۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

اتمر چرا؟

دیروز خبر استعفای رئیس امنیت ملی و وزیر داخله نشر شد، نفس استعفا بدلیل ضعف کاری امری پسندیده در دنیای دموکراتیک امروز است اما به عقیده من با توجه به شرایط ویژه کشور ما از دست دادن دو مدیر ارشد و توانا ضایعه است.

از رئیس امنیت ملی شناخت زیادی ندارم، چونکه این امنیتی ها یک رقم پر راز و رمز هستند اما حنیف اتمر علی رغم اینکه گفته می شد فردی متعصب و قوم گرا و ... است اما اگر به  آخرین موضع گیری او درباره تهاجم کوچی ها و اذعان او به "تهاجم وحشیانه" کوچی ها به ملکیت هزاره ها در بهسود و دایمرداد توجه کنیم به نظر می رسد که حیف است چنین فردی از بدنه حکومت ضعیف کرزی وداع کند.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

آقای نظری خوبست که درضمن بروزرسانی خبر کمی تحلیل از سیاست نیز شود!
هدف ازین کار پراندن امرالله صالح بود که پرانده شد اما اتمرچون دربخش امنیت شاید توانایی نداشت لهذا به همین بهانه پرانده شد اما دروزارت دیگه جایش اماده است (مثلا در وزارت تحصیلات عالی)
اما حرف درینجااست که توسط این استعفاء راه را برای یک عده دیگربازکرد بزودی پرانک شروع می شود ویک عده پرانده خواهندشد.

محمدحسن خالقی Mohammad Hassan Khaliqi گفت...

سلام آقای نظری
من فکر می کنم بخاطریکه آقای اتمر درقضیه بهسود ودایمیرداد واقعا بی تعصب عمل کرد وبه همین خاطرمورد بی مهری کرزی صاحب قرارگرفت.

حـبـیـب الله هـلـمـنـدی گفت...

سلام برادرمحترم آقاي نظري صاحب !
همان موضوع كه قراربود برايم ارسال نمائي تا هنوز به ايميلم نرسيده است. نكند كه باز فراموش كرده اي . (( موفق باشيد ))

ناشناس گفت...

ع !
سلام اقای نظری !
اینکه اتمر وصالح استفا کرد واقعادیموکراسی هم همین است وقت که ازتوان کار برآمده نتواند ومردم ناراض باشد با یدشرافت مندانه چوکی را رها دهد تاشخص دیگر بیاید.

ناشناس گفت...

basalam

ولی گفت...

اصلا این خواستهای طالبان و پاکستان است که توسط کرزی عملی می شود چون هردو چهره صرفنظر از حسن و عیب شان وجه مشترک خوبی شان این بود که سخت بر علیه پاکستان مقاومت میکردند، به خصوص آقای صالح که از نظر قومی هم مورد تایید باند نوکر منش کرزی نبود، چون وی یکی از چهره های موفق ملیت تاجک در بدنه امنیتی نظام وجود داشت و دراین راستا با وجود مشکلات و نفوذی های طالبان در بدنه ارگان امنیتی دولت موفق عمل میکرد، من فکر میکنم که هردوی اینها قربانی سیاست های زیاده طلبی پاکستان شدند. ممکن کرزی یک قردی را جاگزین صالح کند که آن شخص دیگر روابط تنگا تنگ با طالبان و سگهای انتحاری افغانی وپاکستانی داشته باشد، چون این به نفع فاشیزم قومی است و ازاین طریق می توانند از نیروهای ناتو و دیگر اقوام افغانستان باجگیری کنند

ناشناس گفت...

سلام اقای نظری لطفا اول در هر موردی که قصد نشر آن را دارید تحقیق کنید بعدا نظرتان را نشر کنید. اقای اتمر در مسئله بهسود با اجازه شما خوب متعصبانه برخورد کرد و حتی در زمانی که به نعیم کوچی زنگ زد گفت که من همه نیروهای شما را در همانجاهایی که خواسته بودید مستقر کردم و همچنین در جلسه کابینه گفته بود که وضعیت منطقه نورمال است و گپی نیست مردم منطقه تعدادی از مواشی کوچی ها را ربوده اند که جنگ درگرفته بود ولی فعلا خاموش شده.
به نظر شما ایا این فکر ایشان متعصبانه نیست.

