۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

جوانه های امید


روز گذشته گلفروشی سیار یک کاماز گل، (احتمالا" برای اولین بار) در بازار بامیان آورده بود، گلهای رنگارنگ و زیبا، مردم هم دورش جمع شده بودند و عده ای هم می خریدند و عده زیادی هم تماشا می کردند.
فروش گلهای خانگی و تزئینی در زندگی شهری امروز امری عادی می باشد، اما برای ما که در بین شهر و روستا (بامیان) زندگی می کنیم، پدیده ای جالب و امید بخش می باشد.

بیش از یکصد دختر جوان و دانشجو (اکثرا" هزاره) در دانشگاه و تربیت معلم بامیان امسال قبول شده اند و چهره بامیان را دگرگون کرده اند، مردمان این سرزمین این پدیده ها را هم تازه می بینند، باید به آنها عادت کنند.

صحت عامه بامیان مقدار زیادی از مواد خوراکی تاریخ مصرف شده را از دوکان ها و مراکز عرضه مواد غذایی جمع آوری کرده است و به عرضه کنندگان این مواد هم تذکرات بهداشت محیطی داده است و متذکر شده اند که منبعد بطور منظم بازدید بهداشتی خواهند داشت، این هم پدیده ای میمون و احتمالا" برای اولین بار.

ساخت و ساز خانه هم در تپه های اطراف بامیان علی رغم کندی روند شهر جدید( دشت عیسی خان) به شدت ادامه دارد.
نشانه های تغییر هر چند اندک در زندگی مردم این سرزمین که ناملایمات و بی عدالتی های زیادی را تجربه کرده اند مایه امید و دلگرمی است.

مظاهره رانندگان


رانندگان کاماز دیروز در بامیان مظاهره نمودند. آنان از بسته بودن راه بامیان- دایکندی شکایت داشتند.
این موتر ها بیش از یک هزار تن گندم کمکی برای ولایت دایکندی را از کابل بارگیری نموده اند.
حدود سه هفته است که کوتل شاتو در مسیر بامیان- یکاولنگ- پنجاب - دایکندی به علت برف و باران بسته است.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

حشر برف پاکی حاجیگگ

دیروز جمعه به ابتکار معاون ولایت، ریاست های دولتی و بازاریان برای برف پاکی کوتل حاجیگگ فراخوانده شدند.
بولدوزر فواید عامه نتوانست حرکت کند، 1500 نفر با بیل به جان برف شتافتند، ارتفاع برف در بعضی نقاط به 5 متر می رسید، از طرف ساحه بامیان کار تقریبا" تمام شده است و مردمان بهسود ( دره آب نقره ) نیز روزهای آینده حشری را به راه خواهند انداخت.

کوتل حاجیگگ هر ساله با شروع فصل زمستان بسته شده و در اواسط جوزا دوباره باز می شود.
از طریق این کوتل راه بامیان- کابل 6-8 ساعت طی می گردد (تقریبا" 120 کیلومتر)، در حالیکه مسر بامیان-غوربند- کابل 10-12 را با موتر در بر می گیرد، گفته می شود که مسیر دره میدان در ولسوالی جلریز با اقدامات جدید وزارت داخله و نیروهای جدید آمریکایی امنیت اش بهتر گشته است.

به گفته والی صاحب بامیان قرار بود که کار قیر ریزی سرک بامیان - میدان- کابل از طرف بامیان نیز در ماه آپریل شروع شود، اما آپریل در حال ختم است و کاری تاهنوز شروع نشده، امید است والی صاحب وعده ای را که از قول دونر ها داده بود را فراموش نکرده باشد!

