۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

روز انتخاب

پس فردا مردم افغانستان برای دومین بار در تاریخ شان، دومین رئیس جمهور منتخب شان را انتخاب خواهند کرد।
البته انتخاب برای من کمی مشکل است، کرزی که امتحان خود را پس داده است، تیمی چال باز و حقه باز اطراف اش را گرفته اند و یکی از قاتلین افشار هم در سمت راست اش ایستاده است بدون آنکه معذرت خواسته باشد।

عبدالله را هم در سه سال حکومت انحصاری دهه هفتاد بیاد داریم، وانگهی برخی براداران شریف سادات هم دندان ها را تیز کرده اند و خط و نشان می کشند।

بشر دوست هم در جامعه ای که هرکس به دنبال منافع قومی خویش است، خود را جدا از هزاره ها می گیرد و اتهام میخ کوبیدن را بطور ضمنی تأیید کرده است।

اشرف غنی هم می گویند، متعصب است و طالب و کوچی است।البته گفته می شود که اقتصاددان است و مدیر و برنامه دارد که من سایت اش را مرور کردم چیزی از برنامه و پلان نیافتم।

اما عقیده دارم که باید از این حق خویش استفاده کنم، شاید رأی سفید به صندوق بیاندازم، می ترسم این رأی سفیدم را کسی در هنگام شمارش به نفع کاندید مورد علاقه خویش علامت نزد।

من در انتخابات به عنوان یک شاهد شرکت خواهم کرد تا این حق سیاسی مردم را نظارت کنم، بدین منظور به نقطه ای دور دست هزاره جات باید سفر کنم।

یک نکته دیگر که می خواهم یاد آوری کنم، آمادگی برای پذیرش نتیجه انتخابات است، هفتاد هزار کارمند انتخابات و دوصد هزار ناظرو مشاهد ملی و بین المللی و شمارش در مراکز رأی دهی امکان تقلب را بسیار پایین آورده است، بنابر این باید به نتیجه انتخابات و رأی اکثریت باید احترام گذاشت، من هریک از کاندیدانی که در بالا ذکر کردم اگر برنده شود، رئیس جمهور افغانستان می دانم।

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزیز جناب آقای نظری مشکل انتخاب مثل شما برای تعداد زیادی از هموطنمان من ما وشما وجود دارد من هم مانند شما گزینه ای خاصی ندارم تا چند روز پیش به بشر دوست فکر می کردم ولی همین حالا ازین فکر منصرف شده ام گرچند دوست دارم مردم به کرزی رای بدهد بخاطر که روند که ایجاد شده دوباره توسط عبدالله بازگشت نکند وروز های مانند افشار وغرب کابل را دوباره شاهد نباشیم .
اما خودم رای به کسی نمیدهم آنقدر بی علاقه ام که این بار که از کابل آمدم کارتم را در خانه گذاشتم ولی فعلاً کارت نظارت دریافت کردم مانند شما ناظر بر رای مردم خود خواهیم بود وپروسه حساس ملی را تعقیب خواهیم نمود.

ناشناس گفت...

آقای نظری سلام درحفظ خداوند باشید این مطلب تان زیبا بود d n z r i

خاک گفت...

اقای ناشناس اولی رای دادن به بشر دوست مسله احساسات ملی را مختل نمی کند بلکه در عوض انرا حمایه و تحکیم میکند چون بشر دوست مانند سایر کاندیدان از حق انتخاب شدن مطابق قانون اساسی برخوردار است و بعد بگذار پروسه احساس ملی تحت نظر رهبرخودی حل گردد نه اینکه هر دنباله رو بی خاصیت به حل مسله احساس ملی بپردازد که ان وقت سر بچه کج از زهدان بیرون خواهد امد.

خداوند چرا تشکیل خانواده را اساس قرار داده و دران به پدر خانواده غرض تحکیم و ادامه شیرازه خانواده صلاحیت عام تام داده است و یا در صورت عدم موجودیت پدر به تعین ولی و وصی حکم مینماید.

پس عمل شما به یتیمی و صغیری میماند که میخواهد در امورات زندگی روزمره بدون اجازه ولی و وصی تصمیم بگیرد که از نگاه شرعی و قانونی اشکال دارد.

پیروی از رهبر که از نگاه سیاسی جنبه پدر و وصی و یا ولی را دارد به معنی دشمنی با همسایه و یا کاکا و پسران کاکا و جامعه در کل نیست بلکه اتخاذ تصمیم اگاهانه و قانونمندانه در برابر سایرشهروندان باهم برابر است.

