۱۳۸۹ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

صدای دانشجو

دیروز از دوستی دانشجو، درباره نحوه گذران زندگی اش پرسیدم، او گفت: سه ماه است بدنبال کار نیمه وقت می گردد اما تاکنون موفق نشده است، پدرش از تأمین مخارج تحصیل اش بر نمی آید و انتظار هم دارد که او به دادش برسد، اما شوق تحصیل سبب شده که او تاکنون به درس خواندن دوام دهد، هرچند که می شد روحیه شکست را در سیمایش مشاهده کرد.

درباره میزان هزینه ماهانه اش پرسیدم، گفت: اتاق نمناکی را سه نفر دانشجو در بازار 1500 افغانی در ماه  اجاره کرده ایم و خرج و خوراک مان هم فی نفر در ماه حدود 2000  افغانی می شود؛ یعنی در ماه 2500 افغانی مصرف ماهانه اش می شود.

او امسال با نمره خوبی در دانشگاه بامیان قبول شده است و از یکی از قریه های دور دست هزارستان آمده، کمک هزینه دانشگاه (بدل اعاشه) که مبلغی حدود 1800 افغانی در ماه است، تا هنوز که سه ماه از سال تحصیلی می گذرد، پرداخت نشده است.
به این دوست گفتم که صدایش را به گوش هموطنان می رسانم، ناامید نباشد، شاید دوست خیر خواهی به کمک او و سایر دانشجویان که با چنین مشکلی روبرو اند، بشتابد.

اما روی دیگر سکه!
چند شب پیش عروسی مفشنی در بامیان برگزار شد، خواننده ای معروف از کابل با گروپ اش دعوت کرده بودند و دستمزد این خواننده برای آن شب 75000 افغانی پرداخته شد!

با یک حساب سر انگشتی فقط هزینه گروه موسیقی این عروسی هزینه تحصیل سه سال دانشجوی فوق را کفایت می کرد.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

جناب آقای نظری سلام آرزوی صحت مندی برای شماوتمام همکاران تان ازاینکه مسائیل حساس رادروبلاک زندگی دربامیان که حاکی اززندگی هموطنان ما است آرزوی موقیت برای شمادارم (داودناظری)

امیرشریف گفت...

بلی

محمد یوسفی گفت...

باید به صندوق های خیریه وکمک به افراد واجد شرایط فکر کرد

یکی از طرح های خوب را امام محقق خراسانی در کتاب راه های اسلامی برای مبارزه بافقر تشریح کرده

صادق گفت...

درود بر ظاهر عزیز. چند روز پیش بقیع بودیم و فاتحه ای بر مزار پدر بزرگوارتان خواندیم و به یادتان بودیم. هماره شادکام باشید. خداوند گذشته گان شما را غرق رحمت کناد.

محمد یوسفی گفت...

سلام با مطلب با عنوان علت تسمیه ورس در خد مت شما هستم لطفا نظر بدهید
راستی مثل اینکه نمی توانم افتخار لینک شمارا کسب کنم

محمد یوسفی گفت...

ممنونم که به من افتخار لینک عطا کردید
کوششم بر اینست که فعال باشم

محمد تقی دانش گفت...

جناب نظری سلام !
خداوند توفیق بیشتر عطا نماید.
تو نیکی میکن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
خدا کند سرمایه داران ، بانکداران ، صرافان و تاجران افغان به فکر محصلین مستضعف باشند.

ناشناس گفت...

ازجامعه شناسی دانشگاه بامیان!
سلام ودرود به آقای نظری!
من یکی ازخواننده های وبلاگ شما در این اواخر میباشم آنهم از زمانیکه وضعیت تظاهرات برضد والی بامیان وتهاجم کوچی ها حاد ترین خبر روز بود،ازدوستم پرسیدم که خبر بی طرف را درکجا باید جستجوکرداو وبلاگ شمارا آدرس داد .ودرآنجامثل اینکه زندگی نابسامان یک دانشجورا بشکل واقعی نوشته کردیدنیز از نارضایتی مردم بامیان ازاداره فعلی وتهجاجم وحشیانه کوچی ها ذکر کرده بودید.
امید میرود که واقع بینی شمامستدام ومستمرباشد،شادوموفق باشید.