خرابی راه یکی از مشکلات اصلی باشندگان بامیان و هزاره جات می باشد و قیرریزی سرک ها نیز آرزو و رویایی بزرگ می باشد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

بند امیر اولین پارک ملی

(در تصویر بالا تمام بند هیبت، زیبا ترین بند شش گانه و قسمتی از بند ذوالفقار بزرگترین بند از بند های شش گانه را می بینید)

دیروز بمناسبت روز جهانی زمین، حکومت بند امیر را به عنوان اولین پارک ملی اعلام کرد.
گرچه قرار بود سال گذشته این موضوع اعلام شود، اما فرقی نمی کند، مهم توجه است که باید به این منطقه شود.

بند امیر به گفته خیلی ها بایست در زمرمه عجایب جهانی یامیراث جهانی ثبت شود، باید آنرا حفاظت کرد و از آن برای رشد اقتصاد فقیر بامیان استفاده کرد.
به گفته برخی کارشناسان محیط زیست در بند امیر بیش از 50 نوع پرنده و چند نوع حیوانات وحشی زندگی می کردند اما دریغ که امروز از آنها خبری نیست.

رنگ لاجوردی آب، جوشش آب از زمین، دیواره های آهکی که بندهای طبیعی را بوجود آورده است از ویژگی بند امیر است، این بند در ارتفاع بیش از 2800 متری از سطح آب در 75 کیلومتری شرق مسیر بامیان-یکاولنگ قرار دارد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

بودنه

دیروز قبل از ظهر در بامیان برف بارید، دمای هوا ناگهان کاهش یافت و مرغان هوا از جمله بودنه (بدبده - فارسی) به کشتزارهای گندم پناه بردند و صدها مرد و نوجوان با چوب های دراز (دام) به شکار آنها رفتند.

و احتمالا" صدها بودنه هم شکار شد.
یک روز قبل آن، ریاست حج و اوقاف اعلامیه ای را از آدرس کمیسیون مبارزه با مفاسد اخلاقی صادر کرد که در یکی از فقرات آن "حیوان جنگی" نیز کار خلاف اخلاق وصف گردیده بود.

بودنه جنگی، کبک جنگی، خروس جنگی و سگ جنگی از تفریحات و علایق مردمان این سرزمین است.

اشتیاق صدها تن به شکار بودنه، شکست، مبارزه کمیسیون فوق را در این زمینه برایم آشکار کرد.

۱۳۸۸ فروردین ۳۱, دوشنبه

علمای بامیان و تأیید کرزی

ریاست حج و اوقاف، علمای معاش بگیر و غیر معاش بگیر اش را امروز جمع کرد تا حکم ستره محکمه را درباره استمرار کار کرزی تأیید کنند.

و آنها هم به تبع علمای سایر ولایات تأیید کردند.

روزگار را ببین، رئیس جمهور مملکت دست به دامان علماء شده تا مشروعیت سه ماه دیگرش را تأیید کنند، این است دیموکراسی وطنی.

۱۳۸۸ فروردین ۳۰, یکشنبه

حمایت از معرفت

فشار برای تعدیل در قانون احوال شخصیه یک خواست و یک حق مدنی است، تحت عنوان دادخواهی و هدفی است برای مبارزین آن که به هر حال راه خود را طی خواهد کرد اما حمله بر مکتب معرفت، حاشیه ای بود که اینک به اصل تبدیل شده است.

بد خواهان و شب پرستان، گویا مدتهاست نقشه حمله بر این کانون آگاهی و معرفت در سر داشته اند و اینک موقع را مناسب دانسته اند و ترکتازی می کنند.

معرفت کانون آگاهی، انسان شناسی، تعلیم دیموکراسی و حقوق بشر است و حمله بر معرفت، حمله به شعور، آگاهی، دیموکراسی، انسان و انسانیت و حقوق بشر می باشد، دشمنان این ارزشها اینک هدف را خوب تشخیص کرده اند، آنان با بوق و کرنا و دستگاههای تبلیغی و تحجری خویش بنام تمدن نتوانستند به منطق معرفت پاسخ دهند و آسان ترین راه تخریب و حمله را در پیش گرفته اند، اینک مسئولیت آحاد ملت آگاه و متعهد است که با حمایت خویش نگذارند که معرفت تنها بماند.

