۱۳۹۰ آبان ۱۸, چهارشنبه

دختر پراندن

چند روز پیش با موترم داشتم به یکی از قریه های اطراف مرکز بامیان می رفتم، مردی میانسال دست بلند کرد و سوارش کردم از او سراغ کسی را گرفتم، گفت در خانه است و کمی گرفتار است، پسر برادرش تازه دختری را پرانده و معلوم نیست چی خواهد شد؟ یا باید گله ای را که مدرسه تعیین کرده بدهد یا باید دختر بد بدهد و یا...

او شکایت کرد که ازدواج با رعایت رواج و عرف معمول خیلی سخت است، کسی که می خواهد عروس بیاورد برای خلاص شدن از قرض داری باید تکه ای از زمین اش را بفروشد یا بچه ره بعد از عروسی روانه ایران کند.
چند گاو، 100 سیر چوب، چند بوجی آرد، چند بوجی زغال، چند کارتن روغن، چند بوجی برنج و ... تنها بخشی از خرج طوی است که باید به خانه عروس داد تازه کالا و طلا، بخش خور و پول نقد و ... بماند.

او اصرار داشت که خانواده ها نباید زیاد سخت بگیرند، پسر و دختری که به سن ازدواج رسید باید به شوهر داده شود، هرچند فکر نمی کنم خودش این کار را بکند.

دختر پراندن یا فراری دادن دختر  راه میانبر برای عبور از این همه مشکلات فوق است و دختر بد دادن یک نتیجه بدتر این وضعیت است!

۵ نظر:

ناشناس گفت...

نظري صاحب سلام ميرسانم و عيد را تبريك ميگويم. بسيار جالب ولي ببخشيد كه من نفهميدم؛ مدرسه فيصله ميكند؟ كدام مدرسه، مكتب؟ آيا آنها شاگرد مكتب بوده اند؟ و ديگر اينكه بد دادن در عوض بايد يك دختر از فاميل خود بدهد؟ خداوند خودش مردم ما را هوشيار و اصلاح كند.  

ناشناس گفت...

در جامعه هزاره بد دادن مرسوم نیست این حرفهای مفت ظاهر جان است

ناشناس گفت...

با درود و تبریک عید به شما برادر اندیشمند نظری عزیز !
براستی که انگشت بالی درد گذاشتی مردم فقیر و بی چاره ما قربانی همین اداب ورسوم نا پسند طویانه و گله دختر میشوند و باهزار زحمت و مشقت کمی پولی که پس انداز میکنند با یک عروسی باید راهی دیار غربت شوند برای کار وعروس در خانه میماند که بعد از چندین سال اگر معتاد نشود شانس بیاورد از کمین برادران نارازی سالم بیرون شود به خانه برگردد !!!حال نقش یک عالم دین چیست عالمی که از تراشیدن ریش جوانان از او دوری میکند و شنیدن نوار موسیقی هنرمندان هزاره را کفر می پیندارند !ایا در مقابل این ناهنجاریهای جامعه باید سکوت کند ربا را حرام نمیدانند که ریشه اقتصاد نوپای جامعه مارا می خوشکاند نمیدانم درد یکی دوتا نیست!

ناشناس گفت...

ضمنا دختر پراندن کیس خوبی است برای فرار و مهاجرت و تازگیها در بامیان مد هم شده!

ناشناس گفت...

او ناشیناس هین شیخا استه کی نمیگذاره کی دختر ده خوشی بوره ده خانه ی شوهر
اگر بامیان میخواهد که پیشرفت داشته باشد اول باید شیخا را دور کنه از سیاست