۱۳۸۹ خرداد ۲۳, یکشنبه

هوتل چهار برجه

سنگ تهداب اولین هوتل چهاربرجه سنتی در بامیان روز پنج شنبه 20 جوزا توسط پروفسور راموزی و داکتر سرابی گذاشته شد.
این هوتل با سرمایه گذاری شش نفر از هزاره های ساکن در آلمان ساخته می شود.

مجتبی میرزایی، کارشناس آثار باستانی یکی از طراحان این پروژه درباره هدف آن گفت: بامیان در لیست میراث های جهانی قرار دارد، با این طرح قصد احیای معماری سنتی و جذب جهانگرد را داریم، اگر به معماری سنتی توجه نشود، خطر آن وجود دارد که بامیان از لیست خارج شود.

این هوتل به شکل قلعه های قدیمی چهار برجه با استفاده از مصالح محلی چون گل، پخسه و کاه و اتاق های درونی نیمه پخته برگرفته از معماری شهر ضحاک و غلغله (اتاق های گنبذی و سالنهای کمانی) دارای 30 اتاق ساخته خواهد شد.
حیدر (زوار) حیدری یکی از هزاره های ساکن آلمان مسئولیت پیگیری این هوتل را برعهده دارد.

ساخت این هوتل را قرار است معماران سنتی قلعه ساز از دایکندی بر عهده گیرند، زیرا چنین معماران فقط در آن ساحه یافت می شوند.

این هوتل در امتداد پیکره های بودا، مشرف بر تپه ای در منطقه دوسرکه فولادی، نرسیده به ریگشاد در مدت دو سال ساخته خواهد شد،  این هوتل گنجایش 60 جهانگرد را داشته و برای 30 نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

میرزایی به قومونای سرمایه دار پیشنهاد می کند در بامیان آمده سرمایه گذاری کنند تا بامیان رونق پیدا کند.

۴ نظر:

امیر شریف گفت...

یک خبر خیلی خوب

rafiqpoor گفت...

آقای نظری
تشکر از بروز رسانی. من هم فکر می کنم.فراری های ما باید به بامیان بر گردند و آن را بسازند.
ما انتظار زیادی کشیدیم ولی سهم ما از بازسازی همان 2 ویا چند کیلومتر سرک است وبس. باید خودما دست بکار شویم و به بامیان رونق بدهیم.

لیاقتعلی افتخاری گفت...

سلام جناب نظری! تصور میکنم هوتل راه ابریشم فعلا در بامیان که توسط زن و شوهر به ترتیب جاپانی الاصل و افغانی الاصل اعمار شده، دارای ویژه گیهای منحصر به خود می باشد. اعمار این هوتل در مجاورت هوتل راه ابریشم با سبک کلاسیک و برگرفته از فرهنگ بومی و محلی به زیبائی ولایت بامیان خواهد افزود و به نحوی میتوان تقابل سنت و مدرنیته را در آنجا تماشا نشست و خواهیم دید که اکثر سیاحین خارجی و داخلی کدام یکی را بیشتر ترجیح خواهند داد. آرزومندم هوتل مشابه بزودی در ساحه بند امیر اعمار گردد و شما از آن بعنوان سوژه استفاده نموده و گزارش و عکسهای زیبای بند امیر را در اینجا بگذارید.

ناشناس گفت...

اولتر از همه ابادی هر ولایت باید است پلان گذاری عمومی شروع شود بعد ابادی زیرا با گذشت وقت خواهش انسان تغیر و زیاد تر میشود و در ابادی اینده مشکلات
ساختمانی بوجد خواهد اورد.