باید ارزشها را پاس داشت و حمایت کرد.

۱۳۸۸ فروردین ۲۷, پنجشنبه

حمله بر معرفت

دیروز در کابل نمایشی بود از توهش و بربریت.
مدافعین سینه چاک حریم تشیع که در پی کسب کریدت و محبوبیت در بین جامعه عوام اند، عوام را بسیج کرده و بر علیه جمعی که با استفاده از حقوق سیاسی خویش و به شکل مدنی مظاهره آرام و با مجوز را به هدف تعدیل در قانون احوال شخصیه راه اندازی کرده بودند تحریک نمودند.

حمله بر گروهی از زنان، فحش و ناسزا، شعار های رکیک و غیر اخلاقی و حمله بر مکتب معرفت، شکستن شیشه ها، تهدید به آتش زدن مکتب و تهدید مدیران مکتب به ویژه معلم عزیز رویش.

آنان آنچه کمایی کردند رسوایی بود، به قرار گزارش ها یک نفر هم در مقابل مکتب معرفت کشته شده است!

آنها باز هم از هزاره بر علیه رهبر فکری هزاره ها استفاده کردند و خود پای تلویزیون ها نظاره کردند جدال هزاره ها را و چقدر هم خندیدند؛ برای آنها روز انتقام و عقده گشایی بود از عزیز رویش و دیگر نو اندیشان جامعه هزاره.

به هر حال مبارزه برای کسب حق برابری و علیه تبعیض برای زنان دشواری های خود را دارد، اما آنچه مهم است وضعیت نابسامان جامعه و مردم هزاره است که چنین آله دست عده ای ورشکسته می شوند تا به ریشه خود تیشه زنند.

۱۳۸۸ فروردین ۲۶, چهارشنبه

حق خواهی زنان

قرار است امروز عده از زنان و فعالین حقوق زنان بر علیه تحجر و تیکه داران فرصت طلب دین و علیه نقض حقوق زنان تحت عنوان شریعت مظاهره ای را در کابل راه اندازی کنند و متحجرین هم سعی در خنثی کردن و مقابله با این جنبش را دارند.

به هر حال امروز 26 حمل 1388 نقطه عطفی خواهد بود در تاریخ مبارزات حق خواهی زنان افغانستان.

۱۳۸۸ فروردین ۲۳, یکشنبه

زنان نان آور

پرداخت نفقه از سوی شوهر، حقی است که زن در ازای بردگی اش بدست می آورد، این عمده استدلال شیخ آصف و هواداران اش است.

به برکت تحولات جدید و توجه جامعه جهانی به حق و حقوق زنان بازار کار با معاش دالری برای زنان در بامیان خوب می باشد و مردم سنتی و بومی مطابق فتوای حاج آقا به زنانشان اجازه کار نمی دهند و این پست ها را اکثرا" زنان و دخترانی که یا از ایران آمده یا از دیگر شهرها آمده اند تصرف کرده اند، مردان زیادی را می شناسم که به کار خانه داری و بچه داری مشغول اند و زنانشان سر وظیفه اند و تأمین معیشت می کنند.

این مردان خانه نشین، خیلی منت سر زنانشان دارند که اجازه داه اند، آنها کار کنند، در عوض مالک تمام عایدات زنان شان می باشند و زن بیچاره از عاید خویش نیز نمی تواند حتی ضروری ترین نیازهای خود را برآورده کند و حق هیچ گونه اعتراضی نمی تواند داشته باشد، زیرا قانون و شریعت این اجازه را به او نداده است.



۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

سرک کاه گلی

جواد ضحاک رئیس شورای ولایتی و از مبتکرین این طرح در حال کاهگل مالی


چهار عکس فوق را از دوست عزیزم نجیب الله اخلاقی خبرنگار تلویزیون راه فردا گرفته ام


مردم بامیان امروز تصمیم گرفتند سرک آسفالت بازار را انکشاف دهند، اما با مصالح وطنی مثل کاه گل.

