۱۳۸۷ آذر ۳۰, شنبه

بامیان در هفته آخر قوس

  • از هفتادو دومین سالروز تولد شهزاده کریم آغاخان چهل و نهمین امام فرقه اسماعیله در جماعت خانه عراق ولسوالی شیبر با حضور مقاماتی از ولایت تجلیل شد.

پیروان فرقه اسماعیله در بامیان که عموما" در دره کالو و عراق و شمبل ولسوالی شیبر زندگی می کنند از لحاظ نژادی هزاره اند، هزاره محرومی که سالها هم به جرم هزاره بودن و هم به جرم اسماعیلیه بودن درد تبعیض، نابرابری و تحقیر را چشیده اند.

بنیاد آغا خان متعلق به کریم آغاخان بزرگترین انجیو در بامیان است که در زمینه صحت ( شفاخانه بامیان، شفاخانه نمونه در کشور و چهار کلینک جامع، مکتب تربیه قابلگی ) تعلیم تربیه، زراعت، قرضه های کوچک و انکشاف دهات یا همبستگی ملی نه تنها در ولسوالی شیبر بلکه در مرکز، یکاولنگ، پنجاب و ورس فعالیت دارد.

  • سرک یا به قول دولت مرکزی شاهراه شیبر -بامیان در این هفته چند روزی به علت تظاهرات مردم سیاگرد گاها" بسته و گاها" باز بود، مسدود کردن سرک یک حربه خوبی است که مردم ولسوالی ها برای رسیدن به خواسته شان از آن استفاده می کنند، اما آنها این مسئله را درک نمی کنند که از این عمل چه کسی سود می برد و چه کسی ضرر و دولت هم بی خیال خود را کر و کور می اندازد.

طالبان جلریز هم که در سرک میدان شهر- بامیان بازی موش و پشک را راه می اندازند، و یکی دو روز می شود که برف باری هم کوتل حاجیگگ را بسته کرده است و تنها راه شیبر است که اگر مردم سیاگرد باز بگذارند!

  • بارش برف در آخر هفته سردی هوا را کمی تعدیل کرد، دمای هوا تا منفی 15 درجه سانتیگراد هم رسیده بود، زمستان سرد بامیان اینک فرا رسیده است، هرچند مقامات بامیان ادعا می کنند که گندم کمک های حالات اضطرار را دریافت کرده و به ولسوالی ها رسانده اند اما گمان نمی کنم در نقاط دور دست به دست محروم ترین انسان ها برسد.

  • شورای علمای اهل تشیع سمیناری را برای آگاهی روحانیون و مبلغین پیشاپیش ماه محرم برگزار کرد، هرچند در این سمینار علمای سراسر ولایت اشتراک نداشتند اما سخنگوی این شورا می گوید قطعنامه ای را صادر کرده اند و به تمام علما خواهند رساند که محرم را درست تفهیم کنند و از ذکر مطالب تفرقه افکنانه بپرهیزند.

در چند سال اخیر با توجه به فضای بوجود آمده از لحاظ حق آزادی بیان و آزادی ابراز عقیده برخی طلبه ها و علمای سنتی را که عموما" از ایران آمده اند بر آن داشته است که از تریبون محرم سوء استفاده نمایند بر علیه سایر فرقه های اسلامی، ارزش های دموکراسی و نظام جدید، حقوق بشر و آزادی زنها بتازند و فضا را مسموم کنند، امید است این اقدام پیشگیرانه شورای علما مفید و موثر واقع گردد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

Dear weblog owner,
That is wonderful, you are doing the best, however your information is informal, but it is more clear and trustworthy.
Regards
USA, Massachusetts, Amherst

ناشناس گفت...

نظری بچش زیاد سنتی سنتی نکو. مگر تو از ایران نیانده ای؟ خجالت بکش! برو همه چیزت را به نام ازادی از دست بده خوب اس.

ناشناس گفت...

عزت؟
ذلت؟
تفهیم همین دو کافی است
اگرعلم و اگاهیش را داشته باشند
"حمید"

ناشناس گفت...

با عرض حرمت خدمت تمام دوستان،
به فکر من برادرانیکه نظر خودرا در این وبلاگ ارائه فرمودند من تائید میکنم که کاری خوبی است. ولی متاسفانه نظرات توهین آمیز که در رابطه کسی نوشته کنند چندان خوش آیند به نظر نمیرسد. افغانستان همینطور است که از هر نگاه رشد نمی کند. چراکه اگر کسی میخواهد یک چیز نوی را تدوین کند دیگران نمی مانند که به هدف خود برسد. به هر صورت کسانیکه توهین آمیز نظرات خود را ارائه بفرمایند اصلاً گناهکار نیستند چراکه سواد شان همان قدر ظرفیت دارد. اگر کدام اسناد تحصیلی معتبر را دارا باشند چنین چیزی بی عرزه را به تحریر نمی آوردند.