۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

چرا رأی نگرفت؟

دو کاندید وزیر، متعلق به قوم هزاره  نتوانستند از پارلمان رأی اعتماد بگیرند، چرا؟
برخی نوشته های دوستان را خواندم؛ آنان سیاست های فاشیستی و قوم گرایی کرزی و حامیان اش در پارلمان را یکی از علت های اصلی ذکر کرده اند.

تحلیل علی احمد راسخ را در سایت سلام را بیشتر پسندیدم و من فکر می کنم دلایل دیگر هم دارد.

1- سرور دانش، قربانی خلیلی شد، خلیلی در ماههای اخیر به پارلمان خواسته شده بود تا به عنوان رئیس کمیته حالات اضطرار پاسخ دهد اما وی هیچگاه به این تقاضای پارلمان وقعی ننهاد؛ اگر می گوییم  نظام ما مشروعیت اش را از مردم می گیرد، چرا از پاسخ گویی در پیشگاه نمایندگان مردم هراس داریم؟

2- داود علی نجفی قربانی دستکاری در نتایج انتخابات به نفع کرزی شد.

2- ما می گوییم 25 فی صد نفوس افغانستان را تشکیل می دهیم، خوشبختانه صدها چهره و شخصیت توانمند و مسلکی داریم، چرا به اصطلاح رهبران قوم چهره های تکراری و کسانی را معرفی می کنند که در کارنامه گذشته شان اما و اگر هایی وجود دارد، مگر قحط الرجال است؟

3- نمایندگان هزاره پارلمان، بجای متهم کردن دیگر همقطارانشان به قوم گرایی، پرتاب بوتل و گریه کردن باید قبلا" کمپاین می کردند، اگر هر کدامشان دو نماینده از سایر اقوام را راضی به رأی دادن به نامزدهای فوق می کردند، اکنون آنها رأی می گرفتند.

4- رهبران و نمایندگان هزاره بجای سوء استفاده از احساسات عوام و کمپاین برای دوره دیگر باید از اشتباهات گذشته درس بگیرند، بازفرصت باقی است، سهمیه هزاره ها در کابینه  در کنفرانس بن تسجیل یافته است، هیچکس نمی تواند آنرا نادیده بگیرد، رهبران باید به مبارزه سیاسی، چانه زنی، خرید رأی، اعتماد سازی و ... خود ادامه دهند.

۸ نظر:

روح الله الهام - هلمند گفت...

سلام
تحلیل جالبی بود موفق باشی نظری عزیز
استفاده کردم .

ناشناس گفت...

مشکل در کجا است؟

1- در خلیلی و محقق یا به اصطلاح دیگر تیکه داران
2- هزاره ها تا هنوز ندانستند که اگر با تاجک ها اتلاف کرده نمی توانیم با پشتونها هرگز امکان ندارد.
3- مردم از رهبر نما نما ها باید بپرسند که چه شد آن وعده و وعید های که در جریان مبارزات انتخاباتی به ما دادید تا به پشتون ها رای بدهیم؟ (اگر نپرسید رهبرانتان فکر می کنند که شما نه این حرف ها را می فهمید و نه برایتان مهم است).

موفق باشید.

عطا بهسودی گفت...

