۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

قانون احوال شخصیه اهل تشیع

سمیناری سه روزه به منظور نقد و بررسی پیش نویس قانون احوال شخصیه اهل تشیع از روز گذشته در موسسه تحصیلات عالی کاتب برگزار شده است.

این پیش نویس گفته می شود زیر نظر (آیت الله) محسنی در 250 ماده تهیه شده است، ظاهرا" توضیح المسایل است تا پیش نویس قانون به گفته آگاهان تصویب این قانون به همین شکل بسیاری از حقوق اساسی اطفال و زنان پیروان اهل تشیع را نقض خواهد کرد نگرانی عمده آن است که تدوین کنندگان عقیده دارند که این پیش نویس با اتکاء به منابع فقهی تدوین شده است و هر گونه نقد و بررسی آن برچسب مخالفت با فقه و مذهب به میان خواهد آمد.

برخی از فعالین حقوق بشر پیرو مذهب جعفری عقیده دارند که قانون مدنی رایج افغانستان که بر مبنای فقه حنفی تدوین شده است به مراتب مدرن تر از پیش نویس قانون فوق است، آنان عقیده دارند اگر چنین شود، ماده یکصدو سی و یک قانون اساسی ( محاکم برای اهل تشیع در قضایای مربوط به احوال شخصیه، احکام مذهب اهل تشیع را مطابق قانون تطبیق می کند) که مبنای این قانون است نه تنها به نفع شهروندان جعفری مذهب نمی دانند بلکه به ضرر آنان می دانند.

دیده شود که کارشناسان حقوق، علوم اسلامی و نمایندگان پارلمان از این سمینار به چه نتیجه ای خواهند رسید.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

ظاهر جان
مثل اینکه این روباه پیر (شیخ آصف) حالا حالا ها دست از سر مردم بیچاره بر نمی دارد
"حمید"

ناشناس گفت...

ظاهر جان با سلیقه و خوش ذوق بسلامت باشی.
گزارش فوق می رساند که نسبت به امور مذهبی علاقه داری و از سرنوشت مردمت باخبری. من به عنوان کسی اطلاع کاملتری نسبت به این جریان داردم عرض می کنم. این قانون را شماری از حقوقدانان وعلماافغانی در مشهد نوشته اند و ربطی به اقای محسنی ندارد. تنها از سوی ایشان به عنوان یک شخصیت معتبر مذهبی به وزارت عدلیه ارایه شده است. در این سیمینار نیز جز خوردن و مفت گفتن چیزی جدیدی بیرون نداده اند. این پیشنویس تهیه شده به خلاف ادعای شنیدگی شما بسیار مترقی و مدرن تر از قانون مدنی افغانستان است. منتها عده ای از دوستان ماو شما اصلا با مذهب مشکل دارند. و سیمینار کاتب را نیز همین آدما دایر کردند تا از کدام خارجی چیزکی گیر بیارند.بازی نخورید. فکر کنم سایت به نام پیام آفتاب مجموعه ای از مقالات و حتی خود این پیشنویس را منتشر کرده است بخوانید بعد نقد ها را سیل کنید بعد قضاوت کنید. راستی وبلاکت خیلی قشنگ بود زنده باشی