مردم اعتراض دارند که چرا تمام عرض سرک که 9 متر است قیر نشده است و امروز شورای ولایتی با مساعدت مردم تصمیم گرفته است که باقی مانده کار را تمام کنند!

دو کیلومتر سرک داخل بازار به عرض 6 متر سال گذشته قیر شد، که بانوی اول ایالات متحده آنرا افتتاح کرد.

بامیان حالا صاحب 4.5 کیلومتر سرک قیر می باشد!

۱۳۸۸ فروردین ۱۹, چهارشنبه

حقوق بشر و قانون احوال شخصیه

اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درباره قانون احوال شخصیه اهل تشیع.

و اعلامیه شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر و اعلامیه شماری از فعالان مدنی.

اعاده عدالت پس از 19 سال

رئیس جمهور سابق پرو به اتهام نقض حقوق بشر در سال 1990، اینک مجرم شناخته شده و به 25 سال زندان محکوم شده است.

قابل توجه ناقضین حقوق بشر و جنایتکاران جنگی افغانستان؛ عدالت آمدنی است، اگر چه با تأخیر.

شیبر، ولسوالی صلح

قرار است امروز ولسوالی شیبر بامیان از طرف برنامه آغاز نو "دایاگ" ملل متحد، ولسوالی صلح اعلام شود.

این بدان معنی است که در شیبر گروپ های مسلح غیر قانونی یا سلاح و مهمات غیر قانونی وجود ندارد و آخرین میل اسلحه ها امروز تحویل داده خواهد شد و در عوض مردم این دیار از چندین پروژه بازسازی بهره مند خواهند شد.

قبلا" ولسوالی های سیغان و یکاولنگ ولسوالی صلح اعلام شده بود.

اعلام کردن سه واحد اداری از بین شش واحد اداری ولایت بامیان به عنوان ولسوالی صلح، آنهم از سوی نهادی مربوط به ملل متحد می تواند پیام صلح خواهی، قانون پذیری این مردم را باردیگر به جهانیان برساند.

زنجیر به پای زنان

داکتر سیما سمر قانون احوال شخصیه اهل تشیع را یک حق دانست اما هشدار داد که نباید این قانون زنجیری دیگر به پای زنان بسته کند.

سید حسین عالمی بلخی که حالا سردمدار دفاع از حریم تشیع شده در مصاحبه با رسانه ها گفته است که هیچ زن شیعه با این قانون مخالفت نکرده است.

اما!

داکتر سیما سمر، داکتر سرابی، خانم عادله محسنی از زنانی شیعه مذهب و نامدار هستند که تاکنون مخالفت خویش را با این قانون اعلام کرده اند و قرار است گردهمایی بزرگی از زنان شیعه مذهب در کابل در روزهای آینده علیه این قانون برگزار شود.

این هم برای عالمی بلخی.

۱۳۸۸ فروردین ۱۷, دوشنبه

مرگ در کانتینر

امروز از رادیو شنیدم که اجساد 45 هموطن جویای کار از شهر کویته به کابل توسط هواپیما انتقال می یابد.
آنها شاید در زندگی شان هیچ وقت طیاره سوار نشده بودند.

هموطنانی که برای امرار معاش، رفاه خانواده راهی ممالک غریب بودند، اینک خانواده شان تابوت هایشان را تحویل خواهند گرفت.
مرگ در غربت، مرگ در کانتینر چه غریب است و چه مظلومانه.

۱۳۸۸ فروردین ۱۶, یکشنبه

کمپاین خلیل زاد

امروز عده ای از مردم بامیان در گردهمایی که از طرف طرفداران خلیل زاد تشکیل شده بود شرکت کردند.
زنان و مردان، روحانیون، اعضای شوراها، جوانان و ... در این مجلس که در هوتل جدید التأسیس آخر بازار تشکیل شده بود، اشتراک کرده بودند. مقاله خوانان و سخنرانان از زلمی خلیل زاد می خواستند که در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک نمایند.