به نظر من این برداشت در مورد رد صلاحیت این دو کاندید هزاره بسیار سطحی است.
درست است که این آقایان برای هزاره ها کاری نتوانسته اند و شاید گناه تقلبات و ... نیز بر گردنشان باشد ولی شما با این دیدگاه حق را کاملا به ولسی جرگه می دهید.آیا ولسی جرگه تماما افرادی هستند به دور از قوم گرایی؟ آیا نمایندگان پارلمان تمام وزرایی را که تایید کرده اند صلاحیت تام و کامل داشته اند که فقط این دو وزیر هزاره مشکلاتی را که فرمودید داشته اند و رد صلاحیت شده اند؟
چندین وزیری که فساد آنها بسیار مشهود است به راحتی از پارلمان رای اعتماد گرفتند.
چه خوش خیالید شما؟
دشمن اصلی را ماندید و به خودی ها (گرچه خودم هم طرفدار این ها نیستم و یکی از عوامل وضعیت نابسامان هزاره ها را همین افراد میدانم) چسبیده اید.
کی می خواهید عاقل شوید و زمانی که بیگانگان تمام کوشش خود را برای حذف ما می کنند به مسایلی اینچنینی نپردازید؟ در طول تاریخ ما از همین اختلافات داخلی ضربه خورده ایم. کی می خواهید از این اختلافات دست بردارید؟
زورتان به کرزی و بالاتر از او و دیگر پشتون ها نمی رسد و به همین چند هزاره ای که در حکومت مانده اند چسبیده اید که خائن هستند.
اشتراکات شما با این افراد بیشتر است یا با امثال کرزی و سیاف و مجددی و ...؟
گرگ اصلی را ماندید و به جیره خواران انها گیر می دهید؟
نمی دانم ما مردم کی می خواهیم از اشتباهات گذشته درس بگیریم.هر روز که می گذرد بیشتر متوجه می شوم که مقصر اصلی خودمان هستیم که ناخودآگاه با ساز دشمنان خونی خود می رقصیم.

لیاقتعلی افتخاری گفت...

جناب نظری! با تفسیر و تعبیرهای شما در خصوص کاندید وزیران هزاره و رای نیاوردن آنها در پارلمان (!!) خیلی موافق نیستم. بلی، عوامل متعدد دارد و شما بیشتر به عوامل فرعی پرداخته اید و عامل و عوامل اصلی را فراموش نموده اید. فقط همین.

ناشناس گفت...

سلام آقای نظری
اینکه آقای دانش قربانی خلیلی وآقای نجفی قربانی کرزی گردید تاجای برای مردم عام وآنان که دارای اندیشه سطحی و فاقد بینش وتحلیل عمیق سیاسی است بسیار جالب وقابل قبول می باشد،اما اگر یک تحلیل مقایسوی ازوضعیت وزرایی کشور داشته باشیم پوچی وبیمحتوای این تحلیل بخوبی معلوم میگردد ،دیده میشود که درپارلمان کسانی رای می اورد وبه کابینه دولت راه مییابد که دستش بخون مردم آغوشته ،دارای اندیشه فاشسمی بوده وحتی تلاش بر این دارند که اقوام را که خودش مربوط به آن نمیباشد از قلم روی جغرافیای افغانستان حذف نماید وبه هیچگونه حقی وحتی حق انسانی دیگران احترام قایل نمیباشند .نمیدانم که بر چه اساس ازرای نیاوردن دونفری هزاره در پارلمان چنین تحلیل را داشته اید؟
آیا تنها هزاره ها اشتباه میکنند که باید قربانی بدهد؟

ناشناس گفت...

ناشناس دوم

هزاره یی که رای اورد کی بری هزاره کار کرد که حالا هزاره که رای نیاورده کار کند.

ولی میگویند مشت پر اگر چه پر زنبور باشد یک روز بدرد خور است...

محمد یوسفی گفت...

سلام
کاری خوبی کردی که از زاویه دیگر هم به این قضیه نگاه کردی
در بیانیه حزب وحدت میشد سو استفاده انان از این ما جرارا بطور نا محسوس دید

ناشناس گفت...

خیلی جالب است آقایون بجایکه بیایند از حقشان واز حق مردمشان حمایت کنند ,صحنه را ترک میکنند و گوشه گیری میکند که با کنار رفتن خود صحنه را برای دیگران باز میکند ,رد صلاحیت شدن اینها از بی اتحاد بودن ماست مثلا بار اول که چند نفر از نماینده گان برای رای آوردن به پارلمان معرفی شد اولین کسیکه رد صلاحیت شد انجنیر عبداللهی بود که توسط دیوانه بی زنجیر بشر دوست رای منفی آورد کسیکه اصل ونصب خودرا نفربن نمود, بر ماست که باید که اتحاد خودرا حفظ نمایم ومدیون مردم خود باشیم کسی را انخاب کنیم که دلسوز برای مردم ما باشد ,اگر وقتی به قدرت رسید بجای تشکر از مردم مورد نفرین و لعنت قرار ندهد, و در انتخاب خود دیقت کنیم.