۱۳۸۷ دی ۹, دوشنبه

دانش آموزان قربانی


پنج شنبه هفته پیش دخترکم می خواست برود مکتب تا پارچه امتحانات اش را بگیرد، روز برفی بود و من می گفتم که نرو و او قبول نمی کرد، بالاخره با شوق رفت و شب که خانه رفتم با ذوق پارچه یا کارنامه تحصیلی اش را نشان داد که پنجم نمره شده بود.

روز گذشته صدها دانش آموز خوستی هم رفته بودند که پارچه شان را بگیرند اما در راه کسی که می خواست به جنت برود آنها را هدف قرار داد، خود به قول خویش به جنت (جهنم) رفت و چهارده دانش آموز مظلوم را هم کشت، چهارده مادر دیروز عزادار شد و آنوقت رئیس جمهور محترم از ملاصاحب، مولوی صاحب، مجاهد صاحب می خواهد که بیاید مذاکره کند و امنیت اش را تضمین می کند!

۱۳۸۷ دی ۸, یکشنبه

بهترین راه اعمال نفوذ

آمریکاییان بهترین راه اعمال نفوذ بر افغانها را یافته اند، ویاگرا یکی از این راههاست.

پس باید مواظب بود و فریب گفته های رهبر صاحب ها را نخوریم، شاید آنها هم معتاد ویاگرای آمریکایی ها باشند.

غزه در خون

دیروز بیش از 200 انسان جان خود را از دست داد، بیش از 800 نفر زخمی شد، میلیونها دالر خسارت وارد شد، بیش از صد تن بمب بر شهر غزه فرو ریخت،
این همه به هدف دفاع از شهروندان اسراییلی انجام شد،
فلسطینیان نیز گفته اند که چهار سال پرتاب موشک ما این همه خسارات را که در یک روز انجام شده نداشته است،
آنها هم تأکید کرده اند که به هدف دفاع از ملت فلسطین این کار را انجام داده اند.

غرب و آمریکا هم از اسراییل دفاع می کنند، ایران، اعراب، القاعده و بنیاد گراها هم از فلسطین پشتیبانی خواهند کرد.
کشتار، خشونت، وحشت و نقض گسترده حقوق بشر، تنفر دنیای اسلام از غرب و آمریکا و اسراییل هم شدت می گیرد.

به راستی چرا کشتار و خون ریزی؟ و چه کسی مقصر است؟

۱۳۸۷ دی ۷, شنبه

بامیان در هفته اول جدی

چله و زمستان بدون کدام حادثه ای شروع شد.

80 تن از کارمندان دولتی کورس شش ماهه مدیریت را ختم کردند، این اولین دوره آموزشی از این نوع بود در بامیان و قومندانی هم کورس ارتقای ظرفیت را برای پرسونل خویش برای اولین بار برگزار کرد.

سرک داخل بازار هم کار آسفالت اش ختم شده است، شاید در همین روزها طی محفلی به طور رسمی افتتاح گردد.

از ده هزار تن گندم مورد نیاز مردم در زمستان کمتر از نیمی از آن به بامیان رسیده است.

نوعی مرض مخصوص دامی در ولسوالی یکاولنگ شایع پیدا کرده است.

۱۳۸۷ دی ۴, چهارشنبه

فساد در ارگ و رسانه ها

رئیس جمهور هفته گذشته در محفل روز جهانی مبارزه با فساد اداری تلویحا" گفت که این موضوع در ارگ هم رسیده است او اشاره کرد اگر کدام مجرم یا تروریستی گرفتار می شود، چند روز بعد آن عده ای از بزرگان و ریش سفیدان به حضور وی می آیند و واسطه می شوند که ما تضمین می کنیم وی را آزاد کن و او هم به احترام آنها وی را آزاد می کند و بعدا" می بیند که کار از بد هم بد تر شده است.

( اشاره وی به آزادی مولوی دستگیر از بادغیس است که دو ماه پیش بعد از آزادی بیش از 20 پلیس و اردو را کشته و زخمی کرد و بیش از 20 عراده رنجر دولتی را حریق کرده یا سالم گرفت و در مصاحبه ای با خبرنگار خارجی با خنده مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و خود را مجاهد معرفی کرد که هیچگاه دست از جهاد بر نمی دارد)

کرزی در ادامه گفت که دیگر چنین نخواهد کرد، وی از رسانه ها نیز انتقاد کرد او گفت خیلی تلاش کرده ام آزادی بیان را برای رسانه ها تأمین یا تضمین کنم ولی می بینم که اکثر رسانه ها آزاد نیستند، دستشان به جیب خارجی ها است و در خدمت منافع آنها گام بر می دارند.

۱۳۸۷ دی ۲, دوشنبه

سردی هوا و مشکلات

روز گذشته 15 موتر حامل گندم کمکی که به سوی ولایت دایکندی در حرکت بود به علت برف باری در کوتل صدبرگ یکاولنگ- بامیان متوقف شد.
به گفته رئیس شورای ولایتی دایکندی از 10 هزار تن گندم وعده شده فقط 1 هزار تن آن تا روز جمعه 29 قوس رسیده است و حالا خود قضاوت کنید.

نیروهای سنگاپور کمک به بازسازی و امنیت مستقر در بامیان به 250 خانواده نیازمند در مرکز بامیان کمپل، بخاری و ذغال کمک کرد، رقم این کمک ها که حساب کردم حدود 15 هزار دالر بود، در توزیع این کمک پویا رئیس شورای ولایتی حضور داشت ( احتمالا" برای اخذ کریدت).

نتیجه: زمستان سرد، فرا رسیده است و کمک ها و اقدامات هم اضطراری است، تا به کی ما به حالت اضطرار و موقت زندگی کنیم؟

شب یلدا و حقوق بشر

در خبرهای تلویزیون آریانا شب گذشته گفته شد که شب یلدا ( شب یکشنبه ) در مزار شریف در دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر تجلیل شد.

من که هرچه فکر کردم رابطه حقوق بشر و شب یلدا را نفهمیدم، اگر شما فهمیدید حمتا" به من هم بگویید.

۱۳۸۷ آذر ۳۰, شنبه

بامیان در هفته آخر قوس

  • از هفتادو دومین سالروز تولد شهزاده کریم آغاخان چهل و نهمین امام فرقه اسماعیله در جماعت خانه عراق ولسوالی شیبر با حضور مقاماتی از ولایت تجلیل شد.

پیروان فرقه اسماعیله در بامیان که عموما" در دره کالو و عراق و شمبل ولسوالی شیبر زندگی می کنند از لحاظ نژادی هزاره اند، هزاره محرومی که سالها هم به جرم هزاره بودن و هم به جرم اسماعیلیه بودن درد تبعیض، نابرابری و تحقیر را چشیده اند.

بنیاد آغا خان متعلق به کریم آغاخان بزرگترین انجیو در بامیان است که در زمینه صحت ( شفاخانه بامیان، شفاخانه نمونه در کشور و چهار کلینک جامع، مکتب تربیه قابلگی ) تعلیم تربیه، زراعت، قرضه های کوچک و انکشاف دهات یا همبستگی ملی نه تنها در ولسوالی شیبر بلکه در مرکز، یکاولنگ، پنجاب و ورس فعالیت دارد.

  • سرک یا به قول دولت مرکزی شاهراه شیبر -بامیان در این هفته چند روزی به علت تظاهرات مردم سیاگرد گاها" بسته و گاها" باز بود، مسدود کردن سرک یک حربه خوبی است که مردم ولسوالی ها برای رسیدن به خواسته شان از آن استفاده می کنند، اما آنها این مسئله را درک نمی کنند که از این عمل چه کسی سود می برد و چه کسی ضرر و دولت هم بی خیال خود را کر و کور می اندازد.

طالبان جلریز هم که در سرک میدان شهر- بامیان بازی موش و پشک را راه می اندازند، و یکی دو روز می شود که برف باری هم کوتل حاجیگگ را بسته کرده است و تنها راه شیبر است که اگر مردم سیاگرد باز بگذارند!

  • بارش برف در آخر هفته سردی هوا را کمی تعدیل کرد، دمای هوا تا منفی 15 درجه سانتیگراد هم رسیده بود، زمستان سرد بامیان اینک فرا رسیده است، هرچند مقامات بامیان ادعا می کنند که گندم کمک های حالات اضطرار را دریافت کرده و به ولسوالی ها رسانده اند اما گمان نمی کنم در نقاط دور دست به دست محروم ترین انسان ها برسد.

  • شورای علمای اهل تشیع سمیناری را برای آگاهی روحانیون و مبلغین پیشاپیش ماه محرم برگزار کرد، هرچند در این سمینار علمای سراسر ولایت اشتراک نداشتند اما سخنگوی این شورا می گوید قطعنامه ای را صادر کرده اند و به تمام علما خواهند رساند که محرم را درست تفهیم کنند و از ذکر مطالب تفرقه افکنانه بپرهیزند.

در چند سال اخیر با توجه به فضای بوجود آمده از لحاظ حق آزادی بیان و آزادی ابراز عقیده برخی طلبه ها و علمای سنتی را که عموما" از ایران آمده اند بر آن داشته است که از تریبون محرم سوء استفاده نمایند بر علیه سایر فرقه های اسلامی، ارزش های دموکراسی و نظام جدید، حقوق بشر و آزادی زنها بتازند و فضا را مسموم کنند، امید است این اقدام پیشگیرانه شورای علما مفید و موثر واقع گردد.

۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

امنیت خوب زمینه بازسازی

نیروهای کمک به امنیت نیوزلند مستقر در بامیان می گویند که بیش از 31 ملیون دالر در سال 2008 از سوی این این تیم ( نیوزلند، سنگاپور، آمریکا) در بامیان پروژه اجرا شده یا در حال اجرا است.

والی بامیان نیز در کنفرانس گزارش دهی (دو هفته پیش) گفت بیش از 44 ملیون دالر پروژه در سال جاری در بامیان اجرا شده است.


امروز فرماندهی نیروهای پی آر تی بامیان با خبرنگاران نشست داشت تا آنان دستاوردهای ایشان را منعکس کنند، پرسیدم رقم 31 ملیون دالر کمی غیر واقع بینانه به نظر می رسد، اگر اینطور است چرا مردم در زندگی شان تغییر واقعی را احساس نمی کنند؟ مردم فکر می کنند امنیت خوب بازسازی خوب را بدنبال نداشته است؟

اما جوابات : شما به کیفیت پروژه نگاه کنید، بامیان را با جنوب مقایسه نکنید، پولهایی که آنجا به مصرف می رسد بیشتر خرج امنیت است، پولهایی که در بامیان به مصرف می رسد صرف زیربنا ( انکشاف دهات، زراعت )، معارف، صحت و حکومتداری می شود، ما بی حوصله گی مردم را درک می کنیم، پولهایی که ما مصرف می کنیم از مالیات شهروندان ماست، شما بجای سئوال از ما از دولت تان سئوال نمایید که چقدر پول برای انکشاف ولایت تان تخصیص داده است.

اما این جوابات مرا قانع نکرد، بیچاره ها گناهم نداشتند، بسیاری از تصمیم ها در بگرام یا کابل یا سفارت آمریکا گرفته می شود و اینها زیاد در جریان نیستند.

من که گیج شده ام، آمار و ارقام ملیون دالری را باور کنم، یا آنچه هر روز آنچه از زندگی مردم محروم بامیان می بینم؟

۱۳۸۷ آذر ۲۳, شنبه

بامیان در هفته سوم قوس

یک هفته عید، تعطیلی، سرما و یخبندان.

گفته می شود اتمر صاحب (وزیر داخله) تعدادی افسر پلیس قومندانی امنیه بامیان به شمول رئیس را که در ایام عید به رخصتی رفته بودند گفته است که همان جا بمانند، دیده شود که آنان بخشیده می شوند یا همچنان در کنار زن و بچه شان می مانند.

چقدر ظالم و ستمگر است این اتمر، کلی انجینر و داکتر و رئیس و آمر در اینجا کار می کنند، باید کلی ممنون و سپاس گذارشان هم بود که خانه و شهر و دیار شان را رها کرده اند و آمده اند بامیان و حق هم نداشته باشند برای ده روز دکان شان(ببخشید مراکز ارایه خدمات عام المنفعه) را تعطیل کنند!
آخه این کجایش ایراد دارد، مگر عید را همه دوست ندارند؟

آخه مردم، مردم، در این ده روز پناهشان به خدا، توی این مدت نه کسی جنگ و دعوا می کند و نه کسی مریض می شود و نه کسی ...
ما رفتیم رخصتی- یک هفته که رسمی است، چهار روز زودتر می رویم و چهار روز هم دیر تر می آییم، کی به کی یه.

۱۳۸۷ آذر ۲۰, چهارشنبه

روز حقوق بشر

امروز شصتمین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است، تضمین و تحقق حقوق بشر در دنیای امروز بزرگترین آرزوی بشر است.

ما می توانیم با تکیه به ارزش های حقوق بشر به بسیاری از حقوق پایمال شده خود برسیم، ارزشهایی را صدا کنیم که امروز جهان آنرا صدا می کند، مبارزه با تبعیض و نابرابری، احترام به کرامت و حیثیت انسانی بدون توهین و تحقیر، احترام به حق زندگی، حق آزادی عقیده، بیان و فکر، مذهب، رفت و آمد، حق انتخاب، حق ازدواج، حق آزادی کار، حق آزادی اجتماعات، حق دسترسی به عدالت، حق دسترسی به سطح زندگی، حق تأمینات اجتماعی، حق برخوداری از توسعه و حق امنیت.

سه سال پیش حامد کرزی رئیس جمهور، این روز را به نام روز قربانیان نقض حقوق بشر نام نهاد، این روز باید به پاس خدمات انسان هایی که برای ارزش های والای انسانی رزمیدند و تلاش کردند باید جشن گرفته شود و نباید با غم و اندوه شروع گردد، به نظر من باید روز ملی قربانیان به روز دیگر موکول گردد.


جایزه آزادی بیان

نسیم فکرت جایزه آزادی بیان را تقدیم به همه خبرنگارانی که در شرایط دشوار افغانستان برای این ارزش انسانی می رزمند تقدیم کرد.

نویسنده این وبلاگ خود را مدیون تشویق و ترغیب نسیم جان می بیند و قطعا" در این جایزه هم شریک است، این جایزه را اولا" به نسیم جان و ثانیا" برای تمام کسانی که برای رشد و تعالی کشورشان تلاش می کنند، فکر می کنند و برای مردم از دردها مردم می نویسند و در برابر فشار ها و ناملایمات تسلیم نمی شوند تبریک می گویم.


بامیان در هفته دوم قوس

کنفرانس گزارش دهی ولایت
فارغ التحصیلی بیش از 40 پلیس از مرکز تعلیمی پلیس بامیان
افتتاح ساختمان اداری ولسوالی و قومندانی امنیه یکاولنگ
برگزاری روز جهانی معلولین در شیبر
از مهمترین خبرهای هفته بود

۱۳۸۷ آذر ۱۴, پنجشنبه

عید قربان

در هفته آینده، احتمالا" روز دوشنبه عید قربان است و سه روز تعطیل و پنج شنبه هم طبق قانون افغانستان به طور اتوماتیک تعطیل خواهد بود و روز یکشنبه هم عرفه و تعطیل و شنبه هم احتالا" از سوی مقامات تعطیل اعلام شده است، یعنی یک هفته تعطیل به قول دوستی مردم یک هفته از شر رشوت و فساد آسوده خواهند بود.

اکثر کارمندان دولت که خانه شان در کابل یا سایر ولایات اند در حال ترک بامیان اند.

عال در دایکندی

چند روز پیش با غلام حضرت وفا ولسوال اشترلی دایکندی گفتگو می کردم او به نظر من جوان ترین ولسوال کشور باشد، 24 سال بیشتر نداشت و سه و نیم ماه است که به این پست مقرر شده است، او می گفت مردم در ابتدا به او و مدیریت اش باور نداشتند، او را بی تجربه می دانستند، اما او با علم و دانشی که داشته اثبات کرده است که مدیریت فقط به سن و سال وابسته نیست.

وفا می گفت که با مردم صحبت کرده که دست از دعاوی حقوقی که به جزء فقر اقتصادی دیگر دستاوردی ندارند بپرهیزند، او نعل پایی، (پولی که عساکر قومندانی برای جلب و احضار از مردم می گیرد) و جمع آوری هیزم اجباری برای سوخت ولسوالی و ... رواج ها را منع کرده است.

او از عرضه خدمات صحی در دایکندی خیلی ناراضی بود، از این موضوع دیگر مقامات آن ولایت نیز شاکی می باشند به گفته خانم آزاد نماینده شورای ولایتی در شفاخانه مرکز ولایت، چراغ دستی تنها وسیله روشنایی عملیات خانه می باشد.

ولسوال اشترلی گفت: روزی که به طرف بامیان می آمدم برای فاتحه زن جوانی که بر اثر ولادت جان به جان آفرین تسلیم کرده بود خبر بودم، چند بار به کلینیک مرکز ولسوالی که از طرف موسسه BDN اداره می شود، رفتم، نه امکاناتی بود، نه پرسونل مسلکی و نه حاضر به پاسخگویی بودند،

مردم در هنگام ولادت زنان بار دار برای فرار "عال" چاقویی را سر زبان مریض می گذارند و با دعا و نیایش از خداوند می خواهند که این بلا را رفع کند و اگر زن جان داد بی هیچ گپ و سخنی تسلیم عال می شوند!



۱۳۸۷ آذر ۱۳, چهارشنبه

روز جهانی معلولین


امروز رفته بودم ولسوالی شیبر، در قریه آب خانه شمبل روز جهانی معلولین از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر تجلیل شد.
توهین و تحقیر، نسبت دادن القاب زشت و ناپسند و خلاف کرامت و حیثیت انسانی، عدم دسترسی به کار و آموزش و ... از مشکلات اشخاص دارای معلولیت است که دولت مکلف است به آن رسیدگی کند.

بس گل، که از طفولیت تا به حال معلول است، حالا از پدر، مادر بخاطر عدم تداوی اش شاکی است و از اینکه مردم او را نان خور اضافی می دانند گلایه مند است، او را مادر پیرش تاحال نگهداری کرده است، مادرش هم نگران است که اگر او نباشد کی از بس گل نگهداری کند، بس گل از معاش ماهوار 500 افغانی ریاست شهدا و معلولین هم محروم است، بس گل در سوزن دوزی هم مهارت دارد.

رضا بخش نیز در ده سالگی چشم ها و یک دستش را در جنگ از دست داده او هم از زندگی اش ناامید است و شعری در این باره خواند.
شاگردان لیسه دخترانه شیبر نیز ترانه ای را برای حمایت از معلولین زمزمه کردند.