۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

حشر برف پاکی حاجیگگ

دیروز جمعه به ابتکار معاون ولایت، ریاست های دولتی و بازاریان برای برف پاکی کوتل حاجیگگ فراخوانده شدند.
بولدوزر فواید عامه نتوانست حرکت کند، 1500 نفر با بیل به جان برف شتافتند، ارتفاع برف در بعضی نقاط به 5 متر می رسید، از طرف ساحه بامیان کار تقریبا" تمام شده است و مردمان بهسود ( دره آب نقره ) نیز روزهای آینده حشری را به راه خواهند انداخت.

کوتل حاجیگگ هر ساله با شروع فصل زمستان بسته شده و در اواسط جوزا دوباره باز می شود.
از طریق این کوتل راه بامیان- کابل 6-8 ساعت طی می گردد (تقریبا" 120 کیلومتر)، در حالیکه مسر بامیان-غوربند- کابل 10-12 را با موتر در بر می گیرد، گفته می شود که مسیر دره میدان در ولسوالی جلریز با اقدامات جدید وزارت داخله و نیروهای جدید آمریکایی امنیت اش بهتر گشته است.

به گفته والی صاحب بامیان قرار بود که کار قیر ریزی سرک بامیان - میدان- کابل از طرف بامیان نیز در ماه آپریل شروع شود، اما آپریل در حال ختم است و کاری تاهنوز شروع نشده، امید است والی صاحب وعده ای را که از قول دونر ها داده بود را فراموش نکرده باشد!

خرابی راه یکی از مشکلات اصلی باشندگان بامیان و هزاره جات می باشد و قیرریزی سرک ها نیز آرزو و رویایی بزرگ می باشد.

۹ نظر:

جای خالی بودا گفت...

سلام

سال و چند سال قبل هم همین طور بود . کاری را که باید با بودجه دولت انجام داد با زور مردم انجام می شود . البته این از بعضی لحاظ خوب است اما در نهایت نباید فراموش شود که این وظیفه دولت است نه وظیفه ساکنین بامیان، برای این کار باید دولت بودجه داشته باشد و این بودجه باید به قدری باشد که اگر بولدوزرشان بالا رفته نتواست به مردم محل پول بدهد تا ایشان کمک کند.
اینکه که هر ساله حشر می کنند این قابل قدر و بسیار نکته مثبتی است اما کاش این انرژی حشر باشد برای مقابله با کوچی ها و کار برف پاکی را با حشر بودجه دولت انجام دهیم .

موفق باشید .

ناشناس گفت...

سلام

من یک سوال دارم. اگر جواب داده بتونید تشکر می کنم:

آیا کار بالای سرک کابل-میدان-بامیان از طرف میدان جریان دارد؟

تشکر

محمد ظاهر نظری گفت...

سلام دوست عزیز، ولله هنوز کسی از این مسیر طی طریق نکرده که احوال راه را بپرسم و خبری هم در مطبوعات نشر نشده است.
آخرین خبر اینکه حدود 10 کیلومتر از میدان بطرف جلریز آسفالت شده، کوتل اونی را کانر های سمنتی زده اند و چندین دیوارهای حفاظتی سرک در سیاخاک و سرچشمه و سیاه پیتاب ساخته شده است.

محمد عطایی از دانمارک گفت...

سلام محترم نظری
تشکر از سایت زیبا و مفید شما .
آقای نظری امسال از حمله کوچیها در بهسود چه خبر ؟ آیا مردم منطقه آماده گی دارند ؟ آیا این مسله حل شدنی است ؟ از طرف دولت کدام اقدامی و و و.....
با توجه به این که شما هم مثل بنده بهسودی استید باید اطلاعات کاغذ پیج داشته باشید .

محمد عطایی از دانمارک

محمد ظاهر نظری گفت...

عطایی صاحب، تشکر از لطف تان.
چندی پیش هیئتی از یک موسسه خارجی که در مورد حل منازعات کار می کند به بامیان آمده بودند، آنها با نمایندگان کوچی ها هم صحبت کرده بودند به گفته آنها تاکنون پیشنهاد راه حل مشخصی که مورد قناعت کوچی ها باشد، ارایه نشده و آنها گفته اند امسال هم می آیند، چند روز پیش هم داکتر ناصر محقق که چند ماه است در این راستا کار می کند، نامه سرگشاده ای را عنوانی رئیس جمهور از آدرس نخبه گان نشر کرد، امید است که این فعالیتها مانع بروز تشنج گردد.
و مردم هم کمابیش آمادگی استقبال مهمانان را دارند.

بانوی مشرق زمین گفت...

سلام
نوشته های زیبایی داشتید از این دیار.
حقایق تلخند ولی همه تلخ ها حقیقت نیستند.اینهمه تلخی حق مردم مانیست.کدام وعده را عملی کردند که این دومینش باشد.ماهم عادت کرده ایم به افتخار مظلوم بودن.شاید فکر می کنیم تنها راه برائت از ظالم بودن است.
پایدار باشید

عابر کوتل گفت...

1-به دلیل اینکه طرف دیگر کوتل بسته است کسی رفت و آمد نمی تواند. پس نتیجه این کار چندان معلوم نیست. می توانستند آن طرف کوتل را هم پاک کنند.
2- حرف والی در باره قیر کاری سرک از طرف بامیان از همان اول دروغ بود. زیراتا زمانی که سرک نقشه و زیر کار نشود قیر کاری هم نمی شود. در زمستان کار نقشه و زیر کاری تقریبا ممکن نیست. پس قیر کاری سرک در اوایل بهار هم غیر ممکن است. نمی دانم والی صاحب خودش نمی فهمد یا می فهمد و مردم را فریب می دهد.

Unknown گفت...

نام دقیق آن کوتل آجه گگ است که هزارگی است، نه حاجی گگ

ناشناس گفت...

نام دقیق آن کوتل آجه گگ است که هزارگی است، نه حاجی گگ