محمد تقی دانش گفت...

با سلام آقای نظری صاحب!
حذف اتمر و صالح ، سیاست حلقات پشت پرده آقای کرزی است. طبق این سیاست ، افرادی که با منافع پاکستان در تضاد هستند باید حذف گردند. بدلایل قومی ،بازهم آقای اتمر در مقام دیگر منصوب خواهد شد.

محمد ظاهر نظری گفت...

دوست ناشناس! من به معلوماتی که شمااشاره کردید نظیر جلسه کابینه و تلفن اتمر به نعیم کوچی و ...دسترسی ندارم، به فرض صحت گفته های شما، مصاحبه اتمر در دایمیرداد و نیز در کنفرانس مطبوعاتی در کابل را یکبار مرور کنید، خود اذعان فردی به گفته شما متعصب، به ظلم و ستمی که در حق هزاره ها در دایمیرداد و بهسود شده را باید پاس داشت و کسی که تعلق اش به آن طرف است و جرأت کرده و از مظلوم دفاع کرده باید مورد تقدیر قرار داد.

محمد یوسفی گفت...

سلام برایت آرزوی موفقیت می کنم

ناشناس گفت...

شکایت های فراوان از ارتباط پولیس ملی با طالبان و تبادل اسلحه بین ایشان گزارشات و فیلم ای ویدیوئی انعکاس یافت ولی آقای اتمر در مقابل این همه اتهامات سکوت نمود و اقای کرزی نیز واکنشی از خود نشان نداد.
همچنین از فرار صدها نفراز نیروهای پولیس ملی با اسلحه خود و پیوستن به گروه طالبان که روزنامه های معتبر جهان آنرا گزارش دادند آقای اتمر به آن توجه نکرد.
از طرف به علت نداشتن کارت هویت یا تذکره نفوس شهروندان افغانستان امکان حضورغیر افغانها به اردو و پولیس ملی باعث تشویش کارشناسان امور امنیتی افغانستان گردید که اقای اتمر نتوانست این تشویش را از بین ببرد. اوهمواره در مقابل این چالش ها قرار داشت.
شدت یافتن حملات طالبان در شهر کابل خصوصا در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری و کشته شده صد ها نفر از شهروندان کابل از زن ، مرد و کودک آقای اتمر را پریشان نکرد و او همواره با بهانه های بی مورد و غیر مسؤلانه از مسؤلیت پذیری شانه خالی می کرد.

اقای اتمر همیشه با اظهارت نادرست و بهانه های بی مورد خود را از معرکه نجات می داد و به این فکر چون تهداب اش در کابینۀ آقای کرزی محکم است ، می تواند از همه مسؤلیت ها مصون بماند و آقای کرزی نیز نظر به همان حلقه تنگ و گروب خاصی که در کابینۀ داشت و آقای اتمر نیز به آن تعلق داشت برطرف کردن او کار آسانی نبود. تا بالاخره حوادث اخیر حملۀ کوچی های مسلح به مناطق مرکزی افغانستان و کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از مردم محل وعدم توانائی آقای اتمر به عنوان وزیر داخله و فرستادۀ ویژه ی آقای کرزی به مناطق مرکزی افغانستان جهت ختم این جنگ ها که گفته می شود با حضور آقای اتمر در محل کوچی ها که بعضی از ایشان پرچم طالبان را دردست داشتند و به عنوان ( راه باز کن ) طالبان به حملات و پیشروی های خود ادامه می دانند حتی آقای اتمر نتواسته بود فرمان آقای کرزی نسبت به خروج نیروهای مسلح کوچیها را ازمنطقه عملی سازد و حملات کوچی بر مردم ده تا چند روز پس از صدور فرمان رئیس جمهور همچنان ادامه داشته است.

حملۀ طالبان مسلح به محل برگزاری جرگه مشورتی صلح در کابل مرزهای بی تفاوتی و بی کفایتی آقای اتمر را شکست و حوصله ای آقای کرزی را به شدت تکان داد او دیگر نتوانست تحمل نماید.
آقای اتمر فدای غرور و سیاست های ناسالم و زیان بار خود گردید.