۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ و هنر محلی

دیروز در محفلی کوچک اما معنوی و نمادین از دو پیشکسوت عرصه فرهنگ و هنر محلی، استاد صفدر توکلی پدر و سلطان موسیقی هزاره گی و محمد جواد خاوری محقق و نویسنده فرهنگ هزاره گی تجلیل به عمل آمد.
این تجلیل در حاشیه جشنواره دوم راه ابریشم و از سوی برنامه اکوتوریزم  و والی بامیان برگزار شده بود.

صفدر توکلی از 52 سال زندگی با دمبوره اش گفت از توهین ها، تحقیر و لعن هایی که دیده  و شنیده حکایت کرد و از مقاومت هایش در این باره سخن گفت.
توکلی 43 سال است که به عنوان هنرمند محلی در وزارت فرهنگ کار می کند و امسال بازنشسته شده و گفت بیش از 500 آهنگ از وی در آرشیو رادیو و تلویزیون ملی  موجود است.

هنگامی که ابراهیم اکبری رئیس اطلاعات و فرهنگ  از خاطره قتل برادر زاده توکلی به جرم دمبوره نوازی در یکاولنگ بدست عناصر متحجر گفت، استاد برای مدتی صورتش را با دست پوشانده بود.

صفدر توکلی به جوانان توصیه کرد و گفت: دمبوره را دست کم نگیرید، دمبوره سابقه 4000 ساله دارد، در دنیای بیرون هنر و اصالت ما را با دمبوره می شناسند و خاطره از سفر چین نقل کرد که بعد از ختم آهنگ اش تالار به لرزه در آمده و چقدر تشویق شده است.

وی در پایان گفت که بیش از 3000 مصرع شعر دارد و بدلیل آنکه تاکنون کسی حمایت نکرده چاپ نشده است.

محمد جواد خاوری نیز از رویکرد دنیای مدرن و یکنواخت امروز به خرده فرهنگ ها یا فرهنگ بومی گفت و افزود که فرهنگ بومی اصالت و هویت ماست و اقدامات وی در نشر 5 کتاب در این زمینه در مقابل ذخیره عظیم فرهنگ هزاره گی ناچیز است.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

berar jan ghogha kardi ba en khaber haie shadet me balam ba hazara wa farhang hazara wa mardoom solh dost wa honar dost hazara mekhhammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Faryad bekasham ke ayeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee hazara ha kojaie d beyaed ke khod ra bawar konimmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm degar bas ast enke begoyem hazara melat mazloom ast bechre hast bekas hast ma nasli jedet eman wa bawer darim ke metawanim degar shayad jang top wa tofang payan yabad ama wa ama jange qalam ast honar ast . dar payan az to baradaram mekhaham ke salam mara ham aghaie jawad khawari nawesande tawana wa ham ba ghaie padare mosiqie mahali hazaragi berasani ustadan mebalam bashommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmma

تفنگدار گفت...

سلام بر دمبوره و سلام بر استاد توکلی.

زواری گفت...

سلام عزیز. تبریک می گویم به مسئولان ولایت شما به خاطر برگزاری این جشنواره و تبریک بیشتر به خاطر تقدیر از این عزیزان.

جامعه شناسی دانشگاه بامیان گفت...

سلام به نظری بزرگ!!
نمیدانم چه بیگم،وچگونه وصفی از قلم وتلاش شما بگنم گه مناسب باشد؟؟من در داخل نیستم اما بشگل پیگیر وضعیت داخل افغانستان به خصوص بامیان گه محل تولد من است دنبال میگنم.ودرخصوص اطلاع یابی بشتر از بیست وبسایت درمورد هزاره جات راسر میزنم اما به خوبی وبی طرفی وبسایت شمانیافتم.ادبیات رسا،بی طرف بودن،دقت درجمع آوری ،تلاش مستمر برای جمع آوری ،گوناگونی مطالب،فلگلوریگ بودن موضوعات،تحقیقی ،انگیزه دهنده برای نسل جوان وتواضع نوشتاری ازویژگی های شما واین وبسایت است.

محمد ظاهر نظری گفت...

دوست عزیز تشکر از این همه لطفی که در حق این بنده حقیر دارید، لطف شما و دیگر دوستان مرا انرژی و قوتی بیشتر می دهد رسالت اطلاع رسانی ام را بی وقفه ادامه دهم.