۱۳۸۸ شهریور ۵, پنجشنبه

انفجار غیر منتظره

پریروز انفجاری در قندهار جان حدود پنجاه هموطن را گرفت। و سخنگوی طالبان هم این انفجار را نه تنها برعهده نگرفته بلکه محکوم هم کرده است!
رئیس جمهمور محترم و تیم امنتیی اش گویا از این انفجار شوکه شده اند و انتظار آنرا نداشتند، جلسه اضطراری تشکیل می دهند، وزیر را به محل می فرستند و ...

با وجودیکه ما هر روز به انتحاری و مرگ و ... عادت کرده ایم، چرا این انفجار این حد واکنش ها را داشته است؟
آیا اگر براداران مجاهد طالب آنرا بر عهده می گرفت، مسئله حل بود؟
آیا اگر این انفجار در قندهار نمی بود این واکنش ها را داشت؟

آیا بین دولت و طالب ها کدام پروتوکلی در خصوص انتحاری ها به امضاء رسیده است؟
آیا طرف سومی پیدا شده که هر دو طرف این قدر نگران اند؟
و آیا...

۵ نظر:

شهرنوش گفت...

طوریکه حدس زده می شود این انفجار بایست در روز انتخابات اتفاق میفتاد ولی اینکه چرا اتفاق نیافتاد وا..اعلم

ناشناس گفت...

خون صد ها شهید افغان در قندهار به دست کیست؟معلوم نیست اما این معلوم
است که انهاینعی دشمننان ملت ما خوستار بی ثباتی مردم ما هستند و میخواهند مردم ما را بدبخت کنند.
تسیلیت خود را برای همه فامیل شان و هم وطنان خویش ابراز میکنم .

داود ناظری گفت...

جناب آقای (ظاهیر نظری)سلام علیکم ظمن قدردانی از ویبلا گ شما که مشا هیدین میتواند مستفید شوداما ما منطظیر مطالیب بشتری شما دراین ویبلاک هستیم شما کمتر مطالیب میدهید

ناشناس گفت...

سلام
اگر اثبات این مدعا مشکل باشد که تمام بد بختی های مردم افغانستان را در گرو سیاست های تابوی پاکستان وآی آس آی بگزاریم باید بخشی از آن را قبول شده بدانیم که متاسفانه سیاست های پاکستان که به الوان مختلفه خود نمای میکند بطور همیش در افغانستان دود وبارود بوده که ابنای وطن را ما را هر روز قربانی می گیرند اینهم یکی از آن هزان است .
پاکستان امریکا را باسیاست های خود بزانو در آورده است که از طرف نمی تواند کاراین غده ای سرطانی را یک طرفه نماید چون در موققعیت که پاکستان از هر نظر واقع شده اگر امریکا کمی احتیاط را از دست بدهد امکان بازنده شدن امریکا در معادلات بزرگ جهانی خواهد شد ولی اگر به طرفندهای پاکستان بنگرد پاکستان آنقدر نیرومند است که هر روز می تواند به بهانه های از امریکا باج وخراج دریافت کنند.
مگر همین پاکستان نبود که مادر طالبان (بینظیر)را ساخت واخر هم درهمین مسیر ویرا سربه نیست کرد که اول برای ای اس آی بینظیر چهره جدید نبود ودوم برای جهانیان نشان داد که پاکستان قربانی های بزرگ را به خاطر موجودیت القاده وطالبان می پردازد وکسی شک نکند که پاکستان وانگلیس طالبان را بوجود آورده والقایده را گسترش می دهد پاکستان گاهی با سرکوب کردند یاغیان بیجاور وکرک واجنسی وارگزی انجنسی می خواهد نشان دهد که ضد القاده است وافکار جهانی را آنطرف سوق دهد ولی از طرف دیگر معاهده با طالبان بسته نموده وآنها را تجهیز وتسلیح می کند یاغیان پاکستان تاریخ 70 ساله دارد که هیج موقع حکومت پاکستان را قوبل نداشت وندارد ولی پاکستان این بار آنرا بنام طالب سرکوب نمود وحاکمیت خود را در خاک پاکستان بشتر کرد. اگر چانس آید از چب وراست آید.
موضوع کشتار وانفجار آخیری در کندهار که منجر به شهادات ده ها تن از شهروندان ماکندهاری ما شده است مایه غم واده فروان مردم افغانستان ودولت مردان کشور گردید که اینک من به نوبه خود برای تمام همشهریان عزیز خود تسلیت می گویم واز آقای نظری هم تشکر به موضوع حساسیت نشان داده ودر وبلاگ خود یاد آورده شده است وهمنان به خبر تنهای آن اکتفا ننموده سوالاتی را مبنی بر آن مطرح کرده من ازباب غمشریکی واین که پاسخ به نظرم خودم خدمت آقای نظری وخوانندگان محترم ارایه کرده باشیم سطوری را اشغال نموده وبه زحمت خواندن آن دادم .
درم ورد موضوع قابل بحث من ادعای محظ نمی کنم بلکه در سایت ها اگر مراجعه شود پاکستان در قضیه انفجار کندهار دست داشته است که من جمله در سایت خبری روز نامه باختر به صورت تحلیلی به آن پرداخته است که گوشه ای آن درج می گردد: آی اس آی و عمال آن زیرکانه از کشتار مردم علیه حکومت افغانستان بهر می برد. در حادثه بغلان آنان با بیرحمی تمام به صورت کودکان معصوم مکتب آتش گشودند اما از ترس واکنش مردم مسوولیت آن را به عهده نگرفتند. حکومت نیز متاسفانه نتوانست به قدر کافی اذهان مردم را در مورد چگونگی آن اتفاق روشن کند و بدینگونه شک و شبهه های بی بنیاد در میان تعدادی از مردم جای واقعیت تلخ قصاوت طالبان و آی اس آی را گرفت. عده یی با این استدلال ساده لوحانه که چون طالبان مسوولیت آن حادثه را به عهده نگرفته ادعا می کردند که ممکن است دست کسان دیگر در پشت قضیه باشد. حتی انگشت انتقاد بسوی جامعه تجار و سرمایه گذار ملی نیز بلند شد.

تصدیق یا عدم تصدیق طالبان معیار نیست بلکه تاریخ و وقایعی که در سه دهه اخیر در کشور اتفاق افتاده بقدر کافی مستنداتی بجا گذاشته که بتوان به آسانی عاملان این فجایع را شناسایی کرد. آی اس آی و عمالش در دوره حاکمیت سیاه طالبان با کشتار مردم بی گناه، تخریب مزارع و نابودی آثار تاریخی کشور سیاهنامه هایی بجا گذاشتند که هرگز نمی شود به ضد مردمی و ضد اسلامی بودن شان شک کرد.
این نوشته را شما رد سایت خبری روز نامه باختر مطالعه می کنید که کمی از حقایق پرده برداشته است.

SOHEIL BIJAVAR گفت...

aGHA IN BIJAVAR KE GOFTI BA SARKOOB KARDAN YAGHIYAN BIJAVAR INJA KJA MISHE ?
IN FAMILIYE MA BIJAVARE AKHE