عده زیادی از شرکت کنندگان برگزار کنندگان را نمی شناختند و شرکت در این گردهمایی برایشان ابهام آور بود، بعد از چند بیانیه و سخنرانی اختتامیه یکی از روحانیون و ختم جلسه عبدالرحمن احمدی یکی از جوانان بامیان تردید های خود را نسبت به اهداف این جلسه و برگزارکنندگان برای مردم بیان داشت.

وی نان چاشت را هم تحریم کرد، محمدی پای پلاستیکی در حیاط محل جلسه با احمدی مشاجره نمود که چه حق دارد یک اجتماع رسمی را اخلال کند، سرانجام در میان بی نظمی ها مردم موفق شدند که از پلو خلیل زاد استفاده نمایند.

هفته پیش نیز قرار بود این جلسه تشکیل گردد اما ملاحظاتی مانع تشکیل این جلسه گردید، نیروهای امنیتی زیادی این جلسه را کنترل می کردند.

من هم نسبت به اظهارات احمدی اعتراض دارم که چرا مانع آزادی بیان، آزادی تشکیل اجتماعات مردم می گردد و چرا از محفل آنها سوء استفاده می کند، مردم خود هوشیارند و آگاه تا زمان انتخابات وقت زیادی مانده و مردم خود تصمیم خود را پای صندوق رأی خواهند گرفت.

۱۳۸۸ فروردین ۱۳, پنجشنبه

قانونی برای نقض حقوق زنان

در چهاردهمین سالروز بابه مزاری در کابل همه مدعیان رهبری هزاره تصویب قانون احوال شخصیه اهل تشیع را یکی از افتخارات و دستاوردهای خود و نظام دانسته و به مردم تبریک می گفتند، عوام هم خوشحال بودند و حس می کردند که مذهب شان رسمی شده و بر طبق آن قانون ساخته شده.

اینک این مصوبه به امضاء رئیس جمهور هم رسیده است و شکل قانون را به خود گرفته است اما در حق زنان بازهم نابرابری دیده می شود و جامعه جهانی و غربی ها هم سروصدای شان در آمده است.

حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان یکی از دلایل قوی بود که شهروندان غربی را وا داشت تا برای افغانستان فعلی پول و خون بدهند، حال بعد از هفت سال آنها می بینند که خون فرزانشان و پول مالیات شان به نفع عده ای که می خواهند رژیمی بنیاد گرا تر و ضد حقوق بشری تر از ایران و ... تأسیس کنند به هدر می رود، حق دارند که فریاد کشند.

بسیاری از احکام فقهی ما نیاز به اجتهادی دوباره و تفسیری انسانی دارد، تبدیل کردن آن به قانون هم برای خود ما و هم برای اعتبار کشور ما در نزد جهانیان ایجاد مشکل خواهد کرد، چنانچه امروز شده است.
من هم قبلا" هم نوشته بودم اما شد، آنچه نباید می شد و حال هم باید چاره ای اندیشید.

۱۳۸۸ فروردین ۱۲, چهارشنبه

جشنواره نوروز

نوروز را در بامیان نبودم، همایش عظیمی برگزار شده بود شاید عکس ها و خبر هایش را در طلسم معجزت خوانده باشید، غلامرضا محمدی دوست عکاس و هنرمندم عکس هایی از این محفل را به من تقدیم کرد که در وبلاگ ام بگذارم، چند عکس را انتخاب کردم.

نوروز را معمولا" با لباس نو آغاز می کنند!


به گفته مسئولان برنامه اکوتوریزم، جشنواره ای مشابه اما بین المللی و ده روزه قرار است در اوایل تابستان امسال در بند امیر برگزار شود، اگر می خواهید از بامیان و شگفتی های و میراث فرهنگی آن بیشتر لذت ببرید برای این جشنواره برنامه ریزی کنید.