اقای ناشناس محترم کاش در دادن رای به اقای کرزی بغیر از مسله افشار دلیلی دیگری را ذکر میکردی که شاید برای ما قابل قبول میبود چون در مسله افشار مسعود تنها نبود بلکه اقای سیاف که فعلا از مشاورین وحمایه کننده مالی کرزی است نیز دران دست داشتند.
و بدتر ازان همین محقق مظلوم حادثه افشار تمام روز با عاملین ان واقعه پیاله شراب میجنگاند و نرد عشق میبازد حالا مثل شما که اصلیت خوده فراموش کرده از اقای کرزی پشتبانی میکنند. و برعکس این دلیل شما زیادتر به دلایل اشخاص که از غزوه تبوک که اتفاق نیفتاد ولی یک امتحان بزرگ برای انها بود سر باز زدند نزدیکتر است.

اصلا این مفکوره در کل غلط است که عاملین واقعه افشار تنها مردم تاجیک و یا پشتون بودند بلکه دران منافقین تشیع و هزاره نیز همکاری داشتند که با خوردن اسکناس تومان ندای خمینی رهبر را شب و روز علیه رهبر شهید هزاره بابه مزاری رح سر میدادند.

حرف اخر اینست که مردم هزاره تا حال به بینش سیاسی لازمه نرسیده اند تا این مسایل را درک کنند بنا بدون شک که رای شان فردا پراگنده خواهد شد و هرگز به ارمان سیاسی شان حداقل درین بعد زمانی نخواهند رسید.

ناشناس گفت...

بارک الله اقای نظری. بلی به هزارجات نگاه کنیم و بعد رای بدهیم. نظر تان عالی است.

ناشناس گفت...

برادران غیور افغان اسلام علیکم!
بی پروا بودن به سرنوشت ملت کاری خوبی نیست.هر افغان بایداست به انتخابات برود در صورت خواهش نام همه را خط بزند.
م ر ر ا

موسی گفت...

سلام

اینکه شما برای رای دادن می اندیشید جای خوشی است.

اما دوست عزیز بشردوست هیچگاه چنان حرفها را نگفته است. یاد تان باشد که دیگران در مقابل او تبلیغات می کنند و در افغانستان معمولا از راههای منفی و شخصیت کشی پیش می روند. از طرف دیگر او یک هزاره است. من به عنوان یک هزاره معتقدم که او با صداقت و راستی و ملی اندیشی که دارد نسبت به همه شایسته تر است. من افتخار می کنم که جامعه ای هزاره چنین کسی را به افغانستان تقدیم کرده است. او به عنوان کسی که می خواهد رییس جمهوری شود نمی تواند بیاید علم هزاره گرایی را بالا کند. ما و شما باید مصلحت اندیشی را مدنظر بگیریم.

من شخصا به بشردوست رای می دهم چون لااقل می دانم که هزاره ها را به صورت عمدی ضربه نمی زند. اما کرزی و عبدالله و اشرف غنی کوچی چنین نیست. آنها عمدا مردم ما را تیلا می کنند که دست شان به چیزی نرسد. بشردوست در بدترین صورت مردم ما را به حال خود شان می گذارد! این تفاوت بسیار عمده است.

مردم هزاره فقط دو انتخاب دارند. اول بشردوست و دوم کرزی. دیگران یا ارزش رای دادن را ندارند و یا اصلا به ضرر هزاره ها کار خواهند کرد.

من از شما می خواهم که به جای رای سفید لطفا به بشردوست به احترام هزاره بودنش رای بدهید حتی اگر افکارش را قبول ندارید. لااقل او را یک مادر هزاره پرورده است و من معتقدم که به خاطر هزاره بودنش مشکل هم کشیده است.

موسی سنگ ماشه جاغوری

ناشناس گفت...

if i could vot my choice was like you

ناشناس گفت...

if i could vot my choice was like you

ناشناس گفت...

من خودم هزاره هستم ودغدغه حقوق بشری دارم وبلاگ شمارا دنبال مبکنم وفکر میکنم هم دغدغه ایم صداقت اقتضا مبکند که از معاون دست چپی آقای کرزی هم به عنوان نقطه ضعفش نام برید

ناشناس گفت...

برادران غیور افغان اسلام علیکم!
انتخاب شما برادران عزیزم و خواهران مهربان من انتخاب قلبی شخصی تان است .
بدبختانه در مرور تاریخ کشور عزیز ما بعضی ها به انتخابات خواهش ملت پر افتخارم ارزش سیاسی نداده است اگر چی هیچ کس نمیتواند در ساختار وطن عزیز ما رول ملت غیور هزاره کم و کاست نماید.رولی مردمکه میخواهند
ازاد ارام و اسوده باشند.
هر روشنفکر اصلی از هر جایی که باشد
اول منفیت ملی در راس تفکر او باشد
دوم قانونیت عدالت و مسوات همه قشر شریف ما در راس وظیفه او باشد.
خدمت به مردم ارمان و خواهش او باشد.
برادران و خواهران ملت من:
ارام اسوده و خوشبخت باشید.
محمد رفیع رفیقی الکوزی