۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

پیش بینی وکلای بامیان

از بامیان 43 نفر (6 زن و مابقی مرد) کاندید اند برای چهار کرسی پارلمان (سه مرد و یک زن).
از چند نفر به اصطلاح کارشناس نظر سنجی کردم، بر مبنای آن، تحلیل و نظر به اصطلاح کارشناسی خود را در حالی که پنجاه روز تا انتخابات فاصله داریم اعلام می کنم.

1- استاد محمد اکبری با توجه به ویژگی رهبری کاریزماتیکی وی و اینکه در دور اول با بیشترین آراء انتخاب شده بود، باز هم انتخاب خواهد شد.
2- حاجی فکوری بهشتی نیز با استفاده از نام پدر (آیت الله مرحوم بهشتی)، مریدان و علاقه مندان زیادی دارد که باز هم به وی رأی خواهند داد.

3- اما برای کرسی سوم، رقابت سختی در جریان است از یک سو در جناح هزاره ها، رحیم علی یار(والی سابق)، عبدالرحمن شهیدانی (آمر امنیت سابق)، نادر فهیمی ( قومندان امنیه و معاون والی سابق)، سرور جوادی (وکیل فعلی پارلمان) سخت در رقابت اند و از جناح تاجیک ها، هادی خان سیغانی (ولسوال سابق سیغان)، مستوفی زلمی ( مستوفی سابق) و مولوی کمال الدین رقابت در جریان است، اگر جناح تاجیک ها رأی های خود را یکی سازند می توانند کرسی سوم را از آن خود کنند.

4- برای کرسی چهارم یا کرسی زنان اگر چه شش نفر رقابت می کنند اما رقابت بین فاطمه کاظمیان (رئیس سابق امور زنان)، صفورا ایلخانی (وکیل فعلی) و زینب رضایی (فعال حقوق زنان و سرقابله شفاخانه) در جریان است.

نظر کارشناسی بنده را هم خواندید، نمی دانم شما چقدر موافق هستید؟ می توانید نظر بدهید.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

من فکر میکنم نفر سوم شان عبدالرحمن شهیدانی است بخواطر در دور قبل مردم شهیدان 3 نفر کاندید داشت و اکثر مردم برای عبدالرحمن رای نداده بود نفر چهارم شد ایم بار از شهیدان یک عبدالرحمن کاندید است و تمام مردم شهیدن هم برای شان رای مدهد

هادي از اصفهان گفت...

سلام آقاي نظر عزيز
همچنان از خواندن اخبار و گزارشات شما لذت مي برم. نظر كارشناسي تان هم جالب است. اين روز ها خبر از اتمام باز سازي شهمامه روي سايتها و خبر گزاري هاآمده است اگر لطف نماييد تصوير باز سازي شده ي آن در سايتتان قرار دهيد ممنون مي شوم.

ناشناس گفت...

جناب آقای نظری سلام علکیم!
نکاتی را راجع به ارزیابی شما تقدیم می‌کنم:
1) در قسمت آقای اکبری با شما موافق هستم با ذکر این نکته که میزان آرای اکبری مانند دوره قبل خیره کننده نخواهد بود؛ زیرا در این دوره عصبیت‌‌های منطقه‌ای پررنگ‌تر شده و اقبال اقای اکبری در خارج از ورس کاهش می‌یابد و دیگر اینکه آقای اکبری در کنار خود کاندیدای دیگری به نام حسن جان احمدی راتشویق به ورود به صحنه‌‌ی انتخابات پارلمانی نموده است، حسن جان احمدی اهل ورس و از جریان سیاسی اقای اکبری است و بخشی از آرای اکبری را جذب خواهد کرد.
2) پیرامون ورود اقای فکوری به پارلمان شک و تردید جدی وجود دارد؛ هم به لحاظ تعامل سرد و ضعیف ایشان باموکلانش در دوره‌ی قبل و به جهت حضور سید یوسف مبارز از سادات یکه‌اولنگ. سید یوسف مبارز متعلق به خانواده‌ای صاحب نام و پر نفوذ در یکه‌اولنگ است که سادات یکه‌اولنگ از او به بزرگی یاد می‌کنند و خسارات جانی این خانواده در طول انقلاب که منجر به کشته شدن 5 تن از برادران مبارز می‌شود راه را برای مظلوم نمایی و شهید نمایی وی برای جذب آرای سادات یکه‌اولنگ را باز می‌کند. لذا با بودن مبارز آقای فکوری نباید روی آرای سادات یکه‌اولنگ حساب بازکند.
3) در قسمت نفر سوم جنابعالی آقای محمدی یکه‌اولنگی را فراموش نموده‌اید. محمدی نماینده‌ی اصلی جریان اقای محقق است و به دلیل حضور ممتد او در منطقه، شهرت زیادی کسب کرده است. در دوره‌ی قبل اقای محمدی به میزانی زیادی از رقیب منطقه‌ای خود صادق علیار پیشی گرفت و در این دوره از میان کاندیداهای ولسوالی یکه‌اولنگ بیشترین اقبال دارد. اقای علیار با وجود محمد جواد اصغری در پایین یکه‌اولنگ که محل طرفداران سنتی آقای علیار است بسیار آسیب پذیر شده است.
ناشناس از یکه‌اولنگ

ناشناس گفت...

کاندیدان هزاره اگر به بلوغ سیاسی وپختگی اجتماعی رسیده باشند، همه باهم باید به آقای سرور جوادی، سیاستمدار زمان آگاه، روشنفکر دردمند و دانشمند مسؤل رای بدهند. زیرا همه میدانیم که اوزبان مردمش را درکام و درد مردمش را در سر دارد. او فقط می تواند گفته های نا گفته بر گویدو منطق هزاره ستیزان را باطل کند و سخن حق زمزمه کند. بنده برای تمام وکیلان جوان و دردمند هزاره آرزوی توفیق می نموده وتوفیق آقایان سرور جوادی و احمد بهزاد را به خصوص خواهانم. امید که مردم ما بصیرانه تصمیم بگیرند.  

ناشناس گفت...

مقایسه ی روشنفکر بزرگ و سیاستمدار آگاه ودرد مند افغانستان سرور جوادی با دیگران جفا درحق جوادی صاحب است چون جوادی براستی مردمیدان و قلم است وواقعا اطلاعات وسیع در زمینه ی سیاست افغانستان دار بنده یک هزاره از ولیت میــــــــدانم ولی یقین دارم آگان و دانشجویان فقط به جوادی صاحب رأ ی می دهند
جوادی اگر برای ریاست جمهوری هم کاندید کند رأی می آورد. این روزها درکابل هزاره هافقط جوادی صاحب را رهبر شایسته ی خود می دانند
یونس زکی از کابل

هزاره گفت...

با سلام!همه میدانیم برای عده از افراد معلوم الحال همچون صفورا ایلخانی و سید فکوری که هیچکاری جز تبانی و مزدوری انجام ندادند، براستی حماقت است که هزاره ها و بامیانیها دوباره رای بدهند. سرور جوادی اصلا با سایرین قابل مقایسه نیست. جامعه هزاره به اینگونه اشخاص در پارلمان شدیدا ضرورت دارد و بامیانیها باید آنرا درک کنند و نباید آدمهای خائین، خنثی سالار، دو رو و "گرگ در لباس گوسفند" را جایگزین سرور جوادی نمایند. هزاره ها باید آگاه باشند و نگذارند آدم نماها نماینده آنها تعیین گردد.

ناشناس گفت...

به نظر من در بامیان فرد شایسته اصلاً وجود ندارد وکیلانی هم که در دور قبل بودند هیچ به درد مردم نخوردند و باید بابه محنسی و حبیبه سرابی والی بامیان که معصوم اند و از گناه پاک. پیش خداوند دعا نمایند تا از آسمان چند انسان خوب در بامیان رها نماید.
آمین

محمدی گفت...

هرچنددرمیان افرادمذکور،به جزچندنفر،تبلیغات بقیه درمرکز بامیان بسیارکمرنگ است ولی باهمه اینها من دوست دارم درمیان افرادی که به نمایندگی ازمردم بامیان راهی مجلس می شوندآقای جوادی هم حضورداشته باشند.

ناشناس گفت...

من به این باور ام که اکبری، نادر فهیمی حتمی است ولی نفر سوم از مردان ممکن یکی از این سه نفر باشد:
فکوری بهشتی، عبدالرحیم علیارزاده و عبدالرحمن شهیدانی

ناشناس گفت...

درقسمت اقای جوادی جوانان تلاش کنند که ایشان هم اینبار در پارلمان حضور یابند چون مر دمیدان است

ناشناس گفت...

اگر انتخاب مردم بازهم بروال قبلی صورت بگیرد، یعنی اکبری وبهشتی و صفورا بیایند همان آش و همان کاسه خواهدشدوهیج تحوّلی پیش نخواهد آمد.عبدالرحمن هم که فاقد صلاحیت علمی وپارلمانی است ؛اگر درین جمع افزوده شود،معجونی غیر قابل تحمل از بامیان خواهند رفت. مناسب این بود که درین دور چهره های نو اندیش چون سرور جوادی،سید یوسف مبارز، فاطمه کاظمیان و نیز هادی سیغانی از آنسو،بعنوان نماینده های شایسته و منتخب مردم راهی پارلمان میشدند.