اند، (به ویژه مهاجرین برگشته از ایران و پاکستان)  قضاوت تعصب آلودی داشت.

او می گفت زنان و دختران آنها فرهنگ ما را خراب کرده، چادری (برقع) سر نمی کنند، لباس های تنگ می پوشند، در موسسات خارجی کار می کنند و به هزاران فسق و فجور آلوده اند!
افتخار می کرد که دختران و زنان قریه آنها، صنف 12 را خوانده، صرف به این خاطر که از واجبات خود آگاه شوند و اکنون مشغول خانه داری اند.

بعد از اندکی، بحث به تجربیات پرنو، روابط جنسی و ... چرخید؛ عطش، علاقه و تجربیات او درباره ازدواج  مجدد با دختران جوان و ...آنقدر زیاد بود که وصف ناشدنی است!

مدتی را که به ناچار در آنجا سپری کردم، خیلی برایم سخت گذشت، خود را ملامت کردم که عمرم در این مدت به بطالت و گناه گذشته است و حرفم را با آن فرد گفتم و از آن فضای نفس گیر فرار کردم.

به نظرم آن مرد تقصیر ندارد، چنین حالت و وضعیتی را به کراٌت شاهدم، از کودک ده دوازده ساله تا پیرمردانی که پا بر لبه گور دارند به برکت، وضعیت فعلی، رشد موبایل و بلوتوث، شبکه های ماهواره ای و سی دی ها و دی وی دی های مختلف و اینترنت به چنین وضعی گرفتارند.

مفکوره آن مرد درباره زنان و دختران، حکایت از درون بیمار خودش و جامعه ما دارد.
اخلاق و معنویت در جامعه ما، رو به انحطاط و شراشیبی قرار دارد، اگر این مشکل و بیماری درمان نشود فردا ها دیر خواهد بود، روزی که مادران، زنان و دختران هیچ کس مصونیت و امنیت نخواهد داشت.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

ba salam nazari aziz khob ast en mozo reshae barase gardad elmi ba agahi dehi khob anjam gardad Dar afghanistan makhsosan kabul kasani ke az iran amada and ra ba be bandbare wa rospegari motaham mekonand . chira? chon en hara mekhahand pas bezanand dega chibehtar az en shoare baraye jameae sonaty afghanistan behtar az en .VALY MARDOOM MA BAYAD HOSHYAR BASHAND KE KHARAN WA BARADARAN SHAND KE DAR IRAN DARS KHANDA AND PAK WA NAJEEB AND SHAYAD BAR AKS EN MOZO DAR PAKISTAN BAR GASHTA HA BESHTAR BASHAD VALY HECH KE NAMEGOYAD FOLANE AZ PAKISTAN BAR GASHTA SALIM NIST NA PAK AST PAS MALOOM AST KE GAP JAIE DIGA AST BARA DARAN WA KHAHARAN MA KE AZ IRAN BARGASHTA AND ESTEDAD HAIE DOROKHSHAN EN KISHWARAND DAR HAR ARSA AZ KHOD SHAYESTAGE NESHAN DADA AND MESLE ROUHLAH JAN NEEK PA BA 100 HA WA BESHTAR KASANI HASTAND KE DAR IRAN DARS KHANDA AND WA EFTIKHARE BARAYE KISHWAR WA MARDOOM KHOD SHODA AND EN MOZO RISHA DAR JAIE DIGR DARAD MARDOOM KHOBE MA BAYAD AGAH BASHAND !

شفق گفت...

آقای نظری به نکته بسیار مهمی که کمتر به آن توجه شده اشاره نموده اید. انحطاط اخلاق فردی و اجتماعی یکی از مشکلات بسیار جدی در جامعه ما است. امید وارم پوست جدید شما سر آغاز توجه دوباره به این موضوع باشد.

عباس گفت...

يك مثل فارسي هست كه مي گويد:
خانه از پي ميريزد خواجه در نقش بند ايوان است.
مشكلات مگر فقط همين يكي دوتا است

ناشناس گفت...

در ویب لاک خود در باره شخص خود ننویسی خوب است برادر

ناشناس گفت...

برادر عزیز محمد ظاهر نظری! خوشحالم که با وبلاگ وزین شما اشنا میشوم.قصدفظولی ندارم اما پیشنهاد دارم: درسرخط وبلاگ نوشته اید که "...دردم را برای شما شریک میسازم" فکر میکنم خوب است که بنویسوی "...دردم را با شما شریک میسازم.
تشکر

ناشناس گفت...

سلام نظری عزیز

به نکته بسیارخوبی اشاره کردی. واقعا که جالب بود. این حتی برای قشرکم سواد و یا بی سواد ما صدق نمی کندودامنگیر سجاده داران هم میشود. به قول شاعر: زندگی این شیخ، ماجراها، بس پرپیج و خم، لیک هرنافه را که بگشائی، ریشه درزیرشکم یا درشکم دارد.
موفق باشی

مهدی مهرآئین

ناشناس گفت...

یک وبلاگی به نام آقای تابان هست که ظاهراً از مشاورین والی بامیان می باشد . با توجه به اینکه به وبلاگ شما سر می زنم و گاهاً دیگر وبلاگ های پیوندی را هم مشاهده می کنم، ازجمله وبلاگ ایشان را .
نظر به اینکه ایشان خیلی زود به زود آپدیت - به روز - هستند بیشتر اوقات سعی می کنم که به ایشان هم سر بزنم. ولی متاسفانه ایشان بسیار فاحش اشتباه املایی دارند که چنانچه شما با ایشان اشنایی دارید حتما تذکر دهید.

مثلاً چند مورد:
نوشته اند حراص که منظورشان هراس بوده است. ( در کامنت رئیس پولیس نیوزیلند)

یا نوشته اند نسیب که منظورشان همان نصیب بوده است در کامنت قبل ترش .

به هر حال برای کسی مثل ایشان که چنان وظیفه سنگینی را به عهده دارد کمی جای تعجب است که این گونه اشتباه املایی فاحش داشته باشند .

تشکر

یکی از دوستان

ناشناس گفت...

خانه پاک ازبنیاد ویران است
خواجه دربند نقش ایوان است

عزیزمن، کاش فقط ضعف ایشان دراشتباهات املائی شان بود. مشکل اینجاست که این آقا دررقابتی سنگین و چندماهه، ازبین دههاتن داوطلب که خیلی های شان ازتابان بهتربود، انتخاب شدند. معیار چیزدیگری بود نه سواد ایشان.
ولی این جناب تابان آنقدرآسوده خیال است که حتی برای بهترشدن املائش هم کوشش نمی کند.
من پیشنهاد میکنم، حالا که رگ نان را گرفته ای، تلاش کن که اشتباهات املائی ات را کم و کمترکنی عزیز.