۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

بی طرفی بی بی سی

عبدالله شادان خبرنگار مطرح بخش افغانستان رادیو بی بی سی در برنامه شامگاهی شب گذشته در گفتگویی با سخنگوی طالبان قسمی سئوال می کرد  که گویا طالبان در آینده نزدیک به قدرت خواهند رسید.(اگر فرصت داشتید عین گفتگو را بشنوید)

("اگر شما دوباره به قدرت برسید یا در قدرت سهیم شوید و ...") شنیدن این لحن سئوال شاید برای سخنگوی طالب هم غرور آفرین و انرژی دهنده بود و برای تروریستان هم شادی بخش و مایه امیدواری و برای قربانیان جنایت این گروهگ فرهنگ و تمدن سوز مایه نگرانی بود.

اگر چه ظاهرا" این مصاحبه در پوشش حمایت از حقوق زنان به بهانه نشر نگرانی دیده بان حقوق بشر از نقض حقوق زنان در مذاکره با طالبان بود اما فحوای کلام چیز دیگری را القاء می کرد.

ساده انگاری است که این مطلب  را فقط یک "سهو عادی" از جانب خبرنگار بدانیم، اما عبدالله شادان از خبرنگاران عادی رسانه ای که ادعای بی طرفی، دقت و معیاری و حرفه ای کار کردن را دارد نیست.

بخش افغانستان بی بی سی چه منافع از دوباره قدرت یافتن گروهک جنایتکار "طالبان" دارد؟
در فردای حضور این گروه همانگونه که عبدالله شادان آرزوی آنرا دارد، نه تنها حقوق و دستاورد های زنان، بلکه تمام ارزشهای حقوق بشری از جمله آزادی مطبوعات و رسانه ها قربانی خواهد شد؟ آیا آقای شادان به این مسایل توجه دارد یا کدام منافع قومی و قبیله ای دیگر دارد؟

خوب است که پالیسی سازان بنگاه خبرپراکنی جهانی بی بی سی بر عملکرد خبرنگاران بخش افغانستان خویش نظارت کنند که آنها به کدام سو روان اند.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام

اقای نظری واقعاً که نگران کننده است،

خداوند عاقبت مردم را بخیر کند. چیزیکه از دست ما بر نمی اید.

محمد یوسفی گفت...

دیشب که به ماهواره دسترسی داشتم خبری را شنیدم که به شدت مایه نگرانی ام شد
دولت بیست وچهار طالب را به نشانه حسن نیت آزاد کرد
وهم چنین جناب...گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که این افراد دوباره به صفوف نیروهای طالبان باز نگردند
با این شرایط حرف زدن از باز گشت طالبان زیاد دور از تصور نیست
به نظر میرسد جناح حاکم نیز بدنبال همین طرح است

لیاقتعلی افتخاری گفت...

جناب نظری! تصور میکنم بی بی سی گاهی از معاملات و تعاملات پشت پرده آگاه است و اینگونه گفت و شنود این رسانه غول پیکر را نباید خیلی بی ربط و بی موضوع دانست و حتما محل اعراب دارد! برگشت طالبان در کشور زور آباد خیلی بعید بنظر نمیرسد و همه باید ذهنا و روحا وقوع این تحول را غیر منتظره ندانیم. منم این گفتگوی عبد الله شادان با ذبیح الله مجاهد را شنیدم و دقیقا متوجه زیر و بم آن بودم.