۱۳۸۸ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

بند امیر اولین پارک ملی

(در تصویر بالا تمام بند هیبت، زیبا ترین بند شش گانه و قسمتی از بند ذوالفقار بزرگترین بند از بند های شش گانه را می بینید)

دیروز بمناسبت روز جهانی زمین، حکومت بند امیر را به عنوان اولین پارک ملی اعلام کرد.
گرچه قرار بود سال گذشته این موضوع اعلام شود، اما فرقی نمی کند، مهم توجه است که باید به این منطقه شود.

بند امیر به گفته خیلی ها بایست در زمرمه عجایب جهانی یامیراث جهانی ثبت شود، باید آنرا حفاظت کرد و از آن برای رشد اقتصاد فقیر بامیان استفاده کرد.
به گفته برخی کارشناسان محیط زیست در بند امیر بیش از 50 نوع پرنده و چند نوع حیوانات وحشی زندگی می کردند اما دریغ که امروز از آنها خبری نیست.

رنگ لاجوردی آب، جوشش آب از زمین، دیواره های آهکی که بندهای طبیعی را بوجود آورده است از ویژگی بند امیر است، این بند در ارتفاع بیش از 2800 متری از سطح آب در 75 کیلومتری شرق مسیر بامیان-یکاولنگ قرار دارد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام خدمت تمام دوستان عزیز.
او بنده خدا کی توجه کنه یک زن شده والی که هیچ چیز نمی فامه او چی رقم از اینجه مواظب کنه.
تا زمانی که زن می شه کلان منطقه برای گسترش و پیشرفت اونجه نباید منتظر ماند.

علی جان گفت...

سلام ناشناس

آیا تو از شکم یک زن زاییده نشده ای؟ مگر رسول خدا را یک زن به دنیا نیاورده بود؟

مگر فاطمه و زینب زن نبودند؟

این والی یک داکتر است. از کجا می دانی که داکتر بودن مساوی که هیچ چیز نفهمیدن است؟ آیا شما به اندازه او سواد دارید؟ اگر دارید چرا می ترسید خود را معرفی کنید؟

قبل از این والی در چندین قرن والی بامیان برای بامیان چه کرده بود که این والی در چهار سال نکرده است؟ لا اقل اگر کاری نکرده است یک چهره کمتر وحشی که از بامیان ترسیم کرده است. ایا این کار کم است؟

لطفا اگر به درد مردمت نمی خوری توطیه هم نکن.

چشم هایت را باز کن. تلاش کن در زمان خودت زندگی کنی. انصاف ات را هم جلوی گربه نیانداز. این والی هم می رود. والی های دیگر می ایند اما محرومیت بامیان ادامه خواهد یافت برای چندی چون مایه ای این محرومیت والی مشخصی نیست. دلیل این محرومیت را هم مردم افغانستان و هم دنیا می فهمد.

مصف باش

ناشناس گفت...

that is the problem that we afghans have.
we either try to mention out ethincity or because she is a woman and incable of doing things.
let me ask you a simple thing.
you raised by a woman, you nutuish from a woman, you need a woman either as your mother or wife. without a woman you wont be able to do anthings. if you review the history, behind each big man thers is a woman.
think twice before you talk