۱۳۸۷ مهر ۱۳, شنبه

عید فطر

چهار شنبه هفته گذشته شیعیان افغانستان عید اعلام کردند ( آنهم از قول آیت الله محقق کابلی در قم- حالا حالا از ایران دست بر نمی داریم، حتی آیت الله وطنی هم از قم فتوا صادر میکند، خوب شد که استناد به فتوای مقام معظم رهبری نکردند ) دولت و اهل تسنن روز سه شنبه عید داشت- این اختلافات مذهبی نمی دانم تا کی ادامه خواهد یافت.

صحن مسجد رهبر شهید آماده شده بود برای اقامه نماز عید، در صف اول چادری کوچک نصب شده بود و تعدادی انگشت شمار زن در آن نشسته بودند و خانم والی صاحب هم آمدند در آنجا نشستند- تنها جایی که والی صاحب صف خود را از مردان جدا کرده و رفت پیش هم جنس های خود- به هر صورت حضور یک زن، آنهم با صلابت در جمعی مردانه و اقامه نماز در صف اول را باید تقدیر کرد.
خانم سرابی از مردم خواست همکار دولت در تأمین امنیت و حفظ وحدت باشد- این حرف والی نمی تواند بدون دلیل باشد- خدا خیر ما را پیش کند.

امام جمعه بامیان (سجاد احمد محسنی ) که نماز و خطبه را خیلی زود خواند از مردم خواست که مانع روی آوردن جوانهایشان در روزهای عید به بازیهایی چون قمار بازی، سگ جنگی، تخم مرغ جنگی و ...جنگی شوند!

حضور اندک زنان، مسئولین دولتی و اعضای شورای ولایتی محسوس بود، وانگهی حضور 500-600 مرد نیز با توجه به جمعیت مرکز بامیان و استثنایی بودن این روز اندک به نظر می رسید، باید مسئولین و متولیان مذهب و دین جوابگو باشند، این حضور نمایش ناکارآمدی و ضعف مدیریت حضرات را به خوبی آشکار کرد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

اقای محقق کابلی تحصیلات متداوم و طولانی نموده اند ولی از نگاه شرایط امروزی تا هنوز به درجه اجتهاد نرسیده چرا شش ماه قبل نیز دریک سخنرانی از چیزی حرف زد که باید نمیزد...

در زمان ما اگر مجتهد به سیاست نفهمه مشکل است ازان تقلید کرد!!!!
چرا شرایط همچو تقاضا را مینماید...

اح ج

ناشناس گفت...

ظاهر جان حیرانم
مرجع خودی بی سیاست , مراجع ایرانی هم که فقط در پول گرفتن مرجع ماست امام زمان هم که خبری نیست
"حمید"

ناشناس گفت...

سلام
ما حالا حالا ها به ایران چسبیده ابم هر چه ما را از خودش میراند محکم گرفته ایمش البته این از تک تک ما شروع میشود ما که مثلا میدانیم باید با مملکت خودمان عید کنیم به خاطر خیلی چیزهای رمهم تر از شیعه سنی بازی در این مملکت خراب از دست همین چیزها

ناشناس گفت...

جناب آقای نظری، نظر خوبی دادید، تا کی تقلید از ایران!!!
ای کاش دولت ما مستقل می بود و فقط به حکم خادم!! حرمین شریفین عید نمی کرد.
البته یک چیز را باید در نظر داشت، که امسال روزه گرفتن شیعیان با دیدن ماه بوده است و عید کردن شان نیز با دیدن ماه هرماه بوده است، ازجمله در ولسوالی دره صوف روز سه شنبه ماه دیده شده است.