۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

خشم بابا

24 ساعت بارندگی، پس از چند روز گرمی هوا، رشته کوه بابا را به خشم آورد  و از بعداز ظهر دیروز سیل مدهش و ویرانگری از دره فولادی (مرکز بامیان) سرازیر شده که هم اکنون نیز با شدت هرچه تمامتر ادامه دارد.

سیل از نزدیکی زیارت میرهاشم از رودخانه بالا آمده و سرک فولادی را تا ابتدای بازار احاطه کرده است، بطوریکه هوتل جاده ابریشم، هوتل اعیان نشین، از چهار طرف در محاصره سیل قرار دارد.

سیل از نیمه شب گذشته خواب از چشمان بازاریان ربود، رودخانه از پشت بازار می گذرد و دیوار استنادی آن هم چندان اعتباری نیست و خطر آن وجود داشت که سیل بازار یا اقتصاد بامیان را با خود ببرد که با تلاش بازاریان، وسایل و امکانات شرکتی خصوصی و دستپاچگی مسئولین، اندک تدبیری سنجیده شد تا اینکه بازار را آب نبرد.

در تماسی که با سخنگوی ولایت داشتم او نیز آماری از خسارات وارده را نداشت و اظهار امیدواری می کرد که تلفات نداشته باشد و گفت تمام مسئولین برای مهار سیل تلاش می کنند.

بارش 24 ساعت گذشته و سیل جاری خسارات زیادی به مردم فقیر و زراعت پیشه بامیان وارد کرده است، زمین های زراعتی زیادی در کنار رودخانه هست که سیل آنها را فرا گرفته است و نیز عده زیادی از کشاورزان گندم هایشان را درو کرده و آماده خرمن بودند که بارندگی به آنها صدمه زده است و آنهایی که گندم یا کچالوی شان را برداشت نکرده بودند از یک ماه پیش زمین هایشان را آب نداده بودند تا گندم زرد شود و کچالو پخته گردد اما بارش بی وقت، همه آن زحمات را هدر داد.

24 ساعت بارش در وسط تابستان در اینجا بی سابقه بوده است.
گرمای چند روز اخیر، آب شدن برف ها و یخچال های طبیعی ارتفاعات بابا را در پی داشته است و باران اخیر هم به سرازیر شدن این آب ها کمک کرده است.
دره فولادی منتهی است به رشته کوه بابا و قسمت عمده جمعیت مرکز بامیان در این دره سرسبز زندگی می کنند.

حال برای مهار این سیل چه باید کرد؟
زمستان و سال بدی در انتظار مردم فقیر بامیان و فولادی در انتظار است.

۵ نظر:

ندای غرب (میثم منیعی) گفت...

سلام
امده بودم که به وبلاگتان سر بزنم و دیداری تازه کنم و شاید بتوانم عکسهای وبلاگتان را ببینم - که به راستی هم زیباست و دیدنی اگرچه هنوز هم از دیدن بسیاری از عکسها محرومم -و این خبر تاسف برانگیز را خواندم, امیدوارم با کمک همه هموطنان اثار این واقعه شوم کمتر بشود و دولت ایران هم به جای بمب کنار جاده ای و تربیت و تقویت تروریست ها - که شرم اور است ولی واقعیت دارد و امیدوارم هموطنان عزیزمان ما را شریک جنایت های رژیم حاکم بر ایران ندانند و بدانند که ما دلی پرخون داریم از این رژیم و جنایتهایش - تا بتوانیم وظیفه مان را در قبال هموطنان افغانمان انجام دهیم, به هر شکلی که امکانش هست. به امید انکه هرچه سریعتر این امکان فراهم شودیا از طریق دولت ایران یا دولت افغانستان یا نهادها و سازمان های بین المللی.

محمد یوسفی گفت...

سلام
امید وارم موفق باشید
خبر ناگواری بود امید وارم که به خیر بگذرد

ناشناس گفت...

ba salam baradar aziz khairat bashad khamosh hasty namenawesi montazir khabar haie khoshe az shoma hastam
berare khobem

ناشناس گفت...

اعلان مفقودی! شخصی بنام ظاهر نظری چند روز است که گویا گم شده و ویبلاگش را آپ نمیکند. یابنده آنرا در مسجد جامع رهبر شهید تسلیم نموده و شرینی اخذ نماید.

ناشناس گفت...

عجب شوخی با مزه بود آقای ناشناس
خدا نکند که آقای نظری ما گم شود این انترنت است که در بامیان هراز گاهی گم می شود،لطفآ انترنت را در بامیان اعلان مفقودی می کردید ههههههههههههههه
تشکر چه شوخی خوب وبا مزه هههههههه