۱۳۹۰ آذر ۱۶, چهارشنبه

عاشورا

دیروز در منبر محله ما، برعکس آنچه انتظار نداشتم، سخنان خوبی شنیدم؛ حاج شیخ صادق علی یار که به تازگی از کنفرانس علمای جهان اسلام  و صلح در افغانستان از استانبول برگشته بود صحبت کرد و گفت عاشورا معیار است برای زندگی در شرافت و عزت زیستن؛ روزی است برای دفاع از آزادی و کرامت انسانی و عاشورا این ظرفیت را دارد که این روز به عنوان روز جهانی "آزادی" تجلیل شود و در ادامه افزود که عاشورا متعلق همه انسانهاست و به ویژه متعلق به همه مسلمانان است و از برخی حرکات در چند سال اخیر در افغانستان که منجر به خودنمایی یا انحصار عاشورا به شیعیان می شود هشدار داد او گفت در افغانستان بین شیعه و سنی در این زمینه وفاق و همدلی وجود دارد.

این جملات درست در ساعاتی بیان می شد که مرادخانی و زیارت ابوالفضل کابل خود به صحنه عاشورا تبدیل شده بود، بعد از شنیدن حادثه دیروز کابل و سخنان آن خطیب، در ذهنم خطور کرد که این کار، کار افغان ها نیست و حدس می زدم که کار طالب ها هم نیست و فکر می کنم که برخی ها مثل وزیر صاحب داخله و داکتر عبدالله کمی عجله کرده و این کار را به طالبان نسبت دادند در حالیکه طالبان هم این کار را محکوم کرده بودند و بعدش هم شنیده شد که سپاه صحابه یا لشکر جنگوی مسئولیت آنرا بر عهده گرفته اند.
به هر حال با توجه به سابقه وفاق بین شیعه و سنی افغانستان باید بیشتر مراقب بود تا بهانه به دست منافقین نداد و همچنان این پیوند محکمتر باقی بماند.

و هم چنین شنیدم که عده زیادی از دوستان فرهنگی و فعالین مدنی، به شمول چند خانم، عاشورا را در بانک خون شفاخانه با اهدای خون شان گرامی داشتند، این حضور بی سابقه بوده و سبب شد که مسئولین بانک خون خیلی ها را در لیست انتظار برای روز نیاز قرار دهند.

۱ نظر:

جاوید عطایی گفت...

سلام آقای نظری امیدوارم صحت مند باشید . آقای نظری وبلاگ طلوع بامیان دوباره به فعالیت آغاز کرده است امیدوارم با لینگ نمودن آن درویب خود موافق باشید ودرویب خود لینک نماید موفق باشید.