۱۳۹۰ شهریور ۷, دوشنبه

خبر خوش

دیروز خبر خوشی نشر گردید، شروع پروژه ای که چهل سال به تعویق افتاده است!
اولین مرحله این سرک از گردن دیوال به طول 40 کیلومتر در عمق هزارستان (از جوار دهن سیاسنگ، حصه اول بهسود به طرف کوتل ملا یعقوب حصه دوم بهسود) خواهد بود و در ادامه به احتمال قوی از مسیر پنجاب، دایکندی، لعل و سر جنگل، ولایت غور به هرات وصل خواهد شد.

کل این پروژه 700 کیلومتر طول دارد  که 400 کیلومتر از سرک فعلی (کابل- قندهار-هرات) نزدیکتر خواهد بود.
گرچه شروع 40 کیلومتر از 700 کیلومتر، پروژه ناچیزی به نظر می رسد اما برای ما شروع یک کار بزرگ  است و امیدواریم که با ادامه دادخواهی دسته جمعی این کار طی سالهای آینده به انجام برسد.

فکر می کنم در دادخواهی برای تحقق این پروژه نمایندگان هزاره مجلس شورا به ویژه استاد محمد اکبری، نماینده بامیان نقش برازنده ای داشته است، زیرا چند سال پیش شاهد بودم که ایشان در مورد فواید این پروژه و دیگر نکات فنی آن به طوردقیق و با جزئیات کامل -مانند یک مهندس راه سازی- صحبت و از این طرح همواره دفاع می کرد نکته ای که دیگر آقایان اصلن از آن نکات سر در نمی آورند.
به هر صورت این تلاش این آقایان و خانم ها را نباید نادیده گرفت-علی رغم مخالفت با برخی دیدگاه ها و عملکردهایشان- و از آنها باید حمایت کرد تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در دادخواهی بیشر از حقوق مردم خویش گام های بیشتر بردارند.

۶ نظر:

حوتقولی گفت...

اگر این طرح به فرموده ی شما با دادخواهی واعتراضات هوشیارانه و دسته جمعی مردم محروم این مناطق "یک روزی" مثلا بعداز ده سال به پایان برسد و شما خبر افتتاح بهره برداری اش را نشر نمایید برای من بسیار خبر خوش و شیرینی خواهد بود. اما اینک که مثل خبر سرک کابل بامیان در نُه سال پیش است، در حد و عده های تکراری وافتتاح های بدون اختتام ویک خبرمبهم است وبس! خوشی و تلخی اش هنوز معلوم نیست شاید هم یک وقتی دیدی مثل دهها خبرخوش دیگر در اثر مشکل تراشی و تعلل در کار آن، خبر ملالت آور وتکراری شد!
بهرحال امیدوارم این خبر که رسانه هارا ترکاند دارای واقعیت و پشتوانه عملی باشد!
استاد اکبری عزیز نیز درکنار سروصدا و دلسوزیهایش سادگیهای هم دارد که در محرومیت هزارستان بی تأثیر نیست.
یک جهان سپاس نظری عزیز. موفق وهمیشه خوشبخت باشید

عزیز گفت...

با سلام
بنظر من اینکه بشنویم سرگ کابل هرات از طریق هزاره جات بگونه اساسی پخته کاری میشود خبر خوبی است، اما با توجه به شرایط سیاسی کشور من که چشمم آب نمیخورد که به این زودیها ما شاهد این اتفاق باشیم.
این قضیه مثل همان مثل است که میگویند:
حسنی به مکتب نمیرفت وقتی هم میرفت روز جمعه بود.

محمد رحمتی گفت...

جناب آقای نظری عزیز
سلام
خبر بسیار خوشی را داده اید. امیدوارم این پروژه هرچه سریع تر اجرا و تکمیل شود. من وقتی فکر می کنم که با اتصال جاده آسفالت کابل هرات از طریق مناطق مرکزی چه تحولات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در این مسیر و مناطق همجوار آن، رخ خواهد داد، بسیار گسترده خواهد بود.

ناشناس گفت...

آقای نظری عزیز،
تشکر از اطلاع رسانی های شما. خبر بسیار خوشی هست و خدا کند که جنبه عملی به خود بگیرد. به امید اجرای این پروژه حیاتی.
ایام به کامتان باد.
محسن احمدی

ناشناس گفت...

آقای نظری عزیز،
تشکر از اطلاع رسانی های شما. خبر بسیار خوشی هست و خدا کند که جنبه عملی به خود بگیرد. به امید اجرای این پروژه حیاتی.
ایام به کامتان باد.
محسن احمدی

ناشناس گفت...

هرچه هست از قامت ناساز بی اندام ماست

مردم این مناطق بسیار بی عرضه وساکت و قانع اند وگرنه با پیگری دسته جمعی ومداوم این کار شدنی است و نفعش بیشتر از مردم این مناطق به جیب دولت و دیگر ولایات می رود که صادرات دارند. این مردم فقط واردات دارند